Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En del här i tråden bör nog inte jobba som utredare hos polisen...eller med underättelseverksamhet :-D.

(det var f.ö. gustavdy som knäckte nöten - inte jag)

Ursprungligen av Zimmerman:

En del här i tråden bör nog inte jobba som utredare hos polisen...eller med underättelseverksamhet :-D.

(det var f.ö. gustavdy som knäckte nöten - inte jag)

En del ska nog heller inte jobba med strategier för större företag.
Stockholm är den enda svenska staden som finns på kartan i detta sammanhang. Allt annat är befängt. Förstår ärligt talat inte hur folk kan resonera på något annat vis. Förmodligen enbart drömönskningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 12:54
Ursprungligen av theplague:

En del ska nog heller inte jobba med strategier för större företag.
Stockholm är den enda svenska staden som finns på kartan i detta sammanhang. Allt annat är befängt. Förstår ärligt talat inte hur folk kan resonera på något annat vis. Förmodligen enbart drömönskningar.

Hahaha, sicket insnöat inlägg

Jag tror att du skojar med mig aprilo.

Ursprungligen av zinned:

Hahaha, sicket insnöat inlägg

Jag tror att du skojar med mig aprilo.

Helt allvarligt?
Apple ska öppna en första butik i Sverige. Tror du eller nån annan på allvar att det finns minsta chans att det blir nån annanstans än Sthlm?

Ja. Jag fattar faktiskt inte ett smack av vad en del surrar om :-D. Det verkar som några på fullaste allvar tror att Apple haft ens en flyktig tanke på att öppna butik i någon annan svensk stad än Stockholm. Det är ju absurt. Förvrängd verklighetsuppfattning är bara förnamnet. En förvirrad syn på hur vårt land är beskaffat kan man säga. Bara för att man hatar huvudstaden - vilket som sagt är naturlig i alla länder sedan flera hundra år - så måste man väl inte flippa ut i surrealistiska visioner :-D.

Ursprungligen av theplague:

En del ska nog heller inte jobba med strategier för större företag.
Stockholm är den enda svenska staden som finns på kartan i detta sammanhang. Allt annat är befängt. Förstår ärligt talat inte hur folk kan resonera på något annat vis. Förmodligen enbart drömönskningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 15:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Ja. Jag fattar faktiskt inte ett smack av vad en del surrar om :-D. Det verkar som några på fullaste allvar tror att Apple haft ens en flyktig tanke på att öppna butik i någon annan svensk stad än Stockholm. Det är ju absurt. Förvrängd verklighetsuppfattning är bara förnamnet. En förvirrad syn på hur vårt land är beskaffat kan man säga. Bara för att man hatar huvudstaden - vilket som sagt är naturlig i alla länder sedan flera hundra år - så måste man väl inte flippa ut i surrealistiska visioner :-D.

Ingen har påstått att man hatar huvudstaden.

Vad som däremot är en förvrängd verklighetsuppfattning är att sthlm skulle vara någon slags nav i Sverige, att det sthlm är utvecklingens centrum etc. Det är att inte följa med i tiden.

Fortfarande placerar sig många företag i sthlm mest pga att det är legio i stora företag. Någon märklig kvarleva från svunna tider. Givetvis har många redan kopplingar till staden men att det skulle finnas någon större anledning för ett företag, som inte finns i sverige sedan tidigare, att placera sig i just sthlm finns inte. Det är då mest för namnet, att det är just huvudstaden. I dagens samhälle ligger sthlm dåligt till, av flera olika anledningar...t ex infrastrukturellt.

För övrigt så skulle jag påstå motsatsen till det du skriver, de flesta sthlmare är som jänkare...sthlm är världen, det är allt som existerar

Om det finns en vettig anledning eller inte att företag - och människor i stora skaror - etablerar sig i Sthlm - om detta är obsolet beteende baserat på gamla tider och inte relevant för dagens globaliserade värld etc etc etc - är ju fullständigt irrelevant: Det är just det faktum att dom ändå GÖR det som resulterar i att Sthlm ÄR navet. Om alla etablerade sig i Pajala och om den politiska makten förlades där - av den enkla anledningen att dom har bra bastukultur där - eller god renskav - så skulle navet bli där. Get it?

