Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD på Macbook Unibody 2008

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-30 10:29

Hej!

Köpte nyligen en Adata Sp900 256GB SSD och satte in i min Macbook Unibody 13´ (End 2008 modell). Det är en SATA III disk men eftersom priset på den blev 1699:- tyckte jag att den även får fungera för framtida projekt och utgjorde således en hyfsad investering.

Nu till problemet. Jag vet att teoretiska hastigheter inte alltid överensstämmer med praktiska och jag är även medveten om att jag har en SATA II anslutning men jag upplever SSD inte som jättesnabb.. Uppstarten tar ungefär 45 sekunder och Write hastigheten uppgår max till 107MB/s och Read uppgår ungefär till max 130MB/s. Som ni ser nedan har jag en förhandlad länkhastighet på 1.5 Gigabit. Ska inte även den vara 3 Gigabit? =/ Hur funkar det? Annars har jag gjort "Enable TRIM". Jag har förresten Lion (10.7.4) som operativsystem och enligt systeminformation så står det TRIM stöd = Ja.

Jag kan ändå säga att hastigheten är ungefär 2x så hög som min gamla 5400rpm hårddisk. Uppstarten tyckte jag ändå blev lite väl långsam, inte sant? Tycker helt enkelt att hastigheten borde vara ..lite.. högre, eller? Runt 160MB/s Write och 240MB/s Read hoppades att jag skulle ligga på iaf.. menmen vad vet jag. Hoppas däremot någon här kan det bättre än mig och kan förklara orsakerna till den lägre hastigheten?

Tack på förhand!

Detta står i PDF´en till disken som jag hittade. Vet inte hur mkt av detta man skall tro?

Ursprungligen av Zee:

Hej!

Köpte nyligen en Adata Sp900 256GB SSD och satte in i min Macbook Unibody 13´ (End 2008 modell). Det är en SATA III disk men eftersom priset på den blev 1699:- tyckte jag att den även får fungera för framtida projekt och utgjorde således en hyfsad investering.

Nu till problemet. Jag vet att teoretiska hastigheter inte alltid överensstämmer med praktiska och jag är även medveten om att jag har en SATA II anslutning men jag upplever SSD inte som jättesnabb.. Uppstarten tar ungefär 45 sekunder och Write hastigheten uppgår max till 107MB/s och Read uppgår ungefär till max 130MB/s. Som ni ser nedan har jag en förhandlad länkhastighet på 1.5 Gigabit. Ska inte även den vara 3 Gigabit? =/ Hur funkar det? Annars har jag gjort "Enable TRIM". Jag har förresten Lion (10.7.4) som operativsystem och enligt systeminformation så står det TRIM stöd = Ja.

Jag kan ändå säga att hastigheten är ungefär 2x så hög som min gamla 5400rpm hårddisk. Uppstarten tyckte jag ändå blev lite väl långsam, inte sant? Tycker helt enkelt att hastigheten borde vara ..lite.. högre, eller? Runt 160MB/s Write och 240MB/s Read hoppades att jag skulle ligga på iaf.. menmen vad vet jag. Hoppas däremot någon här kan det bättre än mig och kan förklara orsakerna till den lägre hastigheten?

Tack på förhand!

[ATTACH="CONFIG"]33647[/ATTACH]
[ATTACH="CONFIG"]33648[/ATTACH]
Detta står i PDF´en till disken som jag hittade. Vet inte hur mkt av detta man skall tro?

Kan du skärmdumpa systeminformation och lägga upp?

edit: Vilken typ av disktest använder du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-30 11:38

Har använt Blackmagic och Novabench. På Novabench får jag t o m sämre resultat, runt 96MB/s Write speed.

  • Medlem
  • 2012-06-30 11:55

MB late 08 har väl bara SATA1?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-30 12:01

Jaha =/ Okey. Det var det jag även hade lite funderingar kring. Hur ser man vilken SATA anslutning datorn har?

Under Systeminformation ser jag att länkhastigheten är 3 Gigabit och den "förhandlade" länkhastigheten är 1.5 Gigabit.

Vad innebär förhandlad länkhastighet? Är det den man skall gå efter alltså, den med 1.5 Gigabit? Har SATA I, 1.5Gigabit?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-30 15:21

Har läst en hel del nu på olika forum och det känns som att jag bara borde strunta i allt sammans egentligen

Strypningen till 1.5 Gigabit ger mig bara SATA I anslutning samtidigt som maskinen i sig självt klarar SATA II men Apple vill inte släppa en uppdatering (Firmware) till äldre maskiner då den optiska enheten kan börja bete sig lite konstigt.. Vet inte om allt detta stämmer, men det var det jag hann läsa mig till iaf..

EDIT: --> http://support.apple.com/downloads/MacBook_Pro_EFI_Firmware_Update_1_7_

Vågar man prova och se om det funkar på Macbook Unibody 13" ?

EDIT: Nepp.. funkade ej

Senast redigerat 2012-06-30 15:59
1
Bevaka tråden