Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-31 21:42

Fler har haft problem med Corsair än med Kingston/Crucial.

Ursprungligen av kenjon:

Fler har haft problem med Corsair än med Kingston/Crucial.

Kingston och Crucial är så dyra. Har ingen lust att lägga ut 6-700 kr för lite minnen

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Kingston och Crucial är så dyra. Har ingen lust att lägga ut 6-700 kr för lite minnen

Crucials hemsida kan du köpa dem för typ 42 euro. Levererat.
Jag har beställt därifrån flera gånger. Smidigt som tusan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-31 22:59
Ursprungligen av Crash-Symphony:

Kingston och Crucial är så dyra. Har ingen lust att lägga ut 6-700 kr för lite minnen

Visst, men man får vad man betalar för....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-01 08:26

Nu har jag inte extrakollat tråden. Men jag tror ingen har haft problem med Kingstone eller crucial men däremot har corsair dykt upp några gånger med problem.

Långt ifrån alla får problem med deras minnen. Men tillräckligt många för att det ska vara en reell möjlighet om man beställer dom.

Dustin säger att Corsair ej är kompatibelt med Apple-datorer.

Då får vi köpa något annat helt enkelt...

Ursprungligen av Leftrustle:

Dustin säger att Corsair ej är kompatibelt med Apple-datorer.

Då får vi köpa något annat helt enkelt...

För några månader sedan gick jag in på min lokala datorbutik för att köpa minne till iMac:en (blir några tior dyrare, men jag gillar att stödja trevliga, lokala handlare istället för att beställa på nätet när jag kan). Iaf, de hade bara Corsair i lager då - jag tänkte att jag får väl testa och byta om det inte funkar.. Installerade 4x4GB, och dom har fungerat alldeles utmärkt för mig - inte en enda mystisk krasch el dyl sedan dom installerades, allt har rullat på finfint.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-04 12:27
Ursprungligen av Kermit:

...(blir några tior dyrare, men jag gillar att stödja trevliga, lokala handlare istället för att beställa på nätet när jag kan)...

Plus att om man handlar lokalt är det ofta lätt att komma tillbaka med minnena om det blir kompatibilitetsproblem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-05 03:51
Ursprungligen av Kermit:

För några månader sedan gick jag in på min lokala datorbutik för att köpa minne till iMac:en (blir några tior dyrare, men jag gillar att stödja trevliga, lokala handlare istället för att beställa på nätet när jag kan). Iaf, de hade bara Corsair i lager då - jag tänkte att jag får väl testa och byta om det inte funkar.. Installerade 4x4GB, och dom har fungerat alldeles utmärkt för mig - inte en enda mystisk krasch el dyl sedan dom installerades, allt har rullat på finfint.

Har du kollat så att du verkligen får ut 8 GB. Jag satte i minnen i en maskin, minns inte vilken, en gång och när allt fungerade som normalt startade jag Systeminformation. Där syntes bara hälften av installerad minnesmängd.

Ursprungligen av onnyt:

Har du kollat så att du verkligen får ut 8 GB. Jag satte i minnen i en maskin, minns inte vilken, en gång och när allt fungerade som normalt startade jag Systeminformation. Där syntes bara hälften av installerad minnesmängd.

Det är 16GB, och ja, kollade självklart i systeminfon att allt syntes där. Jag har även testat fylla upp minnet så gott jag kan genom att köra massa tunga program / öppna filer samtidigt, och allt fungerade fint :). Även när jag jobbar har jag kommit upp i 10-12GB använt minne utan att märka att någon är instabilt. Har funkat bra ett halvår eller så nu också så jag tror inte att det är några som helst problem med minnet.

Ursprungligen av Leftrustle:

Dustin säger att Corsair ej är kompatibelt med Apple-datorer.

Jag har Corsair i min. Köpt från dustin.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-04 11:25

Jag uppgraderade alldeles nyligen min Mini från 2009 och inför det mailade jag Dustin med fråga angående just ett Corsair-kit och fick svaret att det var minneskitet enligt länk nedan som jag skulle köpa till min. Det slutade att jag köpte ett 8GB Corsair-kit genom en kompis. Aningen dyrare men man måste ju gynna sina lokala handlare.
Vad jag kan se har det fungerat alldeles utmärkt hittills men är det så att många har haft problem med Corsair så kanske det är bäst att inte chansa!?

Här är kitet jag blev rekommenderad av Dustin och ett dylikt sitter nu som sagt i min Mini.
CORSAIR 8GB DDR3 1066MHZ (2X4GB) SO-DIMM - IMAC/MACBOOK/MACPRO - Minne som får din Macbook att få nytt liv och prestera fantastiskt

Ursprungligen av Baeckis:

Jag uppgraderade alldeles nyligen min Mini från 2009 och inför det mailade jag Dustin med fråga angående just ett Corsair-kit och fick svaret att det var minneskitet enligt länk nedan som jag skulle köpa till min. Det slutade att jag köpte ett 8GB Corsair-kit genom en kompis. Aningen dyrare men man måste ju gynna sina lokala handlare.
Vad jag kan se har det fungerat alldeles utmärkt hittills men är det så att många har haft problem med Corsair så kanske det är bäst att inte chansa!?

Här är kitet jag blev rekommenderad av Dustin och ett dylikt sitter nu som sagt i min Mini.
CORSAIR 8GB DDR3 1066MHZ (2X4GB) SO-DIMM - IMAC/MACBOOK/MACPRO - Minne som får din Macbook att få nytt liv och prestera fantastiskt

Nej, jag fuckade upp. Köpte ett annat kit som inte var "Mac memory" men i övrigt exakt lika. Fan vad känsligt det ska vara`Är OS X känsligare än Windows gällande RAM eller vad är anledningen?

