Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex server i bilen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att installera Plex i bilen. Vi har 6.5" skärmar i nackstöden i baksätet på bilen som en del av "rear seat entertainment" med DVD-spelare. Det finns 220v på två ställen i baksätet också. Det har suttit ett Playstation 3 där tidigare men jag funderar på att installera Plex istället.

Ska man satsa på en Mac mini med 4G sticka (för att agera Wifi router) och Plex Server/klient på och ansluta den med videokabel till skärmarna?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-03-18 15:41

Du är så otroligt skönt supernördig ibland.

Frågan är väl varför du ska ha Plex? Varför inte en iPad/iPhone med VGA ut till båda skärmarna?

Ursprungligen av Creops:

Du är så otroligt skönt supernördig ibland.

Frågan är väl varför du ska ha Plex? Varför inte en iPad/iPhone med VGA ut till båda skärmarna?

Det är så struligt att ladda över filmer till iPad med konvertering och överföring. Vore ju smidigare om man hade "allt" i bilen redan som iPads, iPhones och skärmarna kan spela upp från... Vi har även Wifi i garaget så man skulle kunna tanka över ny-laddat på kvällarna med RSYNC.

Ursprungligen av Björnström:

Det är så struligt att ladda över filmer till iPad med konvertering och överföring. Vore ju smidigare om man hade "allt" i bilen redan som iPads, iPhones och skärmarna kan spela upp från... Vi har även Wifi i garaget så man skulle kunna tanka över ny-laddat på kvällarna med RSYNC.

Jag tycker hela idén är underbar!

Det svåra blir som jag ser det att få minin att växla från att agera WiFi-hotspot till att vara med på ditt hemmanätverk. Det finns mig veterligen ingen automatiserad lösning på det problemet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-03-20 07:56
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag tycker hela idén är underbar!

Det svåra blir som jag ser det att få minin att växla från att agera WiFi-hotspot till att vara med på ditt hemmanätverk. Det finns mig veterligen ingen automatiserad lösning på det problemet.

Applescript och Location kan lösa det. Men be mig inte koda det

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-18 20:58

Mac Mini är nog inget val för bilen, finns enklare lösningar. Kanske en Dovado Tiny (köp till powerpack) med valfri 4G-sticka. Jag körde min Dovado UMR på 12v i bilen tidigare, dock tillät inte hastigheten via ice.net (numera Net1) att några HD-filmer kunde streamas. Kjell&co har en laddare som fungerar utmärkt. I bilen kör du sedan iPad/iPod Touch/iPhone med Plex, kopplad med valfri videokabel till skärmarna. Större valfrihet i mina ögon, du kommer nog inte ha så stor nytta av Mac Minin utöver Plex ändå..

Senast redigerat 2012-03-18 21:12
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-18 21:12

Ok, såg nu att det inte var streamingen du var ute efter. Varför 4G då? Trodde du var ute efter att kunna köra on-the-fly-transcoding från din server hemma via myPlex över 4G. Men vad tycker du om Seagate Goflex Satellite? Du tappar internetanslutningen men det blir lätt att ta med sig stora delar av biblioteket. Har själv funderat på lösningen för att ta med stora mängder media i lilla lilla husbilen..

Alternativt kan man köra denna mot Dovado Tiny:n och få både snabbt internet och tillgång till filmer, dock utan Plex.. Hmm, det här kräver lite eftertanke..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-03-18 23:15

Jag skulle nog nöja mig med en liten NAS med en SSD i, som synkas över trådlösa nätet.
Tål den kanske att slås av och på ofta bättre än en hel dator. NASen kan ju ha DLNA och iTunesdelning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-19 21:34

De säljer 12V DCaggregat till Macmini i England...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 23:07
Ursprungligen av kenjon:

De säljer 12V DCaggregat till Macmini i England...

…och i USA...

Carnetix har bra lösningar för mobil strömmatning av bl.a. MacMini, såsom:

- Anslutningskablage

- Nätaggregat

Nu har ju trådskaparen 220 volt i bilen, så ovanstående kanske inte behövs i hans fall. Tänkte dock att det kan vara av intresse för andra som går i tankarna att montera en MacMini i bilen, båten eller husvagnen…;)

Jag har 220v i bilen redan (se första inlägg) så det behövs inte några 12v omvandlare. Ska se om jag kan fixa bilder så ni förstår bättre hur jag tänker mig detta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-20 10:30

Nu vet jag inte hur du har 220v i bilen eller vad du kör för bil men om det är en normal personbil så har du ju 220v med hjälp av en 12->220v omvandlare och det är inte helt strömsnålt att köra så för batteriet... så jag skulle om jag vore du försöka hålla mig till 12v-adaptrar så långt det är möjligt.
För det verkar lite dumt att göra 12v till 220v för att sedan göra det till 14v igen t.ex.

Vi har löst det så att vi transcodar från Mac Minin som står ståendes hemma till iPaden i bilen när vi är på vägen ..
detta via 3G nätet .. kvaliten blir helt ok .. myPlex gör ju del hela mycket smidigt utan några större konfigurationer ..

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-20 19:35

Kom på en sak. Att köra plex på bilens inbyggda skärmar kan ju knappast se bra ut, menyerna lär väl inte göras rättvisa på en så lite skärm med så dålig upplösning!? Därför lär väl Plex på iPad/iPhone, kopplad till skärmen, vara att föredra. Sällan inbyggda skärmar har digitala ingångar dessutom, jobbigt med Mac Mini.

Vid långresor brukar jag ställa mbp i bakluckan som PMS och skapa ett nätverk, sen ansluta med iPad, plex iOS. Fungerar klockrent!
/Pelle

1
Bevaka tråden