Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gilla-knappen, 99.se:s undergång?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-02 22:09
Ursprungligen av Björnström:

Tror att rätt gäng skulle få en j**la fart på rätt kort tid

Count me in.

Är det bara jag som tycker att "Gilla" funktionen här på 99.se är mer av en "kred" knapp där en person med många "Gilla" = Hög trovärdighet ... lite likt hur det fungerar på stackoverflow.com där man kan bedöma folks svar med + eller -

Någon som på 99.se har många "Gilla" är någon som både är aktiv och har kommit med många vettiga svar ...

Ursprungligen av gotfredsen:

Är det bara jag som tycker att "Gilla" funktionen här på 99.se är mer av en "kred" knapp där en person med många "Gilla" = Hög trovärdighet ... lite likt hur det fungerar på stackoverflow.com där man kan bedöma folks svar med + eller -

Någon som på 99.se har många "Gilla" är någon som både är aktiv och har kommit med många vettiga svar ...

Det HADE kunnat vara så om man vid varje inlägg fick se hur många "Gilla" den personen har. Jag ser mer till antalet inlägg och hur länge medlemmen varit här, men främst till om jag känner igen användaren. Att gå in på någons profil för att se hur många "Gilla" de fått gör jag i princip aldrig...

Ursprungligen av gotfredsen:

Är det bara jag som tycker att "Gilla" funktionen här på 99.se är mer av en "kred" knapp där en person med många "Gilla" = Hög trovärdighet ... lite likt hur det fungerar på stackoverflow.com där man kan bedöma folks svar med + eller -

Någon som på 99.se har många "Gilla" är någon som både är aktiv och har kommit med många vettiga svar ...

Det behöver inte nödvändigtvis vara så. I många fall tror jag folk "gillar" ett inlägg för att det är kul eller instämmer i det som sägs

Om man velat ha en gradering efter mest hjälpsamma svar så skulle man istället ha haft "tummen upp/tummen ner" knappar för att värdera enskilda inlägg eller användare. Fast då blir det en gradering av medlemmarna o det ville man nog inte ha så det blev "gilla" istället (ogilla finns inte)

Jag går inte heller in på andra medlemmars profil för att se hur många "gilla" de fått.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Jag går inte heller in på andra medlemmars profil för att se hur många "gilla" de fått.

Inte jag heller. Har knappt ens tänkt på att den möjligheten finns.

Jag tycker att Gilla-funktionen är en kul grej - att kunna visa lite uppskattning, och att få lite uppskattning. Att kunna göra detta utan att behöva fylla forumet med en massa onödiga "Håller med"- och "Bra sagt"-inlägg - det är väl bara bra.

Denna diskution gav mig en ide till ett förslag på funktion i forumet som jag skrev - > http://www.99.se/feedback/292649-ropa-efter-anvandare-i-konversation.html

Låter som mycket bra tankar från Björnström. Kan inte annat än hålla med.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-31 20:37

Instämmer med Jesper, jag vill inte ha ett forum med tusen trådar om samma sak

Håller också med Jesper. Och det där med forumvärdar har vi diskuterat förr. Bra om det funkar, men jag är tveksam till att folk vill ta sig den tiden. Eller så gör de det i början, sen rinner det ut i sanden - som så mycket annat här.

Jag skulle gärna se ett enkelt sätt att bidra med kortare nyhetsartiklar. Har iofs inte satt mig in i det så det är möjligt att det redan idag är "enkelt" även om jag har för mig att enskilda användare är begränsade till att tipsa. För att skriva artiklar måste man vara redaktör.

Tidigare när bloggen AppleMac fanns så skrev jag en del artiklar där, tyvärr försvann hela rasket när den lades ner, o ibland tycker jag mig se saker jag gärna skulle vilja skriva om

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-01-31 21:43

Jag såg den här tråden tidigare och funderade lite, nu tänkte jag bidra med mina fem öre.
Jag vet inte i vilken kategori av användare jag passar in i, dock vet jag följande.

- Jag är periodare, i början var jag in varje dag och läste och tog in information som en svamp för jag kunde ingenting om apples produkter. I dag vet jag tillräckligt, enligt mig själv, för att kunna utföra de sysslor jag har mina apple-produkter till.

- Jag har kommit fram till att jag faktiskt är rätt ointresserad av prestanda/siffror m.m. och bryr mig mest om ifall sakerna kan förenkla livet för mig i min vardag, vilket de gör. Jag är fotograf och vill ha grejer jag kan lita på, vilket jag har gjort i sex års tid.

- Jag är egenföretagare och har en familj med fru och barn och en till på väg. Jag jobbar väldigt mycket och lägger hellre min fritid på annat som är viktigt för mig. Så gilla-knappen gör varken till eller från för min del.

