Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur testar ni kompatibilitet för alla webbläsare under OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då man själv sitter och bygger hemsidor, så vill man ju se hur de ser ut i de flesta webbläsare som är standard idag. Men hur testar man detta på ett smidigt sätt under OS X?

Köra Windows 7 virtuellt, eller finns det en app för detta?

Skulle uppskattas extremt mycket om någon kunde peka ut vägen runt detta.

Jag kör Win 7 i Parallels

VirtualBox fixar biffen för mig, men Parallells/VMware Fusion är mer polerat och känns lite snabbare. (vilket inte spelar någon roll på dom sidorna jag testar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-04 11:50

Win7 och XP i varsin virtuell maskin.

Kan tipsa om programmet IE-tester för windows, då det är rätt bökigt att ha flera IE installerade samtidigt.

Ursprungligen av snigel1:

Kan tipsa om programmet IE-tester för windows, då det är rätt bökigt att ha flera IE installerade samtidigt.

Vill man bara granska layouten lite snabbt är SuperPreview rätt smidigt med. Brukar dock ha en image per browserversion liggande.

Tidigare hade jag tillgång till Windows-servrar att logga in på och körde Microsoft Remote Desktop Connection, ungefär som Täpp ovan. Men det var inte heller problemfritt, jag hade en extremt konstig bugg i uppritningen av ramar i IE6 som jag slet mitt hår över. Bara för att till slut upptäcka att det var RDC som inte renderade bilden rätt. Suck. Hela fallet finns dokumenterat här på 99mac.

På jobbet har vi en gammal "XP-häck" med IE8 som jag loggar in på via Microsoft "Anslutning till fjärrskrivbord". Det är svenska namnet på deras gratis Remote-program. Fördelen med den här metoden är att det tar mindre resurser i anspråk på macen. Nackdel är så klart att man måste ha en PC och man kan bara testa en version av Explorer.

Jag har även en Parallels installerad med Win 7/IE9 samt en Win XP/IE8. Jag har provat Parallels, WM Ware och Virtual Box men jag landar till slut alltid i Parallels av någon anledning.

Om jag snabbt ska jämföra ett antal olika webbläsare använder jag ibland även skärmklippsgeneratorer typ Check Browser Compatibility, Cross Platform Browser Test - Browsershots

Parallels med XP och Windows 7, En skivavbild för IE7, en för IE8 och en för IE9. Det tar upp lite diskutrymme men det går relativt smidigt att starta och pausa de olika virtuella miljöerna. (Betydligt smidigare än att få webbsidor att se bra ute i IE :).)

Har kört IE-tester också men det är inte helt pålitligt enligt vad jag förstått och därmed faller lite av poängen att testa i det.

Inte ett optimalt verktyg, men räcker till det lilla. IE NetRenderer - Browser Compatibility Check -

1
Bevaka tråden