Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När byta batteri?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-09 10:56

Hej.
Jag har ett batteridrivet tråddlöst tangentbord anslutet till min ett år gamla iMac. Jag undrar när man bör/skall byta batteri. Kommer en röd/gul varningslampa börja varna i god tid innan, eller börjar bokstäverna inte lyda när man skriver. Någon som vet.
Tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-09 12:32

På min börjar blåtandssymbolen i menyraden att blinka.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-09 12:37

Tack kenjon. Då vet jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 13:21

Kolla i Systeminställningar/Tangentbord, nertill till vänster. Där kan du hålla koll på batteriets laddningsnivå.

Apples trådlösa tangentbord och mus anv. blåtand. Blåtand är ju inte direkt känd som den mest strömsnåla trådlösa uppkopplingen precis.
Apples trådlösa tangentbord är trots det hyfsat strömsnål iaf. Räkna med typ 6-8 månader mellan batteribytena. "Magic mouse" - tja, räkna där med 2-3 veckor i bästa fall. Det vet jag empiriskt

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-09 14:20

Joel. Ja där låg den och där står att batterinivån är 35 % . Det innebär nog att iStat ljuger när den pekade på 27 %

Fartinaround. Ja det är nog 8 månader sedan jag böt till det medskickade tilltrådlösa tangentbordet. Magic Mouse använder jag fortfarande den med kabel och scrollhjulet. Orsaken är den att jag saknar halva pekfingret och tummen på högerhanden därför kan jag inte lägga pekfingret rakt fram för att dra saker i sidled i exempelvis Blender. Jag testade, men att lära gamla hundar sitta du vet, att i stället använda långfingret kändes som att gå över från trumpet till dragspel.
Är det så att tangentbordet hoppar över vissa bokstäver när signalerna är för svaga innan den stannar helt.
Tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-09 15:14

Den dör helt, med ett meddelande på skärmen att tangentbordet har kopplats ner. Detta meddelande försvinner dock efter 5 sek, så sitter du inte där hinner du nog inte se det.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-09 15:33

Tack då vet jag.

  • Medlem
  • 2012-06-09 20:14

Det är inte en exakt vetenskap.
Kapaciteten beräknas utifrån hur mycket tryck det är kvar i batteriet, förenklat.
Det kan finnas kvar "kapacitet" men inte tillräckligt mycket.

Ladda och byt batterier ofta.

Apple Battery Charger.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-09 20:17

Jag för min del brukar byta batterier, alternativt ladda upp om det är laddningsbara sådana, när strömmen tar slut utan att fråga någon.
För det mesta går det riktigt bra.
Men jag är ju en våghals jag.

1
Bevaka tråden