- Jag hyser stor respekt för alla de som lägger ner tid och själ i 99.se och dess forum. Av den tid jag spenderar här består 99% av att klicka på "nya inlägg" och avsluta med att klicka på "Markera forumet som läst". Det är mina två favoritknappar och de spöar gilla-varianten med hästlängder.

Gilla det om ni vill.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-02-01 00:11

Många kloka funderingar i denna tråd.

Kan det också vara så att "folks" nätvanor förändrats kraftigt i och med Facebook och Twitter - tiden räcker kanske inte till för att engagera sig (skriva inlägg) på fler ställen än där?

Sen ÄR det ju inte samma problemlösningsbehov och "upptäckarglädje" som för tio år sedan, "på den gamla onda tiden", när i stort sett allt med OS X var nytt och behovet var stort att hitta lösningar. Det har ju sakta klingat av, tänker jag. Iaf. för egen del.

Men självklart ser vi fram emot ytterligare tio år!

Ursprungligen av Micke F:

...Sen ÄR det ju inte samma problemlösningsbehov och "upptäckarglädje" som för tio år sedan, "på den gamla onda tiden", när i stort sett allt med OS X var nytt och behovet var stort att hitta lösningar. Det har ju sakta klingat av, tänker jag. Iaf. för egen del...

Jag håller med (vilket inte behöver vara samma sak som "gillar" ). Det var när jag själv bytte till OS X som jag hittade hit.

Själva gilla-knappen gör ingen skada och är nog oskyldig till 99mac's påstådda förfall. Det är kul att bli gillad. Men jag tycker att det är överflödigt att visa vilka som gillat. Mer distraherande än informativt (Du gillar detta. Jo, jag vet. Jag klickade ju nyss på gilla-knappen...).

Även om jag fortfarande loggar på dagligen skriver jag alltmer sällan eftersom innehållet enligt mig blivit "urvattnat" eller vad man nu ska kalla att kvantitet frodats på bekostnad av kvalitet. Folk är aktiva här av olika anledningar. Jag drivs, inbillar jag mig, av nyfikenhet, hjälpsamhet och en nypa besserwisseri, medan den sociala biten är mindre intressant (hallå, jag vet ju inte ens vad ni heter!).

Jag brukar således kasta mig över trådar som är något att "bita" i och förhoppningsvis kunna hjälpa och samtidigt lära mig något. Sådana trådar, t.ex. i mer fackmässiga underfora, har blivit allt sällsyntare. Och många av de 99-gurus som man gärna läste skriver allt mer sällan.

Utvecklingen tror jag inte har vare sig med gilla-knapp eller moderationsnivå att göra, utan är snarare en parallell till Apples vägval och makalösa expansion. Förskjutningen mot att diskutera de Appleprylar man har i vardagsrummet eller i jeansfickan är subjektivt tråkig. För mig alltså, och säkert för andra som föredrar 111% Mac.

(Ovanligt bra feedbacktråd! Kan mynna ut något bra)

Ok, det där var månadens bästa!

För min del så handlar det nog om att när jag haft några problem inte kunnat få hjälp av 99s användare.

Det är ingenting jag "kräver" men när man får några luddiga -jag tror att det här kanske funkar....

Så blir det att man både frågar och får svar på andra ställen, tex google har hjälpt mig mer än 99 senaste tiden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-01 10:14

Kan bara hålla med ovanstående. Jag har hittat svar på många av mina frågor på utländska forum när jag gått bet här. Nu är det ju inte säkert att det alltid har funnits en lösning på mina problem men många gånger hittar jag dem någon annan stans. Jag besöker 99 flera gånger om dagen och kan bara instämma i vad andra sagt, aktiviteten här har minskat drastiskt.

Detta är min analys
99mac har lyckats förträffligt med dom mål och dom regler som sattes för fem år sedan. Fokusera på problemlösning, fokusera på att hitta svar till frågor. Minimera "snack" i trådarna och se till att innehållet är organiserat i rätt forum med rätt rubrik. Allt nytt material granskas av moderatorer och dubblett-diskussioner stängs/flyttas.

Vad blir resultatet? En stor kunskapsdatabas med ett fåtal aktiva "redaktörer". Enormt många läsare som drar nytta av innehållet. Precis som Wikipedia.

Jag tror inte felet beror på dålig exekvering av planen, snarare att planen medfört att antalet nya diskussioner minskat med cirka 75% samtidigt som antalet besökare ökat med 250%.

Apropå vad som bidrar till "undergången"...

http://www.99.se/nyhetskommentarer/292646-artikel-ar-gilla-knappen-99macs-undergang.html#post2048173

Att låta buggar ligga kvar i månad efter månad (utan någon feedback till medlemmarna) kan väl också ha en viss negativ inverkan på forumupplevelsen...

"Vi kollar vidare på detta" skrev Björnström den 2 november. Feedback-tråden startades 11 augusti.

