Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetchhunden bär fortfarande en diskett!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-02-09 11:56

Hunden i loggan har fortfarande en diskett i munnen. Jag förstår att de inte vill släppa den, men kan inte låta bli att fastna på vad man skulle kunna ersätta den med om man vill behålla meningen men med ett uppdaterat medium.

En tidning vore väl mer tidlöst, men å andra sidan skulle det göra loggan mindre unik.

Ett långt papper med ettor och nollor på kanske?

ett USB-minne?

Och där kom mitt officiella inlägg nummer 3000

Grattis.

En SSD-disk?

En wifi-ikon?

Eller kanske snarare en mapp - det är ju en hel del mappar som överförs via ftp

  • Medlem
  • 2012-02-09 17:21

Disketten har en väldig förmåga att bita sig fast. Titta bara högst upp till vänster i senaste PC-versionen av MS Word:

Är det kanske så att det bara är en massa gamla stötar som håller på med programutveckling nuförtiden och som inte märkt att den sista disketten såldes för 10 år sen, eller är det så att kidsen av idag har hittat något att bli nostalgisk över, typ som vinylskivor?

  • Medlem
  • 2012-02-09 17:38

Ja, hur gör man ett piktogram av "Spara"? Jag har för mig att jag har sett "pil ner i låda" eller liknande.

Ett moln ska de va

Ursprungligen av Zimmerman:

Ett moln ska de va

[ATTACH="CONFIG"]31916[/ATTACH]

Skulle molnet dessutom vara benformat så skulle det vara perfekt!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-09 20:34

Alla som haft hund vet hur det brukar gå till.

Där satt den!

Ursprungligen av filuren:

Alla som haft hund vet hur det brukar gå till.

[ATTACH="CONFIG"]31918[/ATTACH]

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-12 10:15

Det är väl lika "knäppt" med en grön och en röd lur på mobiltelefonerna/DECTtelefonerna, för att svara resp "lägga på". Hur många av de uppväxande kidsen idag har sett en telefonlur....

  • Medlem
  • 2012-02-12 22:30

Jag tycker inte att det är jämförbart. Piktogram fyller en funktion. En logga fyller visserligen en funktion, men den är inte i första hand till för att minimera missförstånd utan för att kommunicera något X står för och/eller etablera en medvetenhet om X. Typ.
Vi har ju väldigt ålderdomliga symboler för herr- resp damtoaletter fortfarande, men de är väldigt etablerade och fortfarande tydliga.
I avdelningen missvisande eller uråldriga signaler kan man nämna motorljudet digitala kameror ger ifrån sig för att låtsas vara gamla systemkameror med film i. Eller "Old phone"-signalen. Eller "dunk-dunk, dunk-dunk" som ljudillustration av tåg på räls. Räls har inte skarvar längre, så det dunket är borta sedan många år. Dagens unga har aldrig hört ett tåg dunka på det där gamla trygga sättet. Nu susar man fram helt dunkfritt.

Ursprungligen av Baron:

Vi har ju väldigt ålderdomliga symboler för herr- resp damtoaletter fortfarande, men de är väldigt etablerade och fortfarande tydliga.

Men nu blir det ändring på det! Nu kommer den en helt ny HEN-symbol som framöver ska klä samtliga toaletter.
/m

PS notera toalettkön och toalettkön. Två problem som idag lever beroende av varandra men som i framtiden kommer upphöra.

Ursprungligen av martinator:

Men nu blir det ändring på det! Nu kommer den en helt ny HEN-symbol som framöver ska klä samtliga toaletter.
/m

PS notera toalettkön och toalettkön. Två problem som idag lever beroende av varandra men som i framtiden kommer upphöra.

Staten kommer snart banka igenom att vi ska ta bort pissoarer också. Det ska vara jämnlikt vettö!

  • Medlem
  • 2012-02-16 13:03

Nu tycker jag att det spårar ur lite.
(Grafisk produktion...)

Ursprungligen av Baron:

Nu tycker jag att det spårar ur lite.
(Grafisk produktion...)

Det kan jag inte hålla med om, symboler, ideogram och pictogram avbildar något och i rimlighetens namn måste man kunna diskutera såväl verkligheten som dess avbildningar.

  • Medlem
  • 2012-02-16 18:34

Statligt förbud mot pissoarer?! Kom igen...

Ursprungligen av Baron:

Statligt förbud mot pissoarer?! Kom igen...

Ta av dina PK-journalistbrillor och läs vad folk skriver så ska du se att det går bättre

Du har själv konstaterat att pictogram handlar om avbildning, samt att toalettsymbolerna är otidsenliga. I denna tid av mixtoaletter blir de än mer obegripliga, och symboler för "hen" vore mycket mer tidsenligt. På dessa toaletter förekommer dock aldrig pissoarer.

Mao mixtoaletter->inga pissoarer->hensymboler.

Klanderfri logik.

Ingen har pratat om statliga förbud, det är bara ditt journalistiska "reality distortion field" som kickar in

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ingen har pratat om statliga förbud, det är bara ditt journalistiska "reality distortion field" som kickar in

Ursprungligen av PeeMaN:

Staten kommer snart banka igenom att vi ska ta bort pissoarer också. Det ska vara jämnlikt vettö!

Joråsatteh.

Ursprungligen av eskimo:

Joråsatteh.

Du vet att det är en skillnad mot påbud och förbud va?

För övrigt så är det redan ett faktum. Det har inte byggts nya offentliga pissoarer på de senaste trettio åren (nu har jag stockholm som referensram) och det är ingen slump.–.tvärtom.

