Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Summera ut individuella poster?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En rookie fråga.
Jag har en uppställning poster där bland annat säljarens namn och säljpris ingår.
Jag gör en sökning och får upp säljare "Arne" på två poster med försäljning på 50:- och 100:- samt säljare "Bengt på två poster med 40:- och 60:-.
Jag använder ett statistik fält "Summa" och får ut totalsumma 250:- för de fyra posterna.
Men hur gör jag för att i samma sökning få loss delsummor på individuell säljare ? Jag vill alltså inte göra en ny sökning på bara "Arne" utan få ut delsummor i samma större sökning allt för att jag skall få fina diagram i FM 12..

Nu har jag ännu inte FileMaker 12 och har inte jobbat med diagramfunktionen i FM alls, men rent allmänt kan jag säga att jag får brottas med rapporter varje gång jag ska göra någon, och ofta hemfaller jag i att skapa relationer för många saker som iofs går att göra med rapporter, men som jag tycker blir enklare.

t.ex. kan man tänka sig om du har en tabell med "säljare" och en med "försäljning" (där säljare är ett fält) att du skapar en relation mellan dem där du enkelt summerar försäljningsvärdet, och du kan då lätt göra ett diagram som visar försäljning per säljare.

En bättre FileMaker-användare en jag kan säkert ge dig ett bättre svar som bygger på rapporter

Om ditt summafält är ett statistikfält så kryssar du i "löpande summering" och "starta om sammanfattning för varje sorterad grupp" i fältdefinition av summafältet då dyker det upp en val till där väljer du säljarnamnfältet. Sen när du genererar diagrammet så sorterar du datat i säljarordning. Detta gäller för filemaker 11 men borde funka i tolvan också.

@Palmeros
Jag får inte till det.Det blir bara löpande summering. Man kan välja "Sammanfatta repetioner Individuellt eller tillsammans" också , utan skillnad i mitt fall då jag bara får ut löpande summering. FIlemaker vill inte använda "Starta om Sammanfattning" för varje sorterad grupp...

Bump...
Om man bortser att jag vill få ut ett diagram. Hur gör jag för att visa separata säljares totalsummor?

När jag väl är inne i diagram funktionen verkar den felande länken vara att det ej sorteras. Alla poster visas en och en.

Edit: Jippi...ja det var en sorterings definition som fattades...

Senast redigerat 2012-05-22 12:22
1
Bevaka tråden