Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste en Airport Extreme anslutas via modem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 21:56

Har försökt lista ut hur det är med detta men förstår inte. Ställer därför frågan här innan jag lägger pengar på en lösning som inte fungerar. Har idag 2 skrivare och ett antal lösa diskar. Hustrun kör PC och jag kör stationär och bärbar Mac. Ena skrivaren skall delas mellan hustrun och mig medan photoskrivaren och diskarna kommer att användas av mina datorer. Behöver inte Airporten för att komma ut på internet utan endast för att dela komponenter mellan våra olika datorer. Av flera skäl så kan jag inte placera eller koppla Airporten till bredbandsmodemet utan tänkte ställa Airporten där skrivarna och de lösa diskarma står. Kommer detta att fungera, dvs kan vi trådlöst komma åt skrivare och diskar utan att Airporten är ansluten/kopplad till bredbandsmodemet?

//Hans

Den måste naturligtvis vara uppkopplad på samma nät som era datorer, annars kommer ni inte åt den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 22:31

Då formulerar jag om frågan. Kan jag, med hjälp av en Airport Extreme, skapa ett internt/lokalt nätverk som gör att en pc, en stationär dator, en MacBookPro (samt ev våra iPads och iPhones) kan dela på skrivare och komma åt externa skrivare anslutna till Airporten?

Svaret blir samma, den måste vara uppkopplad på det nätverk era datorer är på. Om ni inte har dubbla nätverkskort i alla datorer så dessa kan vara på 2 nätverk samtidigt, vilket jag antar att ni inte har.

  • Avstängd
  • 2012-06-14 22:42

Vad har skrivarna för anslutningar? Flera nätverks-skrivare kan naturligtvis anslutas till ett nätverk skapat med APEext, men bara en USB-skrivare. Gäller också lösa HDD, bara en USB-port på den. fast dom kan du ju ha en USB-hub från datorn på.

Så, på APExtr. kan du bara ansluta en USB pryl åt gången (tror inte du kan ansluta en USB Hub till den men det vet nog nån annan) men flera nät-tillbehör kan anslutas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 23:04

En skrivare har endast USB (den skrivaren kommer att bytas ut), den andra skrivaren har både USB och Ethernet-anslutning. Samtliga datorer är anslutna till samma nätverk. Med risk för att göra mig dum så formulerar jag om frågan ytterligare en gång. Kan jag ansluta Airporten till mitt bredbandmodem (ett Netgearmodem med wifi anslutet till ComHemnätet) genom wifi eller behöver den kopplas direkt mot modemet med en nätverkskabel? Kan jag ansluta till modemet via wifi så löses mina problem eftersom bredbandsmodemet står på en plats medan skrivarna finns på en helt annan plats.

Det går nog via wifi (funkar med Airport Express iaf), någon som har en Airport Extreme kan nog svara ja på den?

Man kan ansluta en airport extreme trådlöst till annan trådlös modem/router.
Men inget som kan garanteras att fungera felfritt.

Själv har jag använt mig av funktionen WPS en längre tid mellan två airport extreme men det slutade att jag kopplade en 15m lång kabel mellan dem istället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-15 12:17

Du kan även koppla in en USB-hub till den och på så vis ansluta fler hårddiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 20:13

Tack! Får testa och se om det funkar. Värt ett försök. Funkar det inte får man väl lägga ut den på Blocket.

1
Bevaka tråden