Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad som leksak eller en professionell produkt?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Det beror ju på vad man vill göra och hur man gör det.

a), b) Det beror ju förstås på vilka siter. Jag har SEB och kan räkna på bolån med iPad. Och bilar finns bl a på Blocket.
c) Återigen, vilka myndigheter... jag har inte Bank-ID på min dator heller.
d) Jag handlar ganska mycket på Internet, ca en gång per vecka i snitt tror jag. Kör dock inte e-Visa, men alla mina kort (AmEx, VISA, MasterCard) funkar.
c) Ska väl vara e)... Jag har både Pages och QuickOffice på min iPad, jag har inte testat, men nog verkar de kunna spara i .DOC-format.

Så jag klarar mej väldigt bra med min iPad. Min MacBook ligger i garaget sedan några månader....

Grattis! Jag tycker iPad är en fantastisk maskin, och som jag sagt kan den för *vissa* användare ersätta datorn. Däremot inte för alla, vilket är hela min poäng.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-21 17:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Grattis! Jag tycker iPad är en fantastisk maskin, och som jag sagt kan den för *vissa* användare ersätta datorn. Däremot inte för alla, vilket är hela min poäng.

För mej ersätter den min bärbara, men jag har förstås en stationär hemma, så jag kan göra det iPaden inte klarar. Men så fort jag är utanför hemmet klarar jag mej med den. För mej är den absolut värt pengarna.

Ursprungligen av kenjon:

För mej ersätter den min bärbara, men jag har förstås en stationär hemma, så jag kan göra det iPaden inte klarar. Men så fort jag är utanför hemmet klarar jag mej med den. För mej är den absolut värt pengarna.

Här har du poängen, en ipad skulle funka utmärkt på resande fot för en oss som gör mycket med datorer/ipads etc.
För äldre människor t ex som inte gör så mycket "datande" skulle det TROLIGEN (om de inte är så in i helvete übervana då) fungera med en iPad som "standalone"-grej.

Måhända skulle min lille pappa inte klara av det avgudade Flash då, men eftersom han är en glad och positiv (och dessutom hederlig) människa skulle han nog hitta omvägar runt det mesta. Det övriga får väl hans son hjälpa honom med då.

Han kommer iaf MED en iPad gå från NOLL datoranvändande idag till ngt betydligt mer avancerat - självklart kommer han behöva hjälp emellanåt men det kommer inte handla så mycket om att reparera/återställa/fixa utan det blir nog betydligt mer hur man gör saker. Det finns betydligt mindre "inbyggt krångel" i en iPad än i en hel dator med OSX (eller för den delen Windows).

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag håller med dig i att iPad gör vissa saker bättre –.det är ingen som påstår något annat –.så var vänlig och sluta tramsa dig.

Däremot är du ohederlig och mörkar med att det finns saker som iPad inte kan/gör så bra. Du är dessutom ohederlig eftersom du inte lever som du lär –.om iPad hade kunnat ersätta din dator hade du redan bytt ut den –.men det har du inte.

Det är mycket möjligt att de sakerna inte betyder något för vissa användare, men det jag säger är att OM de betyder något så kan iPad vara ett sämre val.

Att som du försöka lura folk att iPad alltid är det bästa tycker jag inte är ansvarsfullt – särskilt när du inte ens för egen del lever som du lär.

Vänligen låt bli att låta påskina att jag skulle vara ohederlig och dessutom påstå att jag lurar folk.
Du är inte så lite dryg som påstår ngt sånt.

Sagt det i flera trådar, jag behöver en riktig dator i princip för att kunna
redigera tusentals bilder i RAW-format.
I övrigt skulle en ngt fetare variant av en iPad fungera. En ipad II kanske?

Och vaddå lever som jag lär? Jag lever på 9000:- i månan som student, ursäkta mig
ers höghet att jag inte har pix nog att köpa mig en iPad.

