Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med analys av mitt hårddisk- (?) problem.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello everyone.

Jag har läst och läst, bl.a. på 99mac, om olika fel när macbooken inte startar.

Min fråga - ska jag "chansa" och åka och köpa ny hårddisk och installera, för att hoppas att det är problemet?

Macbook, unibody, 2007, 10.5.8

När jag startar datorn stannar den vid äpplet, och "laddningscirkeln". Har testat alla olika tangentnedtryckningar i inledningen av uppstarten (alt, shift, v, c, d, pdram, etc.). Inget annat händer. Har även testat att starta via installationsdvdn, men det blir samma effekt (jag får heller inget alternativ , vilken disk jag vill boota från).

Innan jag stängde av datorn idag var den lite knepig, några tangenter som slutat fungera bra. Men jag har inte sysslat med några firmware-uppdateringar eller så sedan sist den var avstängd.

Så - min fråga, ska jag testa att köpa ny hdd, och installera den, med risk för att det inte kommer fungera (för att det är fel på t.ex. logickortet?) ?

(eller ska jag köpa helt ny dator?)

Mkt tacksam för hjälp!
/Christian
.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-12 14:19

Om du inte ens kommer fram med installationsdvdn så låter det som att det är något annat än din HDD som krånglar. Man ska ju alltid kunna ta sig förbi HDDn för att köra skivverktyg från DVDn.

Ursprungligen av andas:

Om du inte ens kommer fram med installationsdvdn så låter det som att det är något annat än din HDD som krånglar. Man ska ju alltid kunna ta sig förbi HDDn för att köra skivverktyg från DVDn.

Jag är rädd för att du har rätt...

  • Medlem
  • 2012-04-12 14:42

Som jag förstår saken kan felet du upplever bero på tre saker:

• Elektriskt fel i hårddisken
• Fel på logikkortet
• Fel på SATA-controllern på logikkortet.

Har du provat nollställa PRAM/NVRAM? (Starta om datorn och håll direkt efter startplonget ned tangenterna Command + Option + P + R tills du hört startplonget tre gånger.)
Jag hade provat nollställa PRAM och därefter försökt starta på en av de gråa DVD:erna som medföljde datorn och kört hårdvarutestet på skivan (Håll ned D-tangenten under uppstart).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-12 15:36

Testa att montera ur hårddisken och därefter starta med Installationsskivan.

  • Medlem
  • 2012-04-13 00:07

Fungerar detta kan du troligen utesluta logikkortet, och lugnt gå och inhandla ny hårddisk.

Ursprungligen av kenjon:

Testa att montera ur hårddisken och därefter starta med Installationsskivan.

Hej igen, har testat era råd, men tyvärr fungerar ingenting. Har plockat ur hårddisken och gjort en backup via min ... ehh... hmrpf . stationära pc. Då fick jag gång på gång upp meddelandet att hårddisken är skadad, och det inte går att läsa källdisken. Till slut har jag iaf fått ur informationen från disken, och formaterar om den. Testar då att köra installationsdiskarna, och det fungerar ett tag, sen stänger datorn bara av sig... Har testat flera gånger.

Är förstås lite sugen på att köpa ny dator, men om det handlar om några hundralappar för att rädda denna gör jag gärna det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-16 21:17

Så du kan starta datorn med diskarna nu? Köp en ny hårddisk, kostar 500-700, det är det värt.

Ursprungligen av kenjon:

Så du kan starta datorn med diskarna nu? Köp en ny hårddisk, kostar 500-700, det är det värt.

Jag var lite otydlig, förlåt för det. Efter att jag formaterat om hdd kommer jag förbi äpplet och startar installationen, men efter ca 25min, mitt i installationsprocessen slår dator av, utan varning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 11:07
Ursprungligen av chris777:

Jag var lite otydlig, förlåt för det. Efter att jag formaterat om hdd kommer jag förbi äpplet och startar installationen, men efter ca 25min, mitt i installationsprocessen slår dator av, utan varning.

Då kan det fortfarande vara logikkortet.... eller inte.
Och för att testa, köp en ny hårddisk. Annars kommer du ingen vart.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-17 08:38

Har du kört en hårddiskkoll på disken efter formatering? Det kan ju fortfarande vara så att du försöker installera på en trasig disk. Alternativet att köpa en disk och testa med är inte heller så tokigt, om du till slut köper en ny dator lägger du ju bara extradisken i en kabinett eller på superdrivens plats i datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 10:49

Lät som om disken ryker strax.

DU kan ju alltid boota med en linux dist och köra smart-tools på disken för att få status och eventuellt felkälla

1
Bevaka tråden