Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att använda iMovie HD

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-02-23 11:15

Då jag har ett stort (mångårigt...) jobb med att redigera familjens material från 80-tal till nutid (filmar fortfarande med miniDV-kamera), d v s "interlaced" material, så har jag förstått att det är iMovie HD som gäller.

Har gjort en hel del importarbete och börjar nu så smått bekanta mig med programmet.
Undrar då om det månne finns någon specifik "användar"-tråd för iMovie HD?
Har inte hittat någon och startar därför denna nya tråd här.

Första konkreta frågan:

Konstaterade igår att jag inte hittar hur jag sänker volymen på ett tillagt ljudspår (musik) för delar av detta. (Att sänka volymen för hela spåret/filen, hittar jag hur man gör men jag önskar alltså variera detta - tona upp/ned.)

Någon som vet?

Visa ljudspåret under filmen. Sedan kan du dra upp och ner i nivåkurvan.

Citat:

iMovie HD hides the clip volume controls by default, but to turn them on go to the top of the screen, select "View" and then "Show Clip Volume Levels". In timeline view, your clips will now have a line through them.

How To Edit Sound In IMovie (Starting A Band)

Fler ljudtips: Working with Audio Tracks | iMovie HD: Making Movies | Peachpit

Manual till iMovie HD: iMovie HD 6 Getting Started (Manual)

Men: det är ju inget som hindrar att du använder en modernare iMovie trots att det är standard-DV. Förr eller senare är det ju ändå dags att gå över. Den senaste iMovie '11 är ju trots allt ljusår bättre än iMovie '08 som efterträdde iMovie HD '06...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-02-24 11:13

Tack för det.

Jo, bildkvalitén blir inte den bästa om man använder senare version av iMovie (än HD -06) visar det sig...

Kvalitetsproblem med iMovie - MacWorld - allt om Mac & iPhone - Sida 5

Där ser man...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-02-27 20:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Där ser man...

Ja, så iMovieHD (-06) lär fortsatt användas på många håll på planeten i många år till...! (Med tanke på att det säkert sitter rätt många till, som undertecknad, i stugorna med "interlacat" material kvar att redigera.)

Behovet av en användartråd för iMovieHD känns därför också stort. (Tipsa mig som sagt gärna, om det finns någon bra på annat håll.)

En annan konkret fråga:

I iMovie11 hann jag (innan jag gömde den versionen och helt gick över till HD/06) se och bli lite förtjust i ett par "teman" (tror det kallas så). T ex en form av "fotoalbum". Ni som nyttjar 11:an vet nog vad jag menar men för övriga skall jag försöka (inte helt lätt...) förklara vilken typ av "finess" jag avser:

Ens video/projekt inleds med att ge upplevelsen av att man inledningsvis sitter med ett fotoalbum framför sig, man ser ett "rörligt foto" klistrat på pärmen av ett fotoalbum. Man "ger sig sedan in i fotot" (och videon/filmen rullar vidare). Sen återkommer "fotoalbum-temat" längre in i form av övergångar som ser ut som fotografier, men som också de är rörlig film.

Bifogar en skärmdump med ett exempel på nämnda inledning (fotoalbumet, av skinn...).

Fanns ytterligare något annat "tema" som kändes både fräckt och sofistikerat. Vill ha!

Finns det något sådant som man kan hämta hem och använda i iMovieHD, är min fråga/vädjan?

Hämtar man månne hem sådant någonstans? I så fall var?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-15 18:16
Ursprungligen av Tommy66:

Ja, så iMovieHD (-06) lär fortsatt användas på många håll på planeten i många år till...! (Med tanke på att det säkert sitter rätt många till, som undertecknad, i stugorna med "interlacat" material kvar att redigera.) .......

"interlacat" material ?? Vad är det, mer än DV-tape? Är Flash Memory Camcorder interlacat? Jag har en ny Flash Memory Camcorder men också mängder med Video8, Hi8 och DV tejpar som jag också har digitaliserat, mest med iMovie11. Är kvalitetsskillnaden för "interlacat" material märkbart stor eller är det som att jämföra ljudfilerna mp3 och wav? Kan du rekommendera några artiklar för läsning om detta?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-18 15:55

Hmm, det här med "interlaced" material det hade varit bra om man hade kännt till tidigare.