Men jag kanske skall sälja min 20 000 kronors iMac enbart för att göra dig glad då eller?
Byta jämnt upp med en iPad kanske?

Du är ju fan dummare än hela SJ i ditt resonemang.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag håller med dig i att iPad gör vissa saker bättre –.det är ingen som påstår något annat –.så var vänlig och sluta tramsa dig.

Däremot är du ohederlig och mörkar med att det finns saker som iPad inte kan/gör så bra. Du är dessutom ohederlig eftersom du inte lever som du lär –.om iPad hade kunnat ersätta din dator hade du redan bytt ut den –.men det har du inte.

Det är mycket möjligt att de sakerna inte betyder något för vissa användare, men det jag säger är att OM de betyder något så kan iPad vara ett sämre val.

Att som du försöka lura folk att iPad alltid är det bästa tycker jag inte är ansvarsfullt – särskilt när du inte ens för egen del lever som du lär.

Senast redigerat 2011-02-21 21:14
  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-25 19:18

Här används den som leksak, vår snart 3-åriga dotter gillar att rita på den i Adobe ideas och kolla på tuben.
Dessutom sa ju SJ att den är bra, bara det gör att man lär ha en.

Jag ser stor potential i iPad som professionell produkt. Jag har ett åkeri och skall montera eller ha lösa datorer i bilarna att skicka ut körorder och instruktioner med. Den skall starta snabbt, inte krångla eller vara svår för ovana, inte kunna installera så mycket egna grejor. En försöksbil hittade jag en installerad helikoptersimulator i, det var en XP med pekskärm.

Vårt ordersystem bygger på att det bara behövs webläsare så vi är fria att välja vad vi vill, nackdelen är avsaknad av riktigt tangentbord (kanske går att ha ett bluetoth tangentbord), mera stöldbegärlig.

Men väntar nog på iPad två då vi vill få med tippkvitton tillbaka på körorder, bara ta ett kort med inbyggda kameran (hoppas det blir baksidan) bifoga i körorden och skicka tillbaka. Då behövs ett bra iPad ställ i bilen med inbyggd laddning så man slipper sladdar.

Jag är mycket nöjd med de första testerna med iPad 1 så vi får väl se.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Jag ser stor potential i iPad som professionell produkt. Jag har ett åkeri och skall montera eller ha lösa datorer i bilarna att skicka ut körorder och instruktioner med. Den skall starta snabbt, inte krångla eller vara svår för ovana, inte kunna installera så mycket egna grejor. En försöksbil hittade jag en installerad helikoptersimulator i, det var en XP med pekskärm.

Vårt ordersystem bygger på att det bara behövs webläsare så vi är fria att välja vad vi vill, nackdelen är avsaknad av riktigt tangentbord (kanske går att ha ett bluetoth tangentbord), mera stöldbegärlig.

Men väntar nog på iPad två då vi vill få med tippkvitton tillbaka på körorder, bara ta ett kort med inbyggda kameran (hoppas det blir baksidan) bifoga i körorden och skicka tillbaka. Då behövs ett bra iPad ställ i bilen med inbyggd laddning så man slipper sladdar.

Jag är mycket nöjd med de första testerna med iPad 1 så vi får väl se.

En bra hållare med och alla chaufförerna har GPS-karta på en STOOOOOOR skärm.
Du lär få pussar till Jul av dem allihop.
Tipsa sedan om att man kan ha musik och PodCaster i den och koppla den till Stereon - så har de ngt gott lyssna på under körningen.
Lär dem utnyttja kameran - den blir kontorets ögon utåt. Be dem dokumentera med den - ex bild på vägen där det var för smalt, tipplatser, saker, platser, händelser. uppmana dem att använda den så mycket som möjligt och bli VANA vid att använda den.
Älskar de den på fritiden lär de älska den i jobbet....
Chaufförer som TRIVS är inte lika jobbiga att löneförhandla med... .-)

Ställ krav på att om de lämnar bilen skall den tas ur.

