Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS Lion: gamla program fungerar ej

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade Lion efter snöleoparden. Därmed upphörde en mängd program att fungera. Jag återgick till snöleoparden. Senare har jag förstått att programmen det gällde var gjorda för PowerPC. Från och med lejonet slutade man att konvertera med hjälp av Rosetta? Är jag rätt informerad? Hur skall jag veta om programmen fungerar med lejonet? Så småningom kanske jag i alla fall övergår till lejonkulan. Än så länge skulle det bli för dyrt med nya program och allt besvär att få allt att fungera.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-16 10:33

Vilka program var det som inte fungerade för dig? Det kanske fins uppdateringar gratis att hämta hem.

Markera programsymbolen och välj Visa info (kommando-i).
Om det vid Typ står "Program (PowerPC)" så går det inte att köra under Mac OS X 10.7 (Lion).

Office 2004, Palm Desktop, Photoshop och några till som jag glömt.
Office 2004 finns ingen notering om PowerPC men på de andra två står det så i INFO.
Var fanns informationen om att PowerPC-program ( och kanske en del andra) inte skulle fungera under Lion. I alla tidigare uppdateringar har det bara varit att på Macmanér stoppa i skivan och uppdatera. Allting har varit frid och fröjd efteråt. Inte den här gången. Jag har kört Mac sen 1994. Jag blev mycket besviken.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Var fanns informationen om att PowerPC-program ( och kanske en del andra) inte skulle fungera under Lion. I alla tidigare uppdateringar har det bara varit att på Macmanér stoppa i skivan och uppdatera. Allting har varit frid och fröjd efteråt. Inte den här gången. Jag har kört Mac sen 1994. Jag blev mycket besviken.

Någonstans i det finstilta

Men det har ju varit flera generationsbyten av den här typen de senaste tio-tolv åren, och bakåtkompatibiliteten brukar släppas efter 2-3 år. Inget konstigt egentligen (men visst kan det vara irriterande).

Jag minns t.ex. när System 7.6 släpptes, det var (om jag nu minns rätt) den första systemversion som inte var kompatibel med samtliga tidigare Macar - något som tidigare systemversioner var, och som framhållits som en stor fördel för plattformen. Den första i en lång rad av besvikelser

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Var fanns informationen om att PowerPC-program ( och kanske en del andra) inte skulle fungera under Lion...

I stort sett i alla artiklar och recensioner om Lion, både före och efter Lion släpptes. Här är ett litet litet urval:
S klarar du dig utan Rosetta i Lion - MacWorld
OS X Lion Kills Rosetta PowerPC Support, Here’s What To Do About It | Cult of Mac
OS X Lion to Drop 'Rosetta' Support for PowerPC Applications - Mac Rumors
10.7 Lion drops support for PowerPC applications | 9to5Mac | Apple Intelligence

Och även hos programtillverkarna, som här t.ex:
Microsoft announces Lion compatibility for Office for Mac | OfficeforMacHelp.com

Om du markerar de individuella programmen (inte själva mappen "Microsoft Office 2004") bör det stå "Program (PowerPC)".

johan tanying: Nej, det står bara: "Typ: Program". Version 11.6.0 2004.

Hittar i dagsläget ingen aktuell information om det här med att Lion skulle innebära döden för dina PPC-applikationer, men hittade denna artikeln: OS X Lion: Application icon has a prohibitory sign, or "PowerPC applications are no longer supported" appears

Det har annars i mitt tycke varit ganska välkänt att Lion inte skulle lira med PPC-applikationer. Och man har ju faktiskt ett eget ansvar att ta reda på om alla program man använder fungerar i en ny version av ett OS som man ämnar uppgradera till. Om TS hade gjort en enkel google-sökning á la: "lion ppc" så hade man fått upp minst ett par hundra träffar på att PPC-program inte fungerar i Lion.

Mer om Rosetta (som alltså inte stöds i Lion) här: Rosetta (software) - Wikipedia, the free encyclopedia

pmarriott: Jag håller med dig om att jag borde ha kollat om allt skulle fungera efter uppdateringen. Som jag skrev tidigare har jag använt Mac länge. Antingen har jag förträngt eventuella problem tidigare eller också har det funnits tydlig information om vad som kunde hända vid byte till ett nytt OS. Men att jag skulle söka information om något som inte fanns på min karta???? Som jag skrev förut; vad jag minns har jag aldrig råkat ut för något liknande under de 18 år jag varit Macanvändare. Man lär så länge man lever.
Tips hur få reda på om det är PPC-applikation eller ej: Programmappen - verktygsprogram - Systeminformation - Program - öppna. Efter några minuter kommer det upp en lång lista över alla program och appar. Där står det i klartext om det är PPC, Intel eller något annat.

Ett annat bra ställe att få info om olika program (tex PPC, Universal, Intel) är att gå den här vägen: Äpplet - om den här datorn - mer info - programvara - program. Där tror jag de flesta hittar fler program än de visste finns i datorn, och där står programtyp, PPC, universal eller Intel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-16 16:51

En annan fråga, hur backade du till Snow Leopard? Verkar ju mer eller mindre omöjligt enligt andra trådar här på forumet.

OT jag vet.

1
Bevaka tråden