Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt till Firewire 800

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nej, ingen vet, men det borde vara ganska snart. Ethernetadaptern finns ju tillgänglig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-13 13:59

spec-sidan för nya MBP står det:

Apple Thunderbolt to FireWire Adapter (sold separately, available July)

Men ändå - Apple skämtar aprillo... När man har stoppat i sin ethernetadapter och sin FW-adapter har man inga USB-portar kvar och macen ser ut som en julgran med alla sina donglar...

_Så_ liten är ju inte den nya 15-tummaren att dessa portar inte kunde finnas med från början.

(Bara för att förtydliga - trådat nätverk är en faktisk realitet i stora delar av världen fortfarande. Senast igår behövde jag koppla in min MBP till ethernet vid två tillfällen under samma tjänsteresa. En gång på hotellet (noll trådlöst nätverk) och en gång på besök hos samarbetsföretaget (likaledes noll trådlöst nätverk). Och FW-diskar har jag en hel drös där åtminstone någon av dem kopplas in dagligen.)

Adaptrarna går på TB - alla USB-portar är alltså fortfarande lediga.

TP är seriellt så man kan gå vidare med TB från burk till burk - om externa TB-burkar har minst två TB-portar vill säga...och är man intelligent så köper man bara sådana burkar.

Denna kompromiss för att slimma nya MBP är enligt mig utsökt - det är ändå TB som gäller i 10-15 år nu (tillsammans med USB). En annan sorglig komprimiss - RAM-grejen - tar vi inte här (OT).

Ursprungligen av johan_tanying:

Men ändå - Apple skämtar aprillo... När man har stoppat i sin ethernetadapter och sin FW-adapter har man inga USB-portar kvar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 17:09

ingen hindrar dig att köpa vanliga 15" macbook pro. För mitt ändamål blir macbook pro retina helt perfekt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-13 22:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Men ändå - Apple skämtar aprillo... När man har stoppat i sin ethernetadapter och sin FW-adapter har man inga USB-portar kvar och macen ser ut som en julgran med alla sina donglar...

_Så_ liten är ju inte den nya 15-tummaren att dessa portar inte kunde finnas med från början.

(Bara för att förtydliga - trådat nätverk är en faktisk realitet i stora delar av världen fortfarande. Senast igår behövde jag koppla in min MBP till ethernet vid två tillfällen under samma tjänsteresa. En gång på hotellet (noll trådlöst nätverk) och en gång på besök hos samarbetsföretaget (likaledes noll trådlöst nätverk). Och FW-diskar har jag en hel drös där åtminstone någon av dem kopplas in dagligen.)

Reser man och bor på hotell har man en liten router med sej. ASUS har minimodeller...

Har sett en HP laptop där usb-porten var kombinerad m eSata, kontakten var den samma som usb

Ang denna specifikaadapter är det möjligta att det finns någon från en alternativ tillverkare. Flera tillbehörstillverkare har varit snabba att skapa prylar

Jo, jag har en sån liten router också. Men den är ju större – och har en större ryggsäck i form av kablar – än en USB->Ethernet a la MBA.

Nåja, min nuvarande 15" MBP är bara drygt ett år gammal, så det lär förhoppningsvis passera ett par uppdateringar innan det blir dags för nyköp. Men visst blir man lite sugen när man är tvungen att transportera den nuvarande "klumpen". Man får väl glädja sig så länge att kollegornas Lenovo-, HP- och Dell-härken är både tyngre och tjockare - och som grädde på moset har transformator med tillhörande tumstjock kabel som väger lika mycket som själva datorn...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-22 20:09

Är det någon som vet om den adaptera fungerar på andra hållet också? alltså om jag har en Firewire port i datorn och en thunderbolt försedd extern hårddisk?

Och kan man förvänta sig FW800-hastighet?

Ursprungligen av Kajan:

Är det någon som vet om den adaptera fungerar på andra hållet också? alltså om jag har en Firewire port i datorn och en thunderbolt försedd extern hårddisk?

Jag vet inte, men jag har mycket svårt att tänka mig det.

Tyvärr! Bara port med thunderbolt kan vara bakåtkompatibel.. Dumt att de inte går ut med detta bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-23 06:18

Tråkigt! Tänkte man kunde gardera sig lite för framtiden om man ska utöka den externa lagringen...

Ja! Och det borde varit så..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-23 18:46

Nja, det är ju inte så enkelt. FW kör ju inte ut grafiken t ex.
Thunderbolt är från början designat för att kunna användas till olika saker. FW kan väl bara användas till massminne och nätverksport…? Och ljudkort.
Även om det skulle gå att få ut grafiken där, skulle ju prestanda bli som FW, inte som Thunderbolt. Det är ju betydligt enklare att ta något bättre och göra en konvertering till något sämre. Tvärt om blir nog värre.

1
Bevaka tråden