Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hårddisk vill INTE gå ner i vila?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-18 22:20

Hmmm.. Har ställt in i strömspararen på min MBP 2011 att efter 4min-skärmsläck och efter 10min -i vila.. Har kryssat i -hårddisk i vila när möjligt.
Men den vill inte gå ner i vila??
Har läst runt lite om problemet, provat o stänga av allt, startat om -säker start- men får den inte o funka..
Har nån nåt bra tips, vart med om liknande och löst de.
Dela gärna med dig, vill ju gärna spara ström när de går.
/hade gött

Tillägg : Jag har ingen extern disk i kopplad eller så... Den går i vila om jag gör de manuellt på äpplet eller om jag stänger luckan.

Hårddisken går inte i vila om det finns någon form av aktivitet så att den behöver jobba. Har du en skärmsläckare gående?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-19 10:54

Inga aktiviteter igång va jag kan se, ingen skärmsläckare, inställt på -aldrig-
(Bara skärm i viloläge efter x antal min, sedan data i viloläge någon minut senare, skärmen går i vila men inte datorn)
Några andra tips??

Hej. Jag har också fått samma problem med min dator, och min kompis med sin. Vi har båda nollställt SMC och PRAM, plockat ur minnen, försökt sätta i vila direkt efter omstart (vid inloggningsskärmen), vi har kollat aktivitetshanteraren så att det inte ligger några konstiga processer igång mm utan framgång. Det märkliga är att när vi startar från annat OS på extern disk så går datorn ner i viloläge utan problem vilket gör att vi dragit slutsatsen att det kan vara någon slags bugg i Lion (vi kör 10.7.3 build 11D50b) om det inte är ngn annan som har andra idéer. Och som sagt, skärm stängs av men HDD och fläktar fortsätter att gå.

Kontrollera med

pmset -g assertions

i Terminal om det finns något utöver c.a.p som är relaterat till cups, etc.
Radera gamla skrivare och eventuell skrivarkö, samt passa på med en kontroll under
http://localhost:631/admin
under Manage Printers etc - om det ligger gamla jobb som behöver raderas.

1
Bevaka tråden