Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN-Server Mac Mini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-03 16:40

Har jag missförstått något men visst ska man kunna få Mac Minin att agera VPN-Server?
Syftet var att sätta upp en VPN-server så en vän kunde komma åt mitt material med sin mediaspelare.
Den har en inbyggd VPN-klient så det skulle vara en smidig lösning så slipper jag föra över manuellt.
Använder MacServe | iVPN men jag får ingen kontakt fast jag fyller i uppgifterna som man ska göra.
Någon som har några ideer?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-03 18:19

Nu får jag kontakt men det dyker upp ett felmeddelande i loggen för iVPN

Citat:

sent [LCP ConfReq id="0x1" <asyncmap 0x0> <auth chap MS-v2> <magic 0x3f4e6bd7> <pcomp> <accomp>]

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-05-03 18:47

VPN-Server Mac Mini

Har du ställt in rätt portar i din router om du har en?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-03 18:48
Ursprungligen av Json_81:

Har du ställt in rätt portar i din router om du har en?

Ja det har jag,port 1723 och i loggen så får jag kontakt,jag får en ip-adress men sen kommer felmeddelandet upp.

Så klienten lyckas koppla upp och får en IP i ditt nät? Kan personen pinga något i ditt nät?
Testa anslut med en dator istället för mediaspelaren för att verifera så att VPN är rätt konfigurerat.
funkar det, så är det troligen själva krypteringen som är problemet. (MS CHAPv2)

t.ex. https://discussions.apple.com/thread/2676762?start=0&tstart=0

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-04 10:09
Ursprungligen av asciiflash:

Så klienten lyckas koppla upp och får en IP i ditt nät? Kan personen pinga något i ditt nät?
Testa anslut med en dator istället för mediaspelaren för att verifera så att VPN är rätt konfigurerat.
funkar det, så är det troligen själva krypteringen som är problemet. (MS CHAPv2)

t.ex. https://discussions.apple.com/thread/2676762?start=0&tstart=0

Exakt det där felmeddelandet står det i logg filen på datorn som servern är på.
Nu är det med iPhonen som jag testar om uppkopplingen fungerar så pinga går inte utan jag tappar uppkopplingen efter ett tag.
Men jag förstår inte hur jag ska ändra krypteringen för det finns inga sådan val i iVPN.

Ursprungligen av lappen71:

Exakt det där felmeddelandet står det i logg filen på datorn som servern är på.
Nu är det med iPhonen som jag testar om uppkopplingen fungerar så pinga går inte utan jag tappar uppkopplingen efter ett tag.
Men jag förstår inte hur jag ska ändra krypteringen för det finns inga sådan val i iVPN.

MacServe | iVPN Help

Configuring the PPTP VPN Client on iPhone
From the home screen, tap on 'Settings', scroll down to 'General' then tap on 'Network'.
Tap on 'VPN'
Tap on 'Add VPN Configuration...'
Choose 'PPTP'
Enter a description for the VPN connection in the 'Description' field
Enter the address of your computer running iVPN in the 'Server' field
Enter the username you entered in iVPN in the 'Account' field
Make sure 'RSA SecurID' is turned 'OFF'
Enter the password you entered in iVPN in the 'Password' field
Choose 'Maximum' for the 'Encryption Level' <-- denna som är intressant att ändra i iPhonen.
Turn 'Send all traffic' ON
Tap 'Save'
Make sure the new configuration has a tick by it
Use the ON/OFF slider to control the VPN connection

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-04 12:21

Problemet är att jag har gjort exakt som det står i beskrivningen men fungerar alla fall inte.

1
Bevaka tråden