Jag har kikat runt lite efter information. Man skiljer alltså på Interlaced inspelningsläge och Progressivt inspelningsläge för videon.
Se t.ex: DV, DVD and (XS)VCD on a Macintosh
och https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

Så har jag konstaterat att mitt senaste video-kamera förvärv, Canon LEGRIA HF S30, som spelar in på Flash Memory Cards (SD), kör på Progressivt inspelningsläge. Därmed förmodar jag att jag kan fortsätta att använda iMovie´11 för att katalogisera och lagra mina videoinspelningar på externa harddiskar och därefter tömma originalet så att jag kan använda SD-korten på nytt. Jag har därmed en harddiskkopia med full kvalitet på videon. Rätta mig om jag har fel!

Problemet för mig är då mina videoband, Video8, Hi8 och DV tejpar. Dessa har jag digitaliserat, katalogiserat och lagrat till externa harddiskar med iMovie (senaste versionerna) Dessa har då som jag förstår saken sämre kvalitet pga att det är "interlaced" video och att iMovie använder "Single field editing" för DV-material (mm). Detta innebär att varannan linje med pixlar bara slängs bort.

Tur i oturen är att jag har kvar originalen och att jag inte har hunnit lägga ned så mycket tid på att redigera materialet.

Jag ska undersöka det här lite mer men jag antar att det bara är att börja om från början och digitalisera tejparna på nytt. Antagligen är det enklaste att installera den gamla iMovieHD bredvid iMovie´11. Andra förslag?

iMovie har ju förbättrats ordentligt för varje ny version men det är väl inte mycket att hoppas på att det ska komma en fix för den här "gamla" tekniken.

Idéer och synpunkter mottas med tacksamhet.
Teo

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-03-19 20:45
Ursprungligen av Teoley:

Hmm, det här med "interlaced" material det hade varit bra om man hade kännt till tidigare.

...

Jag ska undersöka det här lite mer men jag antar att det bara är att börja om från början och digitalisera tejparna på nytt. Antagligen är det enklaste att installera den gamla iMovieHD bredvid iMovie´11. Andra förslag?

iMovie har ju förbättrats ordentligt för varje ny version men det är väl inte mycket att hoppas på att det ska komma en fix för den här "gamla" tekniken.

Förstår din frustration. Själv känner jag mig lycklig över att ha upptäckt detta tidigt i mitt (fortfarande bara "uppstartade") hemmavideoredigerar-projekt.

Jag reagerade när jag tittade på första färdiga filmen som jag då skapat i iMovie11. Tyckte det var oväntat dålig bildkvalitet. Sökte mig omkring på Nätet och fann alltså denna kunskap om just interlacat material kopplat till iMovie.

Förvånande givetvis, att senare versioner av iMovie inte hanterar detta bättre. Å samtidigt också en känsla av att det är flera som sitter ovetandes om detta. (Allra mest synd om dem som inte "bara" behöver göra om importarbetet, som du och jag, utan som inte har kvar möjligheten att göra det = inte har kvar materialet på originalbanden...)

Att det därför - egentligen paradoxalt med tanke på att vi skriver 2012 nu - finns behov av ett riktigt användarforum för iMovie HD verkar väl gjutet. Å det kan ju behövas i många år framöver... innan alla insett och/eller är klara med sitt redigeringsarbete av "gammalt" miniDV-material.

Någon teknisk "landvinning" som löser detta verkar vi inte behöva hoppas på. Vad jag förstår så har det kommit minst 2 versioner av iMovie efter "6:an" och har man inte löst det nu, 2012, så lär man väl inte göra det.

Det låter som att det blir till att hålla liv i iMovie HD och gemensamt supporta/tipsa varandra.

Som jag skrivit i ett inlägg ovan så får man dock (inte oväntat såklart) surt konstatera att man får klara sig utan vissa finesser, som kommit i de senare versionerna.

Ett tips vad gäller arkivering av SD-kort (eller Memory Stick eller vad nu din kamera har): Kopiera _hela_ kortets mappstruktur (alltså inte bara filmfilerna) till en ny mapp på din arkivdisk. Namnge mappen så du vet vad det är.

Nu känner iMovie m.fl. program igen din mapp som om det vore ett minneskort och kan importera in filmerna. Om man bara sparar filmfilerna har det åtminstone förr varit svårt att få in materialet i iMovie.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-19 23:46

Det här med att göra om jobbet med att digitalisera de gamla videonbanden handlar inte bara om att ha kvar original-tape, som fungerar och inte har klibbat ihop.

Den gamla utrustningen måste också finnas kvar och fungera.
Den äldsta tapen jag har är Video8. Det är en större tape än DV-tapen. Video8 kameran fungerar inte längre men Hi8 kameran kan köra både Video8 tape och Hi8 tape.