Stockholmare är förresten till största delen norrlänningar, turkar, skåningar, iranier, finnar, kurder, dalmasar och sydamerikaner - och dom ägnar en stor del av sin vakna tid åt att prata skit om sin stad :-D. Ingen kan såga Stockholm och raljera över den ankdamm som det trots allt är - som just "Stockholmare". Kärleken till egna staden som man finner i t.ex. NY och Paris existerar knappt i Stockholm (inte i London heller är min känsla). "Det är vackert" säger ju alla (det ÄR en vacker INNERstad...på sommaren/hösten) - även Stockholmare - men i övrigt pratar alla skit om sig egen håla under polcirkeln: Stockholm. Alla vill till NY eller LA :-D.

Din syn på vad "stockholmare" är för något och vad dom säger/tycker är fullständigt overklig - du talar om 1-2 miljoner människor (från hela globen). Jag har aldrig träffat en enda stockholmsboende med SÅ utvecklade fördomar som du, medborgare

Ursprungligen av zinned:

Ingen har påstått att man hatar huvudstaden.

Vad som däremot är en förvrängd verklighetsuppfattning är att sthlm skulle vara någon slags nav i Sverige, att det sthlm är utvecklingens centrum etc. Det är att inte följa med i tiden.

Fortfarande placerar sig många företag i sthlm mest pga att det är legio i stora företag. Någon märklig kvarleva från svunna tider. Givetvis har många redan kopplingar till staden men att det skulle finnas någon större anledning för ett företag, som inte finns i sverige sedan tidigare, att placera sig i just sthlm finns inte. Det är då mest för namnet, att det är just huvudstaden. I dagens samhälle ligger sthlm dåligt till, av flera olika anledningar...t ex infrastrukturellt.

För övrigt så skulle jag påstå motsatsen till det du skriver, de flesta sthlmare är som jänkare...sthlm är världen, det är allt som existerar

Ursprungligen av zinned:

Ingen har påstått att man hatar huvudstaden.

Vad som däremot är en förvrängd verklighetsuppfattning är att sthlm skulle vara någon slags nav i Sverige, att det sthlm är utvecklingens centrum etc. Det är att inte följa med i tiden.

Fortfarande placerar sig många företag i sthlm mest pga att det är legio i stora företag. Någon märklig kvarleva från svunna tider. Givetvis har många redan kopplingar till staden men att det skulle finnas någon större anledning för ett företag, som inte finns i sverige sedan tidigare, att placera sig i just sthlm finns inte. Det är då mest för namnet, att det är just huvudstaden. I dagens samhälle ligger sthlm dåligt till, av flera olika anledningar...t ex infrastrukturellt.

För övrigt så skulle jag påstå motsatsen till det du skriver, de flesta sthlmare är som jänkare...sthlm är världen, det är allt som existerar

Jag tänkte likadant det första 28 åren av mitt liv då jag bodde i Lund/Malmö, men den flyttade jag till Sthlm för ca 5 år sedan och jag inser nu att Sthlm är den enda orten i Sverige som kan kallas för stad med internationella mått mätt. Betydligt trevligare stad och mer metropolkänsla än många av oss Skåningar kan förstå.

Ursprungligen av werecat:

Jag tänkte likadant det första 28 åren av mitt liv då jag bodde i Lund/Malmö, men den flyttade jag till Sthlm för ca 5 år sedan och jag inser nu att Sthlm är den enda orten i Sverige som kan kallas för stad med internationella mått mätt. Betydligt trevligare stad och mer metropolkänsla än många av oss Skåningar kan förstå.

