Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig knapp iPhone4 - garanti?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, imorse när jag vaknade så fungerade inte längre låsknappen (den längst upp) på min iPhone4 inköpt på releasen (1½år sen?).
Den fungerade hur bra som helst när jag somnade, men nu är det inget motstånd i den utan det känns som om den är i botten hela tiden.

Problemet är ju att den inte fungerar över huvudtaget, så jag kan inte starta om telefonen heller. :/
Vad gör jag? Gäller garantin eller är dom stenhårda på 1år?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 07:38

Du har 3års reklamationsrätt så du kan ju testa.

Å andra sidan kan du ju börja med att återställa o.s.v.

Återställning kan väl knappast fungera på ett hårdvarufel, eftersom man känner att knappen är trasig när man trycker.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 19:52
Ursprungligen av yabbah:

Återställning kan väl knappast fungera på ett hårdvarufel, eftersom man känner att knappen är trasig när man trycker.

Mjukvara kan påverka mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-06 10:57

Hade samma problem och verkstaden bytte ut den mot en ersättningsprodukt.
Är tydligen ganska vanligt (googla lite). I US så verkar de byta den direkt i en AppleStore om man har köpt den där...

Kostnadsförslaget som jag fick om det inte går att åberopa garanti var 1995 inkl moms. De byter tydligen telefonen (eller allt som är inne i den).

Finns andra firmor som tar runt 1000 för att laga knappen men har sett på forum att det inte alltid löser problemet.

Det finns guide på bla iFixit om hur man gör det själv men det kändes ganska komplicerat för att inte vara 100% säker på att det löser problemet.

Förslag, vänd dig till ditt inköpsställe och kolla vad de säger

Ringde telia, där jag köpt den. Dom tyckte jag skulle skicka in den. Men frågan är, köpte den 10/8 -10. Är det 2 års garanti? Eller kommer jag få betala själv?

Ursprungligen av yabbah:

Ringde telia, där jag köpt den. Dom tyckte jag skulle skicka in den. Men frågan är, köpte den 10/8 -10. Är det 2 års garanti? Eller kommer jag få betala själv?

12 mån garanti. Men som nämndes i inlägg #2 har vi i Sverige 3 års reklamationsrätt som du kan åberopa.

  • Medlem
  • 2012-03-06 11:59

Men om man utnyttjar reklamationsrätten ligger bevisbördan på dig att påvisa att det är ett konstruktionsfel. Kan bli svårt.

Har du provat trycka ner den riktigt hårt? Har själv samma problem med min iPhone 4 (inköpt Juni 2010) och där fungerar det om man trycker ner knappen ordentligt.

Tog en sked och tryckte ner knappen så den nästan gick igenom telefonen (för jag blev så jävla förbannad). Nu fungerar den hjälpligt. Öppna också telefonen och blåste med tryckluft på burk

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-11 21:45

Kan påpeka att jag skickade in min lur efter 12 månader för fel på hemknappen och fick en ny telefon på reklamation.

Har samma problem, mkt irriterande. Jobbigt att skicka in telefonen....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 11:15

Jobbigt att ha en trasig knapp också...
Skickar du in den har du det jobbigt en vecka eller två. Låter du bli, har du det jobbigt en längre tid.

Jag har samma problem. Plötsligt funkar inte låsknappen. Jag köpte min iPhone 4 i augusti 2010 (alltså 19 månader sedan). Men hur lång garantitid har jag? På följesedeln från Telia, som utgör garantibevis, står inget om garantitiden. Bindningstiden är iallafall 24 månader.

Ursprungligen av matber:

Jag har samma problem. Plötsligt funkar inte låsknappen. Jag köpte min iPhone 4 i augusti 2010 (alltså 19 månader sedan). Men hur lång garantitid har jag? På följesedeln från Telia, som utgör garantibevis, står inget om garantitiden. Bindningstiden är iallafall 24 månader.

Du har 12 månaders garanti hos Telia. Dock har du 36 mån reklamationsrätt du kan åberopa.

Ursprungligen av Marcus_R:

Du har 12 månaders garanti hos Telia. Dock har du 36 mån reklamationsrätt du kan åberopa.

Hur åberopar jag reklamationsrätten då? Och vad händer då, måste jag lämna tillbaka telefonen och sen köpa en ny... och bindningstiden?

Ursprungligen av matber:

Hur åberopar jag reklamationsrätten då? Och vad händer då, måste jag lämna tillbaka telefonen och sen köpa en ny... och bindningstiden?

Du kontaktar återförsäljaren som i sin tur skickar produkten till sin servicepartner som gör en undersökning gällande om felet är orsakat av dig som användare eller om det är ett fel som täcks av reklamationsrättens bestämmelser om produktionsfel. Alternativet är så klart att du själv väljer en auktoriserad verkstad (t.ex. LAN-Master) som gör undersökningen åt dig, vilket jag hellre rekommenderar. Anovo tenderar att vara totalt omöjliga och en plåga att ha att göra med.

Var beredd på att du kan få betala förundersökningsavgiften för att få tillbaka din telefon.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Alternativet är så klart att du själv väljer en auktoriserad verkstad (t.ex. LAN-Master) som gör undersökningen åt dig,

Ok, tack, ska nog göra så då. Men, ursäkta att jag frågetjatar, måste jag kontakta Telia först ändå, eller är det bara att knata in med telefonen till Lan-master? Ser att de finns på Rörstrandsgatan i Sthlm.

