Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera 2 st Cinemadisplay 30"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 2 st Cinemadisplay 30".

Den ena sitter direkt i ATI Radeon HD 5770 och den andra i Apple Mini DisplayPort-till-dubbellänkad-DVI-adapter.

Har samma ljus och färg, kalibrerad i inställningar. Blir ändå inte samma bild/nyans etc. Den ena är från 2008 och den andra från 2009. Kanske spelar roll ?

Finns den något annat kalibreringsprogram ni kan rekommendera ?

Rätta mig om jag har fel, men behöver du inte en mätare att hänga på skärmen för att kalibrera helt 100%? Med mjukvara, inställningar etc kan du kalibrera alla BÖR-värden, men för att få effekt måste dessa matchas mot ÄR-värden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-06 01:19

Kalibrera och kalibrera? Här är ett program, förvisso beta, som är gratis och för Lion om du nu kör det. Fungerar kanon med tex Eye-One Display. Programmet skapar en profil för din skärm som automatiskt sparas i inställningarna. Jag kör detta till min gamla 23" Cinema Display, 27" iMac och några MBP.

Som jag förstår det så måste jag ha Eyo one display för att programmet ska fungera. Har du en sådan onnyt ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-06 11:56
Ursprungligen av memachappy:

Som jag förstår det så måste jag ha Eyo one display för att programmet ska fungera. Har du en sådan onnyt ?

Ja jag använder en sådan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 11:22

Inte för att märka ord men det är "stor" skillnad på Kalibrera och Profilera. ACD'n har inga reglage som du kan mecka med för att kalibrera den utan måste då gå mjukvaruvägen med hjälp av en t.ex. eye-one för att profilera en färgprofil.

Att du får annorlunda färger på dina monitorer är inget ovanligt. Panelerna må vara av samma modell men det finns ingen panel som är 100% lik den andra tyvärr, inte i den prisklassen. Skulle du ta hjälp av en eye-one så kanske du kommer närmre, men dom kommer nog aldrig se "likadana" ut om du inte går in och finlirar i profilens finlirs inställningar. Vilket är en annan vetenskap. Skitknepigt att titta på 2 eller fler monitorer för att se om "den där röda" färgen är likadan på alla. Har provat själv, misslyckades kapitalt, hehe...

Att få skärmarna likadana kräver, som flera sagt, en kalibrator. Skillnaden mellan att kalibrera och profilera är att när du kalibrerar ställer du in den optimala ljusstyrkan och färgtemperaturen på din skärm, när du profilerar mäter du in vilken färg som skärmen då har och bygger en profil. Denna profil använder sedan färghanterade program för att korrigera bildens utseende på skärmen så att de ser likadana ut, trots att skärmarna har lite olika färgegenskaper.

Apples skärmar har inga inställningar som går att kalibrera vid sidan av ljusstyrkan. Det gör att de är lite begränsade. Har de den önskade färgtemperaturen går det att få till en bra skärmåtergivning. Men om du sitter och ska jämföra skärmbilden med ett provtryck som du kollar på i en betraktningslåda, då behöver du kunna finlira med färgtemperaturen på ett helt annat sätt.

Ett kalibreringsprogram som jag gillar är Basiccolor Display, fungerar bra med alla nivåer av skärmar, från de mest avancerade Eizo- och NEC-skärmarna till bärbara datorskärmar. Till den behöver du en bra kalibrator som t ex EyeOne Display Pro.

EyeOne Display är en helt annan kalibrator och den fungerar utmärkt när den är bra. Men det finns många ex av den som inte är något vidare. Filtren i kalibratorn har försämrats över åren.

Hur bra funkar en iMac för färghantering mot tryckta media, eftersom den inte går att kalibrera?
Om den ska fungera i ett kalibrerat flöde med softproof, provtryck och tryck.
/m

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-29 02:23

Imacen går att få till ganska bra färgmässigt genom att skärmen profileras och duger bra till arbeten där det inte återgivandet av en större färgrymd och färgnoggrannhet krävs, problemet när jag har profilerat IMAC ligger i att få ner ljusheten i skärmen värden som eftersträvas (beroende givetvis på var man sitter, omgivningsljus etc)

1
Bevaka tråden