Den här bilden av Sthlm som storstad hade jag också, trots inbiten malömit - ända tills jag besökte Stockholm i studenttider i år.
Blev oerhört förvånad när det visade sig att Stockholms Central - stationen i den kungliga hufvudstaden - har samma öppettider som vänthallen i Teckomatorp!?! Att tunnelbanan slutar gå vid midnatt på vardagar!?! Fan det går ju tåg i citytunneln efter midnatt i Malmö. Man kunde inte ens få en bit korv till ölen efter klockan 23 för kocken hade gått hem - och tagit knivarna med sig eller? (För er som varit på AG så förstår ni min oerhörda förvåning) Nä, det är nog så att Stockholm är VÄLDIGT VÄLDIGT LITET med alla internationella mått mätt... En landsbyggdshåla med Napoleonkomplex.

/m - besviken

Ja, och de problemen ligger hos svensken, vi ska minsann alltid vara lediga på helgerna, inte jobba mer än 40 timmar i veckan, ha hutlöst betalt vad vi än jobbar med. Det har inget med Stockholm eller med ngt "napoleonkomplex" att göra utan med vår brist på nattkultur. Är det mörkt ute så ska man vara hemma och sova för så gjorde vi för 200 år sen när vi brände hemma och odlade potatis.
Storleken på staden har ingen relevans, men svensken är en så tråkig person att man nästan kan börja gråta.

Vi kanske skulle sluta ge utan att få ngt tillbaka? Vi kanske borde börja BYGGA istället för att anlägga nationalparker mitt i städerna? Nyckeln till att få ett levande stadsliv är att bygga centrala bostäder, all den här förortsromantiken från 70-talet (som var det äckligaste årtiondet i sverige utvecklingsmässigt nånsin) måste kväsas, viljan att hellre ha ett gäng träd än ett bostadshus måste kväsas, och vi MÅSTE bygga högre.

Avskaffa skönhetsrådet, bygg efter behovet av bostäder och kontorsutrymmen och skit FULLSTÄNDIGT i om ngn kärring tappar 15 minuter sol 10 dagar om året, avskaffa dubbelbeskattningen på höga hus och sänk låneräntor och handpenningskrav.

Klart att Sthlm aldrig blir en riktigt storstad när vi har en hoper kärringar och gubbar som sätter stopp för VARENDA plan som framläggs har nästintill exekutiv makt, framtidens krav ska prioriteras före irrelevanta historiska händelser.

Sen sundrar jag om det ens finns ngra sthlmsbor på det här forumet, att vara sthlmare här känns lika roligt som att vara ett Applefan på en androidsite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 12:09
Ursprungligen av simulacra:

Sen sundrar jag om det ens finns ngra sthlmsbor på det här forumet, att vara sthlmare här känns lika roligt som att vara ett Applefan på en androidsite.

Här finns en Stockholmare som är rätt trött på "stadskamper".

Och om man tycker att sena T-banetåg och krogar definierar "storstad" så är London en byhåla.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-23 11:54

Man får ju se det positiva med en Apple Store i Stockholm... Då får man ju en anledning att besöka hålan.

Om de börjat rekryteringsprocessen så borde det inte vara allt för många månader bort innan butiken öppnar. Några lokaler i Stockholm som ser ut att vara lagom färdigrenoverade till sommaren? För de lär ju knappast hinna bygga något nytt på en attraktiv adress.

Jag känner personligen på mig att Åmål ligger bra till för en Apple-store. Kan vara där de ska ha den.

Nej, det blir Kivik. Mitt bland äppelträden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 16:52

Men herregud. Stockholm är Sveriges största stad, därför kommer Stockholm att få den. Sluta lägg en in massa lillebrorskomplex i diskussionen. Hade Malmö varit Sveriges största stad hade den antagligen hamnat där. Nu kommer det inte bli så utan Köpenhamn kommer att få en affär först och sedan Göteborg om vi får två i Sverige. En till två affärer per land i skandinavien tror jag är rimligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 17:36

Jag tänker inte ens bemöda mig med att svara Acke och Zimmerman då de bevisligen lever med skygglappar i denna fråga, att de är så indoktrinerade att de inte kan tänka utanför boxen och även verkligen förstå det jag skriver. Att diskutera verkligheten gällande detta temat ter sig då helt lönlöst.

