Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt boende - hjälp att välja bredband och wlan

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-03-15 10:07

Hej!

Jag ska flytta in i ett hus kopplat (med fiber) till Södertälje stadsnät. Det finns ett gäng alternativ för bredband.

Det känns som det står mellan Banhof, Bredband2, T3 eller All Tele. Någon som har åsikter/kommentarer om dem?

Dessutom behöver jag uppgradera till en ny och bättre trådlös AP/router. Hur bra är Apple:s Airport-produkter egentligen? Jag har genom åren använt Intel, Netgear (4 olika), Linksys (innan Cisco), Belkin och Dlink (2 olika), men aldrig Apple.

Om man nu köper Apple, vilken ska man då ha? Är det värt att lägga pengar på en Time Capsule för att få en disk i nätet, eller är det bättre att bara ha nätverk och ha lagringen separat?

Kan man ha både en Airport Extreme/Time Capsule OCH en Airport Express på samma nät (för att få tillgång till musiken trådlöst)?

Ska tilläggas att jag är en ganska ny switcher - bytte bort min Linux WS på jobbet i december -11 mot en Mac Pro, och min Windows laptop mot en MBP nu i veckan. iPhone har jag haft i 3 år dock.

/Jonas

Ursprungligen av jbygden:

Det känns som det står mellan Banhof, Bredband2, T3 eller All Tele. Någon som har åsikter/kommentarer om dem?

Eftersom du har valt just de fyra, så förmodar jag att det är 100/100-alternativet du funderar på...

Av de fyra hade jag nog valt T3.
- Ingen startavgift
- Gratis de tre första månaderna
- Ingen bindningstid
- Lägst månadskostnad
- De lämnar bäst information om sina olika abonnemang, en klar och tydlig tabell med villkoren.

Ursprungligen av jbygden:

Är det värt att lägga pengar på en Time Capsule för att få en disk i nätet, eller är det bättre att bara ha nätverk och ha lagringen separat?

Jag hade valt separat router och NAS.

Ursprungligen av jbygden:

Kan man ha både en Airport Extreme/Time Capsule OCH en Airport Express på samma nät (för att få tillgång till musiken trådlöst)?

Ja.

Och du kan ju kombinera Airport Express även med andra routers. Det måste ju inte vara Airport Extreme/Time Capsule.

(Jag kör själv med en Cisco-router, och en Synology NAS, och en Airport Express för att få musiken till stereon i vardagsrummet)

Senast redigerat 2012-03-15 10:43
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-03-15 10:37

Tack Jesper! Precis den typ av svar jag vill ha.

Jag har haft T3 stadsnät i Karlstad och var inte nöjd med dem. Fick inget positivt bemötande utav de tyvärr så jag tog mitt pick och pack och bytte till Bredband2. Bredband2 upplevde jag som betydligt mer tillmötesgående och hjälpsamma. Blev tyvärr tvungen att byta bort Bredband2 på grund av en flytt så min rekommendation är alltså Bredband2.

Gällande router så har jag en Time Capsule och en Airport Express och är nöjd med det upplägget. Det är en bekväm lösning i alla fall. Plug and play, Apple style.

Kör ComHem 100Mbit (och är nöjd) ... til ldet Airport Extreme Dual Band 802.11n versionen (2.4, & 5Ghz) och Airport Express med 802.11n 5Ghz stöd ... Airport Expressen utökar 5Ghz delen av nätverket och agerar AirPlay till högtalare

det mågna inte vet är att Airport Express kan utöka det trådbunda nätverket vilket det gör hos oss .. om man väljer att Airport Express skall utöka nätverket så kan man bara koppla in en enhet som saknar trådlöst på ethernet porten på airport expressen ..

mycket bättre än att ha en kabel genom hela boendet ..

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-03-16 10:59

Inga flera som har åsikter om bredbandsleverantörerna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-16 11:28

Jag har Bredband2 och AllTele. Funkar OK, AllTele har inte varit lika tillmötesgående på sista tiden vad gäller support. Bredband2 har jag inte behövt kolla supporten på.
Bahnhof är kända för att vara bra sedan länge.

1
Bevaka tråden