Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning för support till bekanta?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kommit att bli en slags support för en bekant. Dels till hennes salong (hemsida, salongens FB, dator m.m) och dels till allt som rör hennes iMac och annat tekniskt hemma. Närmaste familjen och nära vänner hjälper jag såklart gärna gratis, men detta känns mer seriöst och vi ska skriva ett avtal. Jag har ingen utbildning för detta, utan är självlärd.
Vad är rimligt att ta betalt per timme och ska man debitera ett minimum på t.ex. 30 minuter om det är saker som är snabbare avklarat?

Vad har ni för tankar kring detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-26 23:56

Timpris kan jag inte uttala mig om men definitivt minimidebitering för en halvtimme, oavsett tid spenderad.

Vad är det för salong? Hårfrisör? Kräv en gratis hårklippning plus schampo och hårprodukter kanske? Tjänsteutbyte? Det borde väl bli ungefär 400-1.000kr, beroende vad det är för ställe.

Ursprungligen av primu[s]®:

Kräv en gratis hårklippning plus schampo och hårprodukter kanske?.

Eller tjugofem barkis om det är en bagare.

Ersättning för support till bekanta?

Det finns kanske andra i liknande situation, där det inte är en frisörsalong inblandad. Annars hade det varit smidigt ju(kör med trimmer hemma ändå). Bättre om vi kan luska ut en rimlig ersättning i kronor.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-27 09:58

Antagligen kan du det bättre än någon annan, du är redan insatt i verksamheten. Och vill hon anlita en reklambyrå så är det inte gratis.
Sen att du supportar hennes privata prylar kan hon se som bonus.

Vad är din tid värd? Har du nära till Salongen, kan du sköta det över nätet? Får du ut något av arbetet, dvs lär du dig nånting på det rent kunskapmässigt?
Om ryktet sprider sig, och kiosken och gatuköket ringer och frågar om de kan få samma hjälp till samma pris, vad säger du då?

Framför allt, ska du köra det svart, som hobbyverksamhet eller tänker du starta någon typ av företag?

...eller barnpassning nån lördag kväll om det är nära släkting.
...eller några flaskor hemgjord saft, eller en låda krabbor... eller att man bara betalar material på bilservicen...

Beror ju helt på vad den andre jobbar med och vad man vill ha/behöver.

Jag har dock varit "kanelbullekonsult" en gång i tiden. Bad alla dra åt helvete det sista eftersom det var
dåligt skötta Windowsmaskiner och jag själv körde Mac sedan flera år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-29 05:49

En vanlig windowskonsult ligger normalt runt 600-800:-/h + moms, kör du detta på hobbybasis och inte vill ruinera henne så kanske en fyrhundring eller nåt.

500 kr/tim plus moms för bekanta och föreningar utan storpengen (idéella föreningar och kulturkämpar t.ex.) - 1000 kr/tim plus moms för bizniz. Det kör jag på egna firman vid sidan av mitt lönejobb (i mån av tid och lust - ofta tackar jag dock nej) - oavsett vad det gäller (web, videoprod, ljud, foto, musik, grafisk prod, etc - det är min tid jag säljer).

Ersättning för support till bekanta?

Ni tycker alltså att man kan ta så mycket?
Utan att vi hade diskuterat priset så erbjöds jag 100:- vilket jag tyckte va lite. Jag tänkte att jag skulle dubbla iaf.
Nu blir det dock antagligen så att jag inte alls kommer hjälpa henne (pga nytt jobb, nya tider), men tråden är kanske hjälp åt någon annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-29 14:34
Ursprungligen av h.cewers:

Ni tycker alltså att man kan ta så mycket?
Utan att vi hade diskuterat priset så erbjöds jag 100:- vilket jag tyckte va lite. Jag tänkte att jag skulle dubbla iaf.
Nu blir det dock antagligen så att jag inte alls kommer hjälpa henne (pga nytt jobb, nya tider), men tråden är kanske hjälp åt någon annan.

Det är nackdelen med att göra jobb åt någon som är ytligt bekant, man förväntas göra saker för ett timpris som ingen företagare skulle acceptera. Jag tycker Zimmermans priser var rimliga.

Mina fem cent.

Om den bekanta affärsdrivaren har ett datorproblem som de annars skulle fått kontakta en annan firma - Vad hade de fått betala? Vilken service hade de fått, till vilket pris?

Du får ställa dig frågan, vilka omkostnader har du vs 100kr/timme? Tankat en bil på sistone?

Goflorp har rätt!

500/tim + moms är minimum till affärsdrivande verksamhet.

Hur mycket tid har du lagt på att bli kunnig i din service genom åren?

Godare med hemlagad saft/sylt i burk/En kasse småbröd än några futtiga hundralappar.

Jag frös in bullar jag fick av en släkting, tog upp och bjöd på fika; Ja fö fan, bakat dem själv vettu....

Pratar vi återkommande service och många hundralappar är väl pengar bäst.
Vill man ha "funktionsvänner" (de ser dig som datareparatören, inte som Kusin Knut) så kör man på det.
Vill man INTE ha jobben tar man betalt i reda pengar och är dyr.
Vill man göra detta, kanske en gång eller två om året - bli kanelbullekonsult.

1
Bevaka tråden