En sak ska jag dock kommentera, det är att andra stycket i Zimmermans inlägg är korrekt, några riktiga sthlmare existerar knappt. I stort sett alla är inflyttade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 19:06
Ursprungligen av zinned:

Jag tänker inte ens bemöda mig med att svara Acke och Zimmerman då de bevisligen lever med skygglappar i denna fråga, att de är så indoktrinerade att de inte kan tänka utanför boxen och även verkligen förstå det jag skriver. Att diskutera verkligheten gällande detta temat ter sig då helt lönlöst.

En sak ska jag dock kommentera, det är att andra stycket i Zimmermans inlägg är korrekt, några riktiga sthlmare existerar knappt. I stort sett alla är inflyttade.

Varsågod att tänk utanför boxen hur mycket du vill. Det ändrar inte faktumet att Stockholms tätort har ungefär 4 gånger mer invånare än Malmö. Mer invånare, mer kunder, större chans för en affär. Du tror fortfarande att det handlar om någon stadskamp.

Om det nu är så att Apple är så korkade att dom vill etablera butik i Stockholm - att dom missförstått läget och bara slentrianmässigt kör på huvudstaden - att dom inte gjort läxan, analyserat, förstuderat, researchat - eller att dom är lurade av konsulterna som av okänd anledning inte rekomenderar bästa stället för bizniz - så måste du ju rimligtvis erbjuda dina konsulttjänster och förklara för dom att dom satsar fel - att det finns bättre läge för butik på annan ort. Dom håller ju faktiskt troligtvis på göra en felinvestering p.g.a. sin okunskap och skulle kunna tjäna mera pengar om dom bara lyssnade på dig. Apple behöver dig. Nu. Skynda - dom har börjat annonsera efter folk. Det är bråttom.

Ursprungligen av zinned:

Jag tänker inte ens bemöda mig med att svara Acke och Zimmerman då de bevisligen lever med skygglappar i denna fråga, att de är så indoktrinerade att de inte kan tänka utanför boxen och även verkligen förstå det jag skriver. Att diskutera verkligheten gällande detta temat ter sig då helt lönlöst.

En sak ska jag dock kommentera, det är att andra stycket i Zimmermans inlägg är korrekt, några riktiga sthlmare existerar knappt. I stort sett alla är inflyttade.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 19:44
Ursprungligen av zinned:

Jag tänker inte ens bemöda mig med att svara Acke och Zimmerman då de bevisligen lever med skygglappar i denna fråga, att de är så indoktrinerade att de inte kan tänka utanför boxen och även verkligen förstå det jag skriver. Att diskutera verkligheten gällande detta temat ter sig då helt lönlöst.

En sak ska jag dock kommentera, det är att andra stycket i Zimmermans inlägg är korrekt, några riktiga sthlmare existerar knappt. I stort sett alla är inflyttade.

Menar du på allvar att Apple skulle lägga butiken i Malmö?!

Ursprungligen av zinned:

Jag tänker inte ens bemöda mig med att svara Acke och Zimmerman då de bevisligen lever med skygglappar i denna fråga, att de är så indoktrinerade att de inte kan tänka utanför boxen och även verkligen förstå det jag skriver. Att diskutera verkligheten gällande detta temat ter sig då helt lönlöst.

En sak ska jag dock kommentera, det är att andra stycket i Zimmermans inlägg är korrekt, några riktiga sthlmare existerar knappt. I stort sett alla är inflyttade.