MRM-Racing: Det går faktiskt att ansluta USB-tangentbord också, om ni vill slippa batteri-mecket. Kamera-adaptern funkar finfint till det.

Ett område där iPaden kommer att bli, och redan är, polulär är inom flyget där den fungerar som en så kallade Electronic flight bag (EFB).

Undertecknad utvecklar en applikation för kartlevernatören Navtech, som ska ersätta hela proceduren med att printa, sortera manuellt och släpa runt på åtskilliga kilo papper.

Här kan man se hur iPaden sitter monterad i cockpit.
iPad dyker upp i cockpit | iPadfeber

Elektroniska pilotkartor gav pris - Ekonomi - UNT.se

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-01 20:36
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ett område där iPaden kommer att bli, och redan är, polulär är inom flyget där den fungerar som en så kallade Electronic flight bag (EFB).

Undertecknad utvecklar en applikation för kartlevernatören Navtech, som ska ersätta hela proceduren med att printa, sortera manuellt och släpa runt på åtskilliga kilo papper.

Här kan man se hur iPaden sitter monterad i cockpit.
iPad dyker upp i cockpit | iPadfeber

Elektroniska pilotkartor gav pris - Ekonomi - UNT.se

Kanon, grattis!!!

Förstår inte snacket om att iPaden måste ERSÄTTA någonting...

Jag har en, den har inte ersatt någonting. Jag har en iPod Touch, en iPhone, en iPad, en MacBook Air, en BlackBook, en MacBook Pro, en iMac Alu och ingen ersätter den andre, de har alla olika användningsområden.

Hjärtknipande om hur iPad är nyttig för 9-åring med synproblem: Steve Jobs Inspired by 9-Year-Old's iPad Story - Mac Rumors

Har just nu både nytta och nöje av min.

Love

Väcker denna tråd till liv igen och undrar helt enkelt, hur ser det ut idag? Ni som skrev i tråden för drygt ett år sedan var inne på flera olika framtida användningsområden. Idag använder många kommuner iPads i satsningar inom skolan, för att varje barn ska kunna få en dator. Hur funkar det i praktiken (någon satt som tekniker i en skola minns jag). Andra områden?
När tråden startades kändes allt nytt och lite ovant, i alla fall för de flesta tror jag, hur känns det nu?
För min del gick iPaden lite bort i och med att iCloud kom och tog bort en del funktioner. Jag vill kunna synka och dela dokument, så att jag kan använda dem på flera enheter samt att andra ska kunna komma åt dem. Min vision om att ladda över bilder ute i fält dog också då jag inte hittade något bra sätt att ladda upp dem till en ftp. iDisks servrar i Cupertino är ju inga fartmonster, på den här sidan Atlanten i alla fall.
Så idag har min son, åtta år, min iPad 1 och jag har efter det köpt en iPad 2 till min dotter. Detta fungerar ypperligt och min son knäpper bland annat massor av bilder och lägger upp på iPaden. Men för mig som "journalist på språng" blev det inget jag kunde använda professionellt. Däremot var den väldigt populär för surfning, fejsbucking, tv.nu, imdb osv osv för alla i hushållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 13:59
Ursprungligen av Fitinghoff:

Väcker denna tråd till liv igen och undrar helt enkelt, hur ser det ut idag?

Jag har min iPad 1 kopplad till en förstärkare som är placerad i klädkammaren, iPaden sitter sen på en vägg och därifrån styr jag musiken, det är smidigt och snyggt och fyller en bra funktion. Men min iPad 2 som jag använde väldigt mycket i början använder jag allt mindre, sista månaderna har jag knappt använt den. Det blir att jag använder min MBA istället. Till skillnad från iPhonen som jag använder hela tiden så har iPad 2 allt mer blivit en pryl som bara ligger där. Förmodligen kommer jag ge bort min iPad 1 och ha iPad 2 till ljudanläggningen.Det förvånar mig själv och jag trodde inte att jag skulle använda iPaden så pass lite.