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, jag fuckade upp. Köpte ett annat kit som inte var "Mac memory" men i övrigt exakt lika. Fan vad känsligt det ska vara`Är OS X känsligare än Windows gällande RAM eller vad är anledningen?

Exakt så verkar det vara faktiskt. Har till och med hört talas om folk som kör Windows via Bootcamp och kan boota datorn i Windows med minnena, men inte i OS X.

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt så verkar det vara faktiskt. Har till och med hört talas om folk som kör Windows via Bootcamp och kan boota datorn i Windows med minnena, men inte i OS X.

Yep, så är det, utav ngn outgrundlig anledning kan minnen funka i Windows, men inte i OS X/Linux.

Jag kör 8GB Kingston (uppdaterat från 2GB) på min late -09 MBP 13" sen en tid tillbaka. Nu upplever jag att batteritiden har försämrats ganska påtagligt, dock så får jag ut nästan 3h, är detta "normalt"?

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Jag kör 8GB Kingston (uppdaterat från 2GB) på min late -09 MBP 13" sen en tid tillbaka. Nu upplever jag att batteritiden har försämrats ganska påtagligt, dock så får jag ut nästan 3h, är detta "normalt"?

Har du kollat hälsan på batteriet? Får du bättre batteri om du går tillbaka till orginalutförande?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du kollat hälsan på batteriet? Får du bättre batteri om du går tillbaka till orginalutförande?

Nej, jag har inte monterat tillbaka original minnena, prestandan med 8GB är värt ca 1h mindre tid...
Batteri hälsan anges som "normal"!

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Nej, jag har inte monterat tillbaka original minnena, prestandan med 8GB är värt ca 1h mindre tid...
Batteri hälsan anges som "normal"!

Mer minne drar i teorin mer ström, men mindre minne gör att växlingsfilen på hårddisken utnyttjas mer flitigt vilket torde dra mer ström än det större minnet. Det måste vara något annat som gör att batteritiden minskat. Det är inte så att du har fler resurskrävande applikationer igång nu när du har minne så det räcker?

Nu fick jag hem mina nya Crucial-minnen. Turbo! Jävla skillnad att gå från 2 GB till 8...

Ursprungligen av Leftrustle:

Nu fick jag hem mina nya Crucial-minnen. Turbo! Jävla skillnad att gå från 2 GB till 8...

Ja det är till och med skillnad på 4 och 8gb... tänk då en dubbelpropp Mac Pro med 24gb... ;-D

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-23 22:21

Gjorde en chansning med Crucial jag med. Två 8:or i MBP fungerar fint. Memtest tog nästan en timme, noll fel.

Däremot strulade det kungligt att sätta MBP:s två 4:or tillsammans med 2x2 som redan satt i iMac:en i den senare.
Började med uteslutningsmetoden, ta bort ett minne, starta. Nehe, dra strömmen (blev lat efter 5 omstarter och kopplade en fjärrbrytare på strömmen). Upprepa flertalet gånger. Diskkontroll, skivkontroll.

Starta med shift fungerade - därefter provade jag med en 2:a och efter 25:e tadaat! så startade hon fint.
Så nu sitter 2x2 längst bak och 2x4 längst fram fungerade till slut.

Troligen var de små påsarna slut hos Dustin i torsdags, eller beställde jag ett billigt datorfodral till en 17"?

Senast redigerat 2012-04-25 15:17

Själv misstänker jag knas med mitt 4x2-kit från Corsair (Mac). Blev därför alldeles begeistrad över länken din till memtest, men förstår tyvärr inte hur jag ska testa minnena. Installationen går felfritt men sen tar det stopp för mig. Orkar du berätta hur man gör? Vore snällt så kan jag kanske komma närmare svaret på varför min mini är den mest labila dator jag ägt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-25 10:36
Ursprungligen av Köörmit:

Orkar du berätta hur man gör? Vore snällt så kan jag kanske komma närmare svaret på varför min mini är den mest labila dator jag ägt.

Jag gissar att det är programmet på följande sida du har laddat hem så där kanske du kan få lite hjälp!?
Memtest OS X

Lycka till!

Ursprungligen av Baeckis:

Jag gissar att det är programmet på följande sida du har laddat hem så där kanske du kan få lite hjälp!?
Memtest OS X

Lycka till!

Det där är fel.

Rätt är
How to Test RAM Under Mac OS X – Command-Tab

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-25 10:53
Ursprungligen av illerG:

Hoppsan! Drog en lite snabb slutsats då programversionen var samma, alltså 4.22, i bägge fallen.

Ursprungligen av illerG:

(null)

Tack ska ni ha båda två! Ska testa när jag kommer hem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-25 15:20

(memtestosx*org verkar inte vara en så seriös sida.)

1. Ladda ner från How to Test RAM Under Mac OS X – Command-Tab
2. Packa upp
3. Kör installationsfilen
4. Gå in i Terminalen och skriv memtest och tryck på enter

Ursprungligen av reboot81:

(null)

Ja jösses, det var enklare. Håller nu på som bäst och grillar min mini, får se vad den säger. Sen blir det till att sätta in orginalminnena och testa igen då jag tycker minin var knepig redan innan bytet. Detta är på tiden för mig då garantitiden så sakteliga närmar sig sitt slut. Tack för hjälpen!

Hur är det nu, ryker garren om man sätter in minnena själv eller? Har för mig att det skrivits en hel del om det.

Anledningen är att tittar jag på Apples hemsida så går 8 GB för 3.640:- mot för Dustins pris på 399:- eller som på Grafit som är återförsäljare och där jag köpte Macen min så går det på strax över 1000:- med montering och garantin är kvar ändå.

Bevaka tråden