"tänka utanför boxen".
Alltså nu får du komma in i matchen här Zinned. Det är liksom inte en ny Clas Ohlson som ska öppnas utan ett av världens största företag ska öppna sin butik i ett litet land i norden. Om vi börjar bortse från att Stockholm är huvudstad så kan vi även pricka in att det inte bara är Sveriges, utan Nordens befolkningsmässigt största tätort. Bara Stockholm stad har runt 800 000 - 1 000 000 invånare. Förutom det är det Sveriges centrum såväl kulturellt, politiskt och medialt.
Jag tror att Apple vill lägga sin butik där det finns flest potentiella kunder, inte nere i Malmö med sina 250 000 invånare i hela tätorten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 16:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Förutom det är det Sveriges centrum såväl kulturellt, politiskt och medialt.

Då blir det på Södermalm då. Så att det blir nära för journalisterna som skall skriva om det.

Malmö är knappast ens tvåa på listan med potentiella städer.

Kan dom inte göra en "IKEA" istället? och lägga den i norra Sverige, helst i Luleå då istället för Haparanda!

Malmö, Köpenhamn haha visst Köpenhamn har en del bra butiksstråk och platser där en apple retail store skulle kunna ligga, men Malmö tror jag aldrig på. Här uppe civilisationen(läs Stockholm) förknippar vi Öresundsregionen med mord, gängkriminalitet, droger, sverigedemokrater och dansk folkeparti, inget jag tror Apple vill bli förknippade med.

Ursprungligen av mendezzz:

Malmö, Köpenhamn haha visst Köpenhamn har en del bra butiksstråk och platser där en apple retail store skulle kunna ligga, men Malmö tror jag aldrig på. Här uppe civilisationen(läs Stockholm) förknippar vi Öresundsregionen med mord, gängkriminalitet, droger, sverigedemokrater och dansk folkeparti, inget jag tror Apple vill bli förknippade med.

Många smarta argument och inlägg har jag läst i diskussionen. Men här lyckas du ju verkligen fylla upp fördomen om att Stockholmare är fördomsfulla och föraktar allt som ligger norr eller söder om Stockholm. Den sortens fördomar du har är nog inget Apple vill bli förknippade med.

Ursprungligen av PeeMaN:

Många smarta argument och inlägg har jag läst i diskussionen. Men här lyckas du ju verkligen fylla upp fördomen om att Stockholmare är fördomsfulla och föraktar allt som ligger norr eller söder om Stockholm. Den sortens fördomar du har är nog inget Apple vill bli förknippade med.

Oj jag kanske glömde ;),

Senast redigerat 2012-02-23 22:24
Ursprungligen av mendezzz:

Malmö, Köpenhamn haha visst Köpenhamn har en del bra butiksstråk och platser där en apple retail store skulle kunna ligga, men Malmö tror jag aldrig på. Här uppe civilisationen(läs Stockholm) förknippar vi Öresundsregionen med mord, gängkriminalitet, droger, sverigedemokrater och dansk folkeparti, inget jag tror Apple vill bli förknippade med.

Ge er nu och ta inte den här tråden djupare ner i skiten.

Ursprungligen av pmarriott:

Ge er nu och ta inte den här tråden djupare ner i skiten.

Jag skojade ju.

Att ni ens orkar kasta skit på "varandras städer".. Ni bidrar alla till att man skäms över att vara bosatt i Sverige, oavsett stad!!

Ursprungligen av Pain Reaper:

Att ni ens orkar kasta skit på "varandras städer".. Ni bidrar alla till att man skäms över att vara bosatt i Sverige, oavsett stad!!

Visst Finns det saker som man kan skämmas över för att vara bosatt i Sverige, men att folk munhuggs lite i ett forum på internet över vilken stad som är bäst känns inte som en av dem. För övrigt tror jag liknande diskussioner finns i de flesta länder. Rivalitet i grannbyar, när norrmän och svenskar möts etc etc, ta det med en nypa salt istället för på allvar så slipper du skämmas för en sådan ickesak

Bevaka tråden