Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 konton på datorn ställer till det med delning av samma mapp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Följande problem, vi har två användarkonton på samma dator. Båda konton har tillgång till en och samma delade mapp på NASen. Startar jag datorn och loggar in med ena kontot är allting fint (har mappen som startobjekt). Loggar jag sedan över till den andra användaren (som har samma mapp som startobjekt) så dyker det inte upp disksymbolen utan en mapp utan tillgång. Det går att koppla upp sig manuellt mot mappen, då ser det ut som på bilden. Slänger jag som administratör mappen med röda pluppen så försvinner delningen från den första användarens skrivbord. (Sorry, krångligt att förklara.) Vad gör jag fel?

OS 10.6, NASen är en Synology ds212j med DSM 3.2. Kopplar upp mig med smb.

Om du loggar ut den första användaren innan du loggar in den andra, blir behörigheten rätt för den andre då?

Ja, då blir det rätt.

Gör så att båda användarna på datorn tillhör en grupp och ge hela gruppen fulla behörighet till "extra" så ska det nog gå.

Det gör vi nog redan. Båda tillhör vi gruppen 'users' med läs-/skrivrättigheter. Även på user-nivå har vi samma rättigheter på mappen.

Testade nu igen om det kanske hade med ordningen att göra hur jag skapade användare, mappar etc. Nu finns redan grupperna och användarna på NASen. Sedan skapade jag en ny delad mapp med vår grupp som läs/skrivberättigad. Men resultatet var det samma, första användaren som loggar in får sin share på skrivbordet, andra användaren får en mappsymbol utan åtkomst. Huh?

Jag har inte en Synology men det brukar fungera ganska lika hos olika leverantörer, har du följt manualen när du skapade kontona? För mig fungerar det bra (qnap) och jag har gjort som det beskrivs hos Synology.

Jo, jag gjorde enligt manualen. Men nu hittade jag en som hade samma problem och kom på en lösning (tror jag, gammal tråd och jag har inte läst allting ännu). Han fick gå via NFS för att få snabbt användarbyte att fundera. För den som är intresserad så finns tråden här:

Synology Inc. Online Community Forum - NEW NAS Experience -View topic - HOW-TO: Multiple Mac Users with Mounted DS Shares using NFS

1
Bevaka tråden