Hi8 kameran går inte att koppla direkt till datorn. Så det gäller att finna fram ledningar som kan koppla Hi8 kameran till DV-kameran, som i sin tur kopplas med firewire till Mac'en. FireWire är ju också på väg bort nu så det är hög tid att få gjort det här jobbet för rätt som det är så går det inte alls längre.

Jag blir lite trött när jag tänker på att göra om allt detta arbete, som jag trodde jag var färdig med.
Tape: Video8, Hi8 och DV
Utrustning: Hi8 kamera, DV kamera, FireWire

Och iMovieHD blir en ny bekantskap för mig. Finns det flera versioner av iMovieHD att välja mellan? Har någon några goda råd på vägen. Jag håller med Tommy66 att det vore bra med ett användarforum för iMovie HD

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-03-20 19:57
Ursprungligen av Teoley:

Det här med att göra om jobbet med att digitalisera de gamla videonbanden handlar inte bara om att ha kvar original-tape, som fungerar och inte har klibbat ihop.

Den gamla utrustningen måste också finnas kvar och fungera.
Den äldsta tapen jag har är Video8. Det är en större tape än DV-tapen. Video8 kameran fungerar inte längre men Hi8 kameran kan köra både Video8 tape och Hi8 tape.

I min familjs fall så är det också tal om Video8 (utöver mini-DV) och där har vi också konstaterat att vår kamera "stått och dött i garderoben", i alla fall när det kommer till Uppspelningen (vilken ju är den kritiska nu, vid konvertering). Blir bara flimmer. Beställde nyligen rengöringsband men det avhjälpte inte problemet.

Har kikat lite på Blocket/Tradera men kommer nog inte att investera i en annan (osäker) begagnad kamera utan köpa tjänsten och lämna bort våra band för konvertering till en separat hårddisk - för senare redigeringsarbete i iMovieHD.

Apropå din fråga om det finns flera versioner av iMovieHD så har jag inte stött på ngn sådan info.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-21 00:56
Ursprungligen av Tommy66:

... lämna bort våra band för konvertering till en separat hårddisk - för senare redigeringsarbete i iMovieHD....

Kan du säga lite mer om hur denna konvertering (utan att använda iMovieHD) går till Vilka verktyg används och vilket format har den digitala kopian som du sedan skall hämta in i iMovieHD?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-21 09:35
Ursprungligen av Teoley:

Kan du säga lite mer om hur denna konvertering (utan att använda iMovieHD) går till Vilka verktyg används och vilket format har den digitala kopian som du sedan skall hämta in i iMovieHD?

Formatet borde man väl kunna få välja själv om det är en någorlunda seriös firma!?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-03-23 20:51
Ursprungligen av Teoley:

Kan du säga lite mer om hur denna konvertering (utan att använda iMovieHD) går till Vilka verktyg används och vilket format har den digitala kopian som du sedan skall hämta in i iMovieHD?

Verktyg vet jag inte men jag har fått rekommendation om att begära DV-Pal och det skall jag få, som AVI.

Har inte kommit till skott än (och har mkt annat mtrl att börja jobba med, om tiden skulle medge det) men det lutar åt att leja ut det.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-24 10:56
Ursprungligen av Tommy66:

..... Beställde nyligen rengöringsband men det avhjälpte inte problemet.....

Jag kan tänka mig att det också kan behövas en rengöring av både drivmekanism och videohuvud som ett servicejobb, inte bara rengöringstape.

Ursprungligen av Tommy66:

..... köpa tjänsten och lämna bort våra band för konvertering till en separat hårddisk - för senare redigeringsarbete i iMovieHD. ....

För min del tror jag det hade varit svårt att lämna bort kopieringsjobbet. Många av mina mest värdefulla gamla band har skador som man får "pilla" lite med för att få bandet kopierat. Jag är rädd för att en kopieringsfirma bara hade avslutat kopieringen och sagt att originalet är skadat och kan inte kopieras. Det blir ett ständigt beslutsfattande och bedömning av hur värdefullt materialet är och vad man kan tolerera för kvalitet och jobb för att få över det.

Ett tips när man vill installera iMovie HD6 (for iLife '08) fast man sen länge har uppgraderat förbi iLife '08:

Open a terminal and type "touch /Library/Preferences/com.apple.iLife08.plist"

från http://blog.lib.umn.edu/mcfa0086/discretecosine/173965.html

1
Bevaka tråden