Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Till er alla som använder bärbart dagligen.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då har jag tre små frågor till er alla som använder MacBook Pro/PowerBook/MacBook/MacBook Air dagligen som er huvuddator.

  1. Hur länge har ni haft era bärbara (gäller endast huvuddator MB eller MBP) Som ni har eller har haft?

  2. Vad använder ni era Laptops till?

  3. Hur har ni upplevt att bara använda er av bärbart?

Jag använder min mid 2010 MBP till kontor, Video, Photo, Starcraft 2, kommande Diablo 3, Web, Mail och i princip använder jag min MBP till allt!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-17 22:02

1. Min nuvarande MBP 15", mitt 2009 har jag haft sedan Januari 2010. Den är utrustad med 8 GB ram och en orginal SSD.
2-3. Den fraktas dagligen mellan jobb och hem. Jag har ingen annan dator och använder den för allt, dvs CS4, ordbehandling, web, surf, mail, rippning av DVDs osv. Vad jag inte sysslar med på datorn är spel, då får min PS3:a hoppa in.

I och med att jag inte har någon dator hemma skulle jag idag välja en Air för att göra den ännu mer bärbar, får se om ett år om det kan vara dags för uppdatering.

Innan denna hade jag en PowerMac G4 15" från september 2006 till januari 2010. Den rullar fortfarande på, men står numera stilla och spelar musik.

Jag har en 13" MBP Mid 2011 som jag haft i 5 mån. Byter med 18-24 mån intervall. Den följer mig dagligen till och från jobbet. Använder den mest till internet, e-post, excel/Word/pages/numbers/keynote. Sen kör jag företagets administrationssysten via screen sharing mot en Mac Mini där vi kör XP virtuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 23:21

Har en 13" vit macbook "late 2009" med 8GB RAM. 2 1/2 år gammal alltså.

Är med dagligen till/från jobbet. Använder den även på jobbet. Mjukvaruutveckling. Har en, ibland två virtuella maskiner igång (drar minne).
Hanterar foton.
Spelar inte spel eller ser långfilmer.

Då datorn är på jobbet kör jag i clamshell mode (locket stängt) och har extern keyboard, styrplatta och stor skärm. Datorns skärm har jag på tåget (1 1/2 timme varje dag) eller i soffan. Har även extern skärm hemma om jag ska jobba.

Har även en gammal Mac Mini där iTunes-biblioteket ligger. Får inte plats på min MacBook.

Kommer att köpa ny dator, gärna då det kommer en uppgradering, men endast om:
1: Matt skärm. Vägrar använda spegelskärm
2: Bärbar. Max 13". Gärna utan DVD-läsare. Inte tyngre än min nuvarande.
3: Klarar 16GB RAM och 250GB SSD

1. MacBook Pro 15" late 2008, så 3,5 år snart.
2. Främst för att redigera foton och koda. Resten använder jag min iPad till.
3. Oproduktivt. Skulle jag köpa en ny dator skulle det bli en iMac där jag kan sitta bra. Nu hamnar jag ofta i sängen eller i soffan vilken inte är så produktivt och framför allt inte ergonomiskt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-04-19 11:36

1. Macbook Pro 15" med SSD 2010 har jag haft som enda datorn sedan jag köpte den när den kom i mitten på 2010. Den känns fortfarande riktigt rapp och jag har inga planer på att byta upp mig. SSD gör verkligen susen!
2. Allt. Främst i mitt företag där jag arbetar med grafisk formgivning samt foto, men också till "vardagliga" sysslor som att slösurfa
3. Väldigt positivt. Kopplar in den till större skärm i bland när jag arbetar med foton, men till 90% räcker det med den inbyggda 15:aren (även till foto). Jag skulle aldrig kunna vänja mig vid att ha datorn på en fast plats. Jag trivs väldigt bra med att ha en flexibel arbetsplats.

EDIT: Sedan jag helt gick över till mac år 2000 så har jag enbart haft bärbara sådana. Först en Powerbook 17" sedan 2 st Macbook Pro 15".

Ursprungligen av Hallon:

1. Macbook Pro 15" med SSD 2010 har jag haft som enda datorn sedan jag köpte den när den kom i mitten på 2010. Den känns fortfarande riktigt rapp och jag har inga planer på att byta upp mig. SSD gör verkligen susen!
......
3. Väldigt positivt. Kopplar in den till större skärm i bland när jag arbetar med foton, men till 90% räcker det med den inbyggda 15:aren (även till foto). Jag skulle aldrig kunna vänja mig vid att ha datorn på en fast plats. Jag trivs väldigt bra med att ha en flexibel arbetsplats.

Min användning av min MacBook Pro (Mid 2010) med ACD 27 liknar din. Helt underbart att ha ett bra kraftpaket och kunna ha det mobilt

Nu får vi hoppas att Apple släpper bättre Gpu i sina Macar och att det blir ordentliga Gpu typ Nvidia 660M alt AMD Readeon 7770M. Då kommer det att bli underbart!
Då kommer jag kanske kunna klara mig helt med MBP+ACD 27 lösning utan att ha stationärt alls.

Senast redigerat 2012-04-22 13:30
1
Bevaka tråden