Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra till 24 hertz uppdateringsfrekvens på macbook airs inbyggda skärm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

När jag tittar på film hemma har jag min macbook air inkopplad till en LG 50-tums tv. Till den så finns det möjlighet att ändra uppdateringsfrekvensen i inställningarna och därför kör jag den i 24 hertz för att unvika pulldown vid filmtittande. Detta fungerar väldigt bra.

Men när jag är ute och och inte har skärmen inkopplad så skulle jag vilja kunna ändra den interna skärmens frekvens för att även där få ett bättre flyt i filmer. Jag har testat XBMC's funktion som ska byta uppdateringsfrekvens automatiskt men det verkar inte fungera.

Vet någon hur man kan ställa in uppdateringsfrekvensen på den inbyggda skärmen?

Vanliga LCD's för datorer kör 60Hz (eller 120Hz för 3D om det finns stöd).

Hittar ingen edit i mobilskinnet..

Du har inte blandat ihop FPS med Hz?

Nej jag har inte blandat ihop det.

FPS betyder att datorn skickar en ny bild till skärmen x antal ggr per sekund.
Hertz betyder att skärmen uppdaterar sin bild x antal ggr per sekund.

En film är filmad med 24 bilder per sekund. När man ska se på en film så vill man att skärmens uppdateringsfrekvens ska vara jämt delbar med filmens fps. Detta gör att alla bilder visas exakt lika många gånger och ger en film utan några hack. En datorskärm med 60 hertz kommer skapa pulldown vilket betyder i de flesta fall att var tredje bildruta visas 3ggr istället för två. Det ger sämre flyt.

Många tv-apparater har 24-hertzläge och det använder jag men jag skulle vilja ha samma upplevelse på min bärbaras inbyggda skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-10 18:23

Tror inte det går tyvärr. Det är ju lite som keptang säger, dock finns det ju skärmar som klarar flera olika frekvenser, men tror som sagt att skärmen måste byggd så att den fixar t.ex. 24 Hz och det tror jag inte Apple har i sina skärmar.

Tråkigt att det inte verkar gå att lösa.
Tycker en skärm borde ha lättare att köras i 24 Hertz istället för 60.

Någon som testat med SwitchResX?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-04-11 18:06

Har inte alla LCD-varianter en fix uppdateringsfrekvens? Sist man ändrade den var när man körde med CRT...

Ursprungligen av Csoft:

Har inte alla LCD-varianter en fix uppdateringsfrekvens? Sist man ändrade den var när man körde med CRT...

Jo, ungefär; ​http://www.99.se/bildskarmar-grafikkort/294492-till-24-hertz-uppdateringsfrekvens-pa-macbook-airs-inbyggda-skarm.html#post2067022

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-11 19:43

När det gäller datorskärmar så är det nog så. Min LCD-TV klarar t.ex. 24 Hz.

Jag har provat switchResX men den gav inget alternativ för att ändra frekvensen på den inbyggda skärmen.

1
Bevaka tråden