Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air Mid2011 med Lion laggar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-30 00:02

Upplever att min MBA laggar emellanåt när jag gör vissa moment. Framförallt i Safari men även när jag kör flera program. Det är en MBA Mid2011 med 4GB Ram, i5 1,7GhZ. Denna ska vara dubbelt så snabb som 2009 års modell sägs det enligt flera tester men jag märker inte så stor skillnad. Kan detta ha att göra med att jag kör Lion? (Hade SL i 2009:an).

Jag har stängt av resume funktionen och använder sällan standby utan stänger hellre av datorn när jag inte använder den. Har senaste uppdateringarna och kör inte alltför många program eller systemkrävande processer för ofta.

Bör jag nedgradera till SL eller har ni andra förslag på hur man uppnår en snabbare prestanda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 06:35

Jag tror inte det beror på Lion, jag har en MBA 11" mid 2011, visserligen är det i7 men tror inte det är så stor skillnad mot i5, har aldrig upplevt att den laggar. Har det alltid varit så att den laggar, redan från det att du köpte den? Ang Safari, har du tömt cachen och rensat historiken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-30 08:13

Känns som det varit så från början. Använder Cache Out X som automatiskt rensar cache osv. Men jag avaktiverade Defaultzoom tillägget och märkte att lagget minskade avsevärt. Så det var nog där kruxet låg.

Verkar som att man behöver välja mellan små teckensnitt eller lagg...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-30 16:05

Om du rensar cachen automatiskt ska du nog förvänta dig att det tar längre tid (=laggar?) då du inte återanvänder något lokalt istf att ständigt ladda ned statiskt matrial.

IMHO är alla cache-städare onödiga av den enkla anledningen att dom förklassigt förstör en förnämlig funktion. Att det däremot kan finnas buggar i algoritmen för cache säger jag inget om, men det är förödande att ständigt rensa cachen och därmed förstöra prestandan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-30 17:07

MacBook Air Mid2011 med Lion laggar

Jag har aldrig sett det på det sättet Frazze, men du har en viktig poäng. Jag har fram till idag sett cache som skräp men nu ändrat min syn till att de är till för att komma ihåg saker och ting så att vi inte ska behöva börja från scratch varje gång. Tack för svar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-31 23:20

Jag är blott din ödmjuke tjänare...

1
Bevaka tråden