Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej jag skulle vilja ha kontakt med mina andra datorer i hemma nätet

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-18 19:52

Hej Jag skulle vilja ha kontakt med mina andra datorer i mitt hemma nät har 3 st 2 mac och en pc ser ingen på någon dator hoppas någon kan ge mej tips hur man får kontakt.
Har ett nätvärk i bostaden med switch i hallen och uttag i varje rum har en mac och en pc kopplade på en switch i ett rum men ingen kontakt mellan dessa syns på datorerna när de är på den 3 står i ett annat rum kopplat till uttaget i rummet.
Är det någon som kan hjälpa mej att lösa mitt problem?????:'(

MVH Janne

Hur menar du "få kontakt"? Normalt dyker de bara upp under Delat om de har något utdelat, t.ex. en mapp.
Du kan kolla på Apples hjälpsidor om fildelning här för att få lite tips: Grunderna i Mac: Fildelning

Viktigt när man delar ut filer i ett Windowsnätverk är att arbetsgruppen är samma på Macarna som de är i Windowsapparaterna. Vanligtvis heter arbetsgruppen MSHOME för hemanvändardatorer och WORKGROUP för datorer som används i företagsnätverk, men man är fri att sätta vad man vill.
Namnet på arbetsgruppen ställer du in under Systeminställningar->Nätverk->Airport->Avancerat->WINS->Arbetsgrupp.

På Windowsdatorerna har jag för mig att du kan högerklicka på Den här datorn och välja Egenskaper. Under någon flik där ska arbetsgruppen stå.

Men som sagt, testa att dela ut en mapp på vardera av datorerna först. Man kan installera Bonjour för Windows för att få lite mer "Mackänsla" i de datorerna med, men inget som är tvunget.

Skriv gärna vad det är för operativsystem på alla inblandade enheter också, eftersom det kan skilja sig lite mellan olika operativsystemsversioner (t.ex. Windows XP/7, Snow Leopard/Lion etc).

1
Bevaka tråden