Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt kassasystem för mac 2012?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-02-14 19:09

Hej
Jag har en kund som ska starta en vanlig butik och även en ebutik. Jag undrar nu om det finns ett svenskt kassasystem som är:
1. godkänt av skatteverket
2. Snyggt "macig"
3. även har möjligheter till en snygg ebutik
4. bra backend gränssnitt för den som ska uppdatera ebutik, lagersaldo mm

Systemet ska självklart klara av att hålla reda på kassasaldo oavsett köp i butiken eller i ebutiken.

Jag har läst alla trådar här på 99mac men de har alla några år på nacken... är det någon som besitter ny information på detta område. Själv vet jag inte så mycket om kassasystem men vill gärna lära mig.
Själv så tyckte jag om både lighthouse och checkout...men de var tydligen inte godkända av skatteverket samt att svenskt språk inte fanns i programmen/systemen.

Tacksam för svar/anja

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-14 21:21
Ursprungligen av Anja:

Jag har läst alla trådar här på 99mac men de har alla några år på nacken...

Hej anja

Även om gamla trådar kan kännas just gamla så finns det ändå en fördel att fortsätta i en lämplig gammal tråd, och det är att många som skrivit i tråden kan ha den i sin bevakningslista och då är det större chans att uppmärksammas och få svar av rätt initierad person snabbt! Och lättare att hitta informationen igen. Exempelvis nägon av dessa (eller otal andra) trådar:
Kassaprogram för butik & restaurang på Mac
Butikssystem med Mac?
Mac som POS i butik
Bra datakassa/butiksdatasystem till mac?

Men till saken. Utan att själv ha någon erfarenhet av kassasystem så ger tidigare trådar tips om Stamfords produkter som verkar fylla alla av dina kravspecifikationer (med reservation för 2. snyggt "macigt" - som ju alltid blir en subjektiv bedömning. De svenska system som finns är ju oftast utvecklade för flera plattformar och kanske inte med designmälssig utgångspunkt i MacOS som några av de engelska verkar vara)
IT lösningar för Butiken | Stamford

Dessutom dessa godkända svenska system, men de verkar vara begränsade till butik inte integrerade med e-butik?
Venturi – Kassan – CD Soft AB – 0474-209 00
P1 Datakassa | PositionEtt

Hej
Jag representerar CD Soft AB som tillverkar systemet Venturi - Kassan som någon har haft vänligheten att nämna här på forumet.

Vårt system har, som skribenten skrev, inte stöd för e-handel även om vi från början hade stöd för E-commerce till Joomla. Däremot har vi stöd för multipla lagar, multipla bolag och en "backend" där man kan hantera orderläggning, fakturor, leveranser, inköp mm..
Jag skall inte sitta och göra reklam för produkten här, det är nog inte ens tillåtet, jag vill bara bekräfta att vi finns och att vi kan hjälpa dig en bit på vägen om så önskas.

Senast redigerat 2012-02-15 07:42
Ursprungligen av IngoX:

Hej anja

Även om gamla trådar kan kännas just gamla så finns det ändå en fördel att fortsätta i en lämplig gammal tråd, och det är att många som skrivit i tråden kan ha den i sin bevakningslista och då är det större chans att uppmärksammas och få svar av rätt initierad person snabbt!

Jag tycker det är vettigt att starta en ny diskussion när inläggen i dom gamla trådarna känns så gamla idag. Ska bli intressant att se vad som är "inne" år 2012.

  • Medlem
  • 2012-03-18 12:21

hej igen
Jag kan bara konstatera att det inte finns någon komplett lösning som stödjer både bokföring, lager, kassasystem i butik och ehandel. Det finns inget företag som löser detta. Närmast är väl Visma med deras ehandel har fått urusla testbetyg i utförliga tester. Det verkar som om man får vända sig till ett it-företag som får skräddarsy ett paket från olika leverantörer. Jag kan se en marknad här för de som vill bygga upp en ny verksamhet.

Vet inte hur komplett allt-i-ett lösning du är ute efter men P1 Datakassa är tillverkardeklarerad, har integration mot Nordisk E-handel, rapporter för bokföring, möjlighet till integrerad kortläsare, mm.
P1 Datakassa | PositionEtt
Ehandel, webbutik, m-handel - Nordisk e-handel för framgångsrik näthandel

Ta gärna kontakt med någon av våra säljare eller fyll i ett kontaktformulär på hemsidan för mer info, om du inte redan gjort det.

/Tony, PositionEtt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-19 17:30

Det finns en programvara som heter WinPOS, den ska klara allt du nämnt. Kolla med dem.! Vad gäller hårdvara så känns det inte som det är ett självändamål att det är en mac, känns lite ogenomtänkt..

Vad gäller att göra en lösning själv eller ändra eller liknande så är skatteverket de största glädjedödarna i världen

Bumpar upp den här tråden, så hoppas det går bra då jag är ute efter samma sak, fast den ska inte vara kopplad som POS.
Utan jag är bara ute efter en programvara att ha på Macen där jag kan ha lagerförda varor och sen kunna skriva ut ett helt vanligt kvitto.

1
Bevaka tråden