Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud är full, aldrig gjort backup!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tjejen har ett litet problem med sin iPhone 4. Det står att telefonen aldrig har gjort backup till iCloud då den är full (5.0GB av 5.0GB använt). Bildströmmen är på men har ju bara skickat typ 170 bilder, vilket definitivt inte borde vara 5GB (tror dessutom att detta problemet uppstod _innan_ hon slog på bildströmmen).

Vad kan det annars vara som tar upp mycket plats på iCloud? Verkar ju helskumt... Själv kör jag en iPad 3 och en iPhone 4 vilket bara tar upp ca 2GB totalt.

Några tips?

Det borde ju stå vad som tar upp plats, Settings - iCloud - Storage & Backup - Manage Storage.

Ursprungligen av Capeman:

Det borde ju stå vad som tar upp plats, Settings - iCloud - Storage & Backup - Manage Storage.

Det händer tyvärr inget när man klickar på den. Det snurrar i typ 1 sekund sen händer inget mer.

Det verkar finnas fler med samma problem:
https://discussions.apple.com/thread/3746408?start=0&tstart=0

Jag är absolut inte säker men jag har fått för mig att vissa appar kan ta fantastiskt stor plats i iCloud, t ex Spotify. Kolla om det är det som spökar...

Ursprungligen av iTiger:

Jag är absolut inte säker men jag har fått för mig att vissa appar kan ta fantastiskt stor plats i iCloud, t ex Spotify. Kolla om det är det som spökar...

Gärna, men hur? Jag kommer ju inte åt "Manage storage".

Sparar Spotify direkt till iCloud? För det står ju att den aldrig gjort någon backup för att iCloud är full... Kollade hennes Spotify och den verkar ligga på runt 2,9GB.

Ursprungligen av Linuus:

Gärna, men hur? Jag kommer ju inte åt "Manage storage".

Sparar Spotify direkt till iCloud? För det står ju att den aldrig gjort någon backup för att iCloud är full... Kollade hennes Spotify och den verkar ligga på runt 2,9GB.

Kan vara att backupen tar med lite app data, såsom 2,9 GB musik från Spotify.

Ursprungligen av Linuus:

Gärna, men hur? Jag kommer ju inte åt "Manage storage".

Sparar Spotify direkt till iCloud? För det står ju att den aldrig gjort någon backup för att iCloud är full... Kollade hennes Spotify och den verkar ligga på runt 2,9GB.

Jag har inte Spotify själv... men är det inte bara att radera appen och se vad som händer?

Ursprungligen av iTiger:

Jag har inte Spotify själv... men är det inte bara att radera appen och se vad som händer?

Vet ej, men hon vill nog inte ta bort hela appen från telefonen och synka om ev. listor osv. Borde ju gå att bara se till så den inte sparar det i iCloud. Men som sagt, det verkar gå att se vilka appar som ligger där om man installerar iCloud på datorn så ska testa det i morgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 20:37

170 bilder är inte orsaken, det tar inte så mycket plats. Hon har inte filmat med iPhonen? Om man filmar lite längre så kan det blir rätt stora filer. Har du testat att kolla innehåll både från datorn och iPhonen?

Ursprungligen av stile:

170 bilder är inte orsaken, det tar inte så mycket plats. Hon har inte filmat med iPhonen? Om man filmar lite längre så kan det blir rätt stora filer. Har du testat att kolla innehåll både från datorn och iPhonen?

Filmat en del kanske, men det står ju fortfarande att den aldrig har gjort någon backup överhuvudtaget till iCloud så... Och via bildströmmen åker ju inga videor.

Hur ser jag innehållet i iCloud på datorn? Kollade iCloud.com förut men där verkar det inte gå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 20:49
Ursprungligen av Linuus:

Hur ser jag innehållet i iCloud på datorn? Kollade iCloud.com förut men där verkar det inte gå?

Du kollar i Systeminställningar/ Internet och trådlöst/ iCloud
Där kan du kryssa ur t.ex bildström och annat och se om du sen kan göra en back-up på t.ex bara data och dokument för att se om det funkar.

Ursprungligen av stile:

Du kollar i Systeminställningar/ Internet och trådlöst/ iCloud
Där kan du kryssa ur t.ex bildström och annat och se om du sen kan göra en back-up på t.ex bara data och dokument för att se om det funkar.

Nu har hon iofs en Windows-dator men får prova att installera iCloud på den och se om man kommer åt det därigenom.

Tack i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 06:55

Du har inte skrivit om ni startat om iPhonen? Om ni inte har gjort det så gör det först. Testa sen att gå in i Inställningar/ iCloud via iPhonen och stänga av bildström med mera.

En bekant stötte på exakt samma problem och jag blev aldrig klok på det... Berätta gärna hur ni gjorde om ni kommer på en lösning

Okej, nu verkar det löst.

Problemet var Kamerarullen. Den var drygt 5GB så när telefonen försökte göra en backup blev utrymmet fyllt av en ofullständig backup. Det gjorde att skiten buggade ur och man inte kunde komma in på "Hantera lagring". Installerade iCloud på datorn och tog bort den ofullständiga backupen. Därefter kunde jag gå in på Hantera... och ta bort kamerarullen från backupen.

Tack för all hjälp!

Min sambo har liknande problem men för henne är knaset att hon har 4,7 GB ledigt av 5 GB. Har raderat den gamla backupen och Bildströmmen är avstängd sedan länge. Kruxet är att när man går in via Inställningar - iCloud - Hantera lagring så finns det ingen backup (eftersom vi raderade den) men det står "E-post 267 MB" och hon behöver 4,8 GB för att kunna göra en backup.

Som ni märker så är problemet att pga denna mail-fil kan hon inte göra någon backup.
Min fråga är hur sjutton man får bort mail-filen från iCloud?
har provat att radera alla mail i Papperskorgen i hennes Gmail samt det som fanns i Skräpposten. Hennes iCoud-mail innehåller endast två mail med några rader text.

Någon som har något tips på hur sjutton vi ska gå till väga?

1
Bevaka tråden