Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny trojan för Windows som berör ett stort antal bankkunder

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick höra av en kompis att det just nu är stökigt för Handelsbanken p g a en trojan. Som jag fattat det så är det ett problem i Windows, men några av er kanske även använder PC eller har föräldrar/anhöriga som gör det.

Trojanen är riktigt elak och tar över sessionen när man loggar in på banken. Inga viruskydd kan heller upptäcka trojanen än så länge. Handelsbanken supports enda lösning till kunden är tydligen att man formaterar om datorn. Alla kort får spärras om man drabbats.

Det finns en tråd här: Trojan Handelsbanken - Microsoft Windows - SweClockers.com

Ovanstående flyttat från annan tråd.

Vänligen,
/ T

Ni får gärna flytta inlägg men vad hände med rubriken?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ni får gärna flytta inlägg men vad hände med rubriken?

Vad är fel med rubriken? Detta berör alla bankkunder, enligt Handelsbankens säkerhetsavdelning. Inte bara Handelsbanken.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad är fel med rubriken? Detta berör alla bankkunder, enligt Handelsbankens säkerhetsavdelning. Inte bara Handelsbanken.

Jag tror ordet berör fattades nyss men nu är det bra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tror ordet berör fattades nyss men nu är det bra.

Trodde du syftade på annat. Och jo, ändrade det alldeles när du skrev ditt första svar.

Detta är bekräftat (2012-06-06 kl. 16:51) av Handelsbankens säkerhetsavdelning. Enligt uppgift från samma avdelning finns heller i dagsläget inte kända metoder för att ta bort denna trojan, och därför rekommenderas en total nyinstallation av dator om man är drabbad.

Tråden förblir klistrad en viss tid för att uppmärksamma detta.

Notera också att detta inte enbart berör Handelsbankens kunder. Det berör fler. Okänt hur många.

Här är en grej som kompisen berättade som kanske kan vara bra att veta.

"När farsan loggade in så fick han ett meddelande typ "Vänligen vänta... Verifieringskontroll görs..." där åäö-tecknen saknas.
Detta tog en stund och han tyckte det verkade lite underligt...men sen dök den riktiga sidan upp och allt verkade normalt."

Hur berör detta Mac-användare som har Swedbank/Roslagenssparbank ?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Hur berör detta Mac-användare som har Swedbank/Roslagenssparbank ?

Inte alls, trojanen är gjord för Windows.

Info om den: http://blogs.rsa.com/rsafarl/citadel-outgrowing-its-zeus-origins/

Handelsbanken, Swedbank, Nordea och SEB-kunder kan vara drabbade.

Ursprungligen av keptang:

Inte alls, trojanen är gjord för Windows.

Info om den: Citadel Outgrowing its Zeus Origins « Speaking of Security – The RSA Blog and Podcast

Handelsbanken, Swedbank, Nordea och SEB-kunder kan vara drabbade.

Rättar rubriken något i så fall. Fått lite missvisande info om vilka som är berörda då.

1
Bevaka tråden