Ursprungligen av stile:

Jag har min iPad 1 kopplad till en förstärkare som är placerad i klädkammaren, iPaden sitter sen på en vägg och därifrån styr jag musiken, det är smidigt och snyggt och fyller en bra funktion. Men min iPad 2 som jag använde väldigt mycket i början använder jag allt mindre, sista månaderna har jag knappt använt den. Det blir att jag använder min MBA istället. Till skillnad från iPhonen som jag använder hela tiden så har iPad 2 allt mer blivit en pryl som bara ligger där. Förmodligen kommer jag ge bort min iPad 1 och ha iPad 2 till ljudanläggningen.Det förvånar mig själv och jag trodde inte att jag skulle använda iPaden så pass lite.

Kul lösning med styrningen av musiken! Hur ser den ut, vilken app, hårdvarukoppling etc? Vad hände för övrigt för din del? Hur hade du trott att du skulle använda den och varför blev det inte så, tror du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 14:10
Ursprungligen av Fitinghoff:

Kul lösning med styrningen av musiken! Hur ser den ut, vilken app, hårdvarukoppling etc? Vad hände för övrigt för din del? Hur hade du trott att du skulle använda den och varför blev det inte så, tror du?

Det är en förstärkare som sitter i klädkammaren, sen är det draget ljud/kablar till högtalare som är inbyggt i taket. Så det är inga kablar som syns Jag är osäker på vad det är för hårdvara, kan kolla när jag kommer hem. Men det var något som byggdes in i bostaden när den byggdes för 1,5 år sen. Från början satt en Windator i klädkammaren och en vanlig skärm med touchdisplay på väggen. Den tog jag bort och satte dit iPaden istället och kör sen all musik via iTunes.

Ang varför jag använder min andra iPad så lite så har det blivit så att jag hellre gör saker med min MBA istället, undantaget är att läsa böcker som är bäst på iPaden men allt annat gör jag på datorn. I början hade jag med iPaden, mailade, skrev och fixade med den men nja, MBA:n gör jobbet bättre för mig

Såg något företag som annonserade i Audi-tidningen, tror jag, om att styra hela sitt liv via en iPad. Musik, ljus, garagedörrar, övervakningskameror, teve osv. osv. Jag är osäker på om de byggt någon sådan lösning eller någon sådan app, men jag antar att det verkligen hade kunna bli ett användningsområde.
Ett problem, som jag ser det, är att iPad alltid är kopplad till en "användare". Den kan aldrig vara "opersonlig" eller fleranvändare. Jag kan tänka mig en iPad just som "husplatta" eller en padda som alla på en arbetsplats använder för ett särskilt syfte. Eller tänker jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 15:34
Ursprungligen av Fitinghoff:

Ett problem, som jag ser det, är att iPad alltid är kopplad till en "användare". Den kan aldrig vara "opersonlig" eller fleranvändare. Jag kan tänka mig en iPad just som "husplatta" eller en padda som alla på en arbetsplats använder för ett särskilt syfte. Eller tänker jag fel?

I butiker t.ex där iPads används för ett särskilt syfte så är den på sätt och vis opersonlig, även bibliotek, skolor och andra områden använder iPad. Sen skapar väl större företag och organisationer egna appar för just deras anställda. Aftonbladet har t.ex gjort det till iPhone.

Det går fort i den här världen, en husplatta för hela hemmet i nybyggda bostäder, snart i en bostad nära dig

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-13 15:40

Ja tror det

borde vara bundet till varje användarkonto.

Re: Till Fitinghoff.

Ursprungligen av mcrj:

Ja tror det

borde vara bundet till varje användarkonto.

Re: Till Fitinghoff.

Ursäkta, men jag hänger inte med? Menar du att iPaden ska vara som den är dag, att det är den bästa lösningen?

Bevaka tråden