Ursprungligen av matber:

Ok, tack, ska nog göra så då. Men, ursäkta att jag frågetjatar, måste jag kontakta Telia först ändå, eller är det bara att knata in med telefonen till Lan-master? Ser att de finns på Rörstrandsgatan i Sthlm.

Ta med ett kvitto från Telia och gå in på LAN-master så kan de nog hjälpa dig med felsökning utan att du tar kontakt med Telia.

Den enda gång du behöver ta kontakt med Telia är när du ska göra ett reklamationsyrkande. Skillnaden nu är enbart att du låter en annan verkstad göra själva undersökningen eftersom man oftast inte kan lita på att Anovo är ärliga.

Jag chattade med telia-supporten nu. Tydligen måste man bevisa att felet uppstått under garantitid för att reklamationsrätten ska kunna hävdas. Jag bifogar den lite förvirrande konversationen:

Citat:

Du betjänas av Torbjörn Larsson

16:10:34 Chatten är placerad i kö
16:10:36 Din handläggare Torbjörn har kommit in i chatten
16:10:36 Torbjörn Välkommen, jag heter Torbjörn, vad kan jag hjälpa till med?
16:12:05 Mats Berglund Hej,
Av/på-knappen på min iPhone har helt plötsligt slutat fungera (mekaniskt fel, den går inte att trycka på). Jag undrar om jag har garantitid kvar - det framgår inte av Följesedeln som jag fick när jag köpte telefonen.
16:14:12 Torbjörn Jag ser inget sånt här tyvärr, det måpste du kolla med Kundtjänst på 90200 när du köpt telefonen. Det är 12 månaders garanti på iPhone
16:14:38 Mats Berglund Aha, jag köpte den 2012-08-11
16:14:48 Mats Berglund Nej 2010-08-11
16:15:09 Mats Berglund Abbonnemanget är ju bundet två år då tycker man ju att garantin borde gälla hela den tiden.
Men, hur är det med reklamationsrätt (3 år), kan det åberopas i ett sånt här fall?
16:16:45 Torbjörn Ja reklamationsrätt har man, då blir det en fråga mellan kund och Apple och då är det du som måste visa att felet uppstod under garantiitiden mot Apple
16:18:00 Mats Berglund Är garantitiden mot Apple också ett år? Felet uppstod ju nu.
16:18:59 Torbjörn Ja garantin är 1 år och sen har du då reklamationsrätt men då är det du som kund som har den så kallade bevisbördan
16:19:50 Mats Berglund Men, måste felet ha uppstått inom ett år för att jag ska kunna reklamera?
16:19:55 Torbjörn Ja
16:20:00 Torbjörn Inom garantin
16:20:08 Mats Berglund Ok, så det funkar alltså inte i mitt fall?
16:20:42 Torbjörn Men du får skicka in den och höra vad dem säger på service stället.
16:21:23 Mats Berglund Hur gör jag då? Kan jag gå till vilken apple-reparatör jag vill?
16:22:12 Torbjörn Har du köpt den via Telia måste du skicka in den via Telia. Gäller inte garantin kan du lämna in den var som helst
16:23:29 Mats Berglund Jag förstår inte. Jag har köpt den via Telia, men du sa ju att garantin har gått ut. Men ev. kan det vara ett reklamationsärende.
16:25:39 Torbjörn Kan jag inte svara poå men förmodligen så åker du på att betala reparationen men det får du kolla med en butik så får dem skicka in den på service och om det inte är garanti så får du ett kostnadsförslag
16:26:09 Mats Berglund OK, tack.

@matber, kontakta Lan-Master.

Ursprungligen av keptang:

@matber, kontakta Lan-Master.

Bra, jag ska knalla dit i morgon förmiddag!

Ursprungligen av matber:

Bra, jag ska knalla dit i morgon förmiddag!

Behöver inte gå via Telia när det gäller lurar köpta från Telia eller annat EU-land, gå direkt dit så slipper du Telia/Anovo.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-28 18:08

Vilket skitsnack, felet måste inte uppstå under garantitiden...

Ursprungligen av zappee:

Vilket skitsnack, felet måste inte uppstå under garantitiden...

Inte!? Varför säger han det då? Ljuger Telias kundtjänst alltså???

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-28 22:04
Ursprungligen av matber:

Inte!? Varför säger han det då? Ljuger Telias kundtjänst alltså???

Ljuger är nog att ta i, jag gissar mer på okunnig.

Ursprungligen av zappee:

Vilket skitsnack, felet måste inte uppstå under garantitiden...

Nej, men kom ihåg att efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig att bevisa att det är konstruktionsfel (ursprungligt fel) och det är kanske inte alltid så lätt. Jag har ingen aning hur det blir är i detta fall men man bör i alla fall förbereda sig på någon form av argumentation utöver "jag har rätt..."

Med tanke på hur många diskussioner det är om detta ämne så vore det kanske läge med någon generell tråd som visar i väg till konsumentsverkets sidor om reklamationer? Vi lär ha gjort det ett antal gånger redan

1
Bevaka tråden