Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utstansade visitkort på _riktigt_ tjock kartong?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver fixa mina visitkort nu och vill ha två olika med det gemensamma att det ska vara på kraftig vit kartong, den behöver inte vara knallvit men det får inte vara med glatt yta.

Det ena kortet behöver ha en utstansning, ganska stor och jag vet att det går att göra det bara att mallen kostar lite ><

Söker därför ett bra tryckeri som dels inte tar onödigt höga priser och dels har _olika typer av kartong_ att trycka på (och känna på i förväg).

Tacksam för alla svar!

Är min fråga dumt formulerad eller är det ingen som kan rekommendera att tryckeri som har lite olika sorters kartong att trycka på?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-03 13:21

Jodå. Jag förstår vad du menar, jag vet ett bra tryckeri här som gör sånt för hyfsade priser, men det är ju inte i Stockholm. Du vill ju känna på kartongen först. Som du säger är det stansverktyget som kostar mest.

Jag har designat en del visitkort åt kunder och åt min tidigare arbetsgivare, där han bad mig fixa någon kartong visitkort, som blev väldigt bra. Tryckeriet vi vände oss till var Hammarö tryckeri i Karlstad som trycker på alla möjliga kartonger… Men stansverktyget vet jag inget om…

Varför är det så att allt bra finns utanför stockholm?!

Trycknu.se skulle säkert göra det bra men hade inte så hård kartong och var osäkra på om maskinen tog kraftigare.. börjar undra om det ska bli screentryck av det till slut.

iomed att det stansas ut så vill man ju att det som är kvar ska vara tåligt..

kaschering?
Är ju en klassiker om man vill upp i riktigt tjocka varianter då man sällan får grövre saker genom pressen...
Det måste din tryckare kunna informera om - annars får du byta till någon som vet vad han pratar om.
/m

Annars kan ju laserskuren och lasergraverad tunn träfanér vara ett alternativ?

Tips på något tryckeri som gör kaschering?
Eller överhuvudtaget ett tryckeri som kan uppvisa exempel på olika kartong/ytbehandlingar i stockholms-trakten?

Prova V-tab.se
Finns ju i Norrtälje, Östertälje och Västerås.
Vet int riktigt vad du förväntar dig i prisväg - men kascherat och stansat för ett par ynka visitkort lär ju landa på en styckepris som i sammanhanget är väldigt, väldigt hög för produkten.
/m

Jo jag hade väl lite det på känn.. men det skadar inte att kolla upp vart man kan göra sådant, nästa gång kanske det är helt nödvändigt.

Det var en teknik per kort, nån måtta får det vara

Lutar åt att det bara blir det tryckta kortet den här gången, spar lite på det roliga
Ska besöka några tryckerier och se vad som finns att tillgå i pappersväg, ska bli spännande!

Beställde visitkorten imorse! Superspännande!

Det vart offset-tryck på 440g papper, framsida och qr-koder på baksidan för under tusenlappen inklusive

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 18:24
Ursprungligen av klarabara:

Beställde visitkorten imorse! Superspännande!

Det vart offset-tryck på 440g papper, framsida och qr-koder på baksidan för under tusenlappen inklusive

Varifrån beställde du? Vore kul att höra när du får visitkorten om du är nöjd.

Får dem på torsdag! cant wait!

Ursprungligen av klarabara:

Får dem på torsdag! cant wait!

Då ser vi fram emot bilder på hallickakorten på torsdag.

glömde av att posta här, varit alldeles för busy med att dela ut dem

Jag postade ett inlägg på min blogg om dem, 440g kartong. De la till o med papper emellan varje för att de inte skulle klibba mot varandra! Supernöjd!

Nästa varv blir det de utstansade, helt klart!

Snyggt! Var beställde du dem ifrån och hur många blev det för det priset?

Beställde från Kuvertteamet på Surbrunnsgatan, fick 500kort för 763 exkl.moms.

Kommer definitivt höra av mig till dem igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-20 22:06

Det är roligt med snyggt designade visitkort. Att välja papperssort är minst lika roligt som att designa korten! Det ser ut som dina blev riktigt lyckade. Snyggt!

Tack! Det är roligt att designa dem också, det är mycket som ska kokas ner till 90x50mm, eller mindre som mina

Riktigt peppad på att göra de utstansade nu!

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2012-04-18 11:07

Leta rätt på någon med skärbord så slipper du betala för en stansform. Enda nackdelen jag kan komma på med det är att om operatören inte är noggrann med justeringen av kniven får man en lite förhöjd kant vid skären. Inget som syns direkt men efter dryga 20 år i kartongbranschen så har mina fingrar blivit allergiska mot sådant slarv.

Med skärbord? Finns det något sätt man lättare hittar en sådan? Är inte alls bekant med det..

Ursprungligen av klarabara:

Med skärbord? Finns det något sätt man lättare hittar en sådan? Är inte alls bekant med det..

För en ynka halvmiljon kan jag leverera en fräsmaskin som fixar det mesta åt dig.

Det blir några riktigt exklusiva kort det där..

1
Bevaka tråden