Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man iPhone-spel?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är medveten om att det är Xcode som gäller samt att det är objective-C som är programmeringsspråket. Men det jag funderar på är om det rekommenderas att man använder sig av exempelvis Cocos2d eller Chipmunk som jag har sett att det finns saker som heter.

Om vi säger såhär: Hur är De riktiga storsäljarna i Apple Store programmerade? Eller man kanske måste använda något bibliotek för att ens kunna göra välfungerande spel? Eller är det bara något som förenklar det att göra simpla spel men bara försvårar det hela när man gör mer avancerade spel?

Sedan undrar jag också om man kan få tips på intressanta bloggar som helt och hållet inriktar sig på iOS programmering som man kan följa? Likaså bra och enkla tutorials som kan guida en genom speldjungeln. Gärna tutorials på hur man gör enkla spel till en början, de flesta jag har hittat har gått igenom avancerade spel som exempelvis tower defence och liknande. Det är jag inte redo för på ett ta tag så jag söker mer enklare spel som klickspel för att komma in och få en vana i det här med spelprogrammering.

När jag ändå är igång kan jag ju fråga om det finns någon vänlig själ som kan vara lite som en mentor för mig när jag jobbar för att lära mig så mycket som möjligt inom just iOS-programmering. Med mentor menar jag någon som man kan ha på skype eller Facebook och ställa frågor till om det är någonting jag funderar över för att slippa göra en tråd enbart för en liten simpel fråga som du skulle kunna besvara på 2 minuter. Jag tror ni hajar.

Så nu hoppas jag att ni förstår mina (väldigt) luddiga frågor och kan ge mig några användarnas tips och svar!

Ha det bra så hörs vi senare i forumet!

3D eller 2d . 3D så är det tex unity som gäller 2d så fungerar cocos2d helt ok.

  • Avstängd
  • 2012-06-03 13:38

Lite OT...

Finns det några 4GL språk till Mac, som också klarar att leverera till iPhone/iPad?

4GL: Fourth-generation programming language - Wikipedia, the free encyclopedia

Vet att Filemaker Pro Adv. kan göra det, men är lite för specifikt för databaser.

Körde en hel del med Clarion for Windows förut... innan smartphones begreppet fanns och letar nu efter något liknande, också databas orienterat, men gick att göra i stort sett vad som helst med om man så ville.

  • Medlem
  • 2012-06-03 13:43
Ursprungligen av timlestandeer:

Jag är medveten om att det är Xcode som gäller samt att det är objective-C som är programmeringsspråket.

Varför?
Spelmotorn är ofta i C++, med spelet i t. ex. Lua.
Spelar ingen roll om man kör Xcode eller vi.
OpenGL.

1
Bevaka tråden