Påbud, inte förbud.

  • Medlem
  • 2012-02-16 20:27
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ta av dina PK-journalistbrillor och läs vad folk skriver så ska du se att det går bättre

Du har själv konstaterat att pictogram handlar om avbildning, samt att toalettsymbolerna är otidsenliga. I denna tid av mixtoaletter blir de än mer obegripliga, och symboler för "hen" vore mycket mer tidsenligt. På dessa toaletter förekommer dock aldrig pissoarer.

Mao mixtoaletter->inga pissoarer->hensymboler.

Klanderfri logik.

Ingen har pratat om statliga förbud, det är bara ditt journalistiska "reality distortion field" som kickar in

Ursäkta. Jag drar på mig rättshaveristhatten och rättar in mig i ledet.
(inte riktat mot peeman)

  • Medlem
  • 2012-02-16 22:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du har själv konstaterat att pictogram handlar om avbildning, samt att toalettsymbolerna är otidsenliga. I denna tid av mixtoaletter blir de än mer obegripliga, och symboler för "hen" vore mycket mer tidsenligt. På dessa toaletter förekommer dock aldrig pissoarer.

Mao mixtoaletter->inga pissoarer->hensymboler.

Då tycker jag inte att symbolen ska symbolisera kön alls. Vi som inte är extremkollektivister har insett att det som alla äger äger ingen. Alltså, om symbolen ska visa alla kön kan den lika gärna visa människa. Då tycker jag att symbolen för toa är lämpligare. (Och då inte för att mänskligheten är att jämföra med exkrementer.)
Symbolen är ju till för att man inte ska missta herrtoan för en damtoa. Om man tar en hensymbol, vad är det den då symboliserar? Att alla är välkomna in i det rummet eller att det är en toa?

Ursprungligen av Baron:

Då tycker jag inte att symbolen ska symbolisera kön alls. Vi som inte är extremkollektivister har insett att det som alla äger äger ingen. Alltså, om symbolen ska visa alla kön kan den lika gärna visa människa. Då tycker jag att symbolen för toa är lämpligare. (Och då inte för att mänskligheten är att jämföra med exkrementer.)
Symbolen är ju till för att man inte ska missta herrtoan för en damtoa. Om man tar en hensymbol, vad är det den då symboliserar? Att alla är välkomna in i det rummet eller att det är en toa?

Javisst, vilket leder tillbaka till att ålderstigna symboler kanske inte är ett problem öht (åtminstone inte så länge det primära målet är begriplighet) Alla människor vet ju redan att herr- och damsymboler tjänstgör som toasymboler.

Du jobbar ju på en tidning som har en postryttare som symbol –.något som dog ut för sisådär hundra år sedan, men som fortfarande fungerar utmärkt som symbol för leverans av underrättelse, dvs tidning.

Kuvert fungerar utmärkt som symbol för post, diskett utmärkt som symbol för lagring, segel(båt) utmärkt som symbol för båt, osv. osv.

Det är ju här detta med att symboler inte bara är pictogram kommer in, utan att de med tiden tenderar att bli ideogram, dvs. att de representerar en tanke. (Att ideogramet måste läras in första gången saknar i praktiken praktisk betydelse och pictogram är sällan så tydliga som konstruktörerna vill tro)

Man kan ta ännu fler exempel på detta, hur många av de som ser iTunes-symbolen kan läsa noter? Likafullt vet alla människor att noter representerar musik. iMovies symbol är en filmklappa –.hur många har ens sett en sån i verkligheten?

Min personliga teori är att de flesta människor som aktivt driver att symboler ska förändras är nutidens ikonoklaster, dvs. de har i regel en helt annan agenda än symbolens begriplighet –.tvärtom är det begripligheten som är problemet!

Som exempel: Herr (och numera fru) Gårman.

Nu kommer Fru Gårman

Det är ju inte på något sätt begripligheten som är problemet för ikonoklasterna, utan det är ju en rent politisk agenda som ligger bakom.

Själv har jag jobbat på ett utbildningsföretag som menade att "IT" var framtidens melodi (detta var 90-tal) och som därför fick snilleblixten att ta bort den stiliserade bok som ingick i loggan, och som självfallet symboliserade bildning. Böcker ansågs av ägaren som hopplöst gammelmodigt (ev. kan det ha spelat in att hon var dyslektiker, och att hennes egen dotter kom med förslaget till ny logga)

Resultatet blev (vilket alla som har en sund skepsis kunde ha räknat ut) att loggan istället kom att representera ingenting alls och att kopplingen till bildning eliminerades helt.

  • Medlem
  • 2012-02-17 09:41
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Javisst, vilket leder tillbaka till att ålderstigna symboler kanske inte är ett problem öht (åtminstone inte så länge det primära målet är begriplighet) Alla människor vet ju redan att herr- och damsymboler tjänstgör som toasymboler.

Varför ska man få introducera hensymbolen på toor?

Jo tack. Semantik hela veckan. Andemening achtung.

Jag tänkte att du kanske snarare skulle använda ett pictogram för politiskt korrekt, men så kom jag på att du ju redan använder er logga dagligen

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-16 21:44

Ho ho ho, här hettade det till...

Jag tycker det är lite sött, på samma vis som i Photoshop så illustrerar en pjatt och en hand doge och burn som verktyg, något som de flesta inte ens vet vad det är längre. Så låt Fetchhunden ha en diskett i munnen, det är fint.

Bevaka tråden