Senast redigerat 2012-02-01 13:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apropå vad som bidrar till "undergången"...

http://www.99.se/nyhetskommentarer/292646-artikel-ar-gilla-knappen-99macs-undergang.html#post2048173

Att låta buggar ligga kvar i månad efter månad (utan någon feedback till medlemmarna) kan väl också ha en viss negativ inverkan på forumupplevelsen...

"Vi kollar vidare på detta" skrev Björnström den 2 november. Feedback-tråden startades 11 augusti.

Buggar är utan tvekan irriterande - jag klickade själv på den där länken igår på min iPhone och fick felmeddelandet.

Vi har felsökt och det var inte lätt att hitta felet - man utgår alltid ifrån att vi själva skapat problemet och att den underliggande programvaran är felfri. Så var det inte i detta fall, problemet uppstår "av sig själv" vilket är sjukt irriterande. Finns rapporterat hos vBulletin: Login Required - vBulletin JIRA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-01 13:09

Hej hallå sluta prata undergångar nu kompisar, vi är inte Titanic hmmm kanske vid närmare eftertanke, visst vi tar in lite vatten, men vi har startar upp pumparna för fullt nu och ideerna sprutar.

Stänger vi "Loungen" till en början så är mycket löst när vi ska borda livbåtarna och dess "värdar"

Vi kavlar upp ärmarna och börjar arbeta igen för att denna koloss till båt ska glida framåt igen, i god kameratskap och varm "livsstils" anda ?

hmmm frågan är bara vem som vill bli blöt om fötterna, men som det ser ut så har vi få val, nått måste ju ändras för att vi ska hålla näsan över ytan

Var är kaptenen

Senast redigerat 2012-02-01 13:24

Jag tycker det är kul att det finns en kärna bland användarna som bryr sig om vart 99.se är på väg. Ni har dessutom framfört väldigt bra åsikter och jag tror att det här är en viktig diskussion. Jag tror att 99.se kommer långt bara på den viljan som alla i den här tråden innesitter, men jag skulle ändå vilja tillföra en åsikt från en annan ingångsvinkel

Som tidigare systemtekniker, och numera student, känner jag att jag spenderar mindre och mindre tid på det här forumet. Mitt skäl till att jag gör det är att andelen trådar som behandlar saker som faktiskt utvecklar mig eller som jag tycker är tekniskt intressanta minskat kraftigt de senaste åren. Varför har de gjort det?

En av förklaringarna är såklart att jag blivit en mycket mer kompetent person inom datorvärlden, jag var trots allt 14 år när jag blev medlem på det här forumet, men det finns också andra anledningar.

Jag vet att Mac (can I get a amen?) som plattform har fått en helt otroligt stor användarbas här i Sverige. Appleprodukter säljer som aldrig förr och med tillskottet av iOS så är det också enklare för vem som helst att använda sina uppkopplade enheter.

Enkelheten i användandet, hypen kring Apple och den snabba expansionen gör alltså att andelen s k "switchers" eller personer med mindre kunskap om Apple och framförallt OS X på forumet är extremt mycket högre. Det här förklarar det ökande antalet individuella besökare men också att varje besökare spenderar mindre tid i forumet. Varför då? - Jo de som saknar kunskap kommer hit för att läsa och söka svar på en fråga. Det tar mycket kortare tid än att skriva ett kvalificerat inlägg.

Jag som tekniker saknar många djupa server-side diskussioner (ledda av framförallt Sidde som jag inte sett till på ett bra tag).

Frågan är - Är det här slutet för 99.se som kunskapsdatabas? Mitt svar är nej men jag tror att till dess att användarbasen för OS X stabiliserat sig (d v s slutat tokexpandera) så tror jag att vi kommer att ha ett forum där besökarna lägger mindre tid på sajten.

My two cents. Tack till alla er som driver 99.se, ni har gett mig många glada timmar och mycket kunskap.

Senast redigerat 2012-02-02 09:27
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag vet att Mac (can I get a amen?) som plattform har fått en helt otroligt stor användarbas här i Sverige. Appleprodukter säljer som aldrig förr och med tillskottet av iOS så är det också enklare för vem som helst att använda sina uppkopplade enheter.

Enkelheten i användandet, hypen kring Apple och den snabba expansionen gör alltså att andelen s k "switchers" eller personer med mindre kunskap om Apple och framförallt OS X på forumet är extremt mycket högre. Det här förklarar det ökande antalet individuella besökare men också att varje besökare spenderar mindre tid i forumet. Varför då? - Jo de som saknar kunskap kommer hit för att läsa och söka svar på en fråga. Det tar mycket kortare tid än att skriva ett kvalificerat inlägg.

Det är utan tvekan så att 99mac har en annan roll 2002 och 2012. När vi startade var vi några hundra superduktiga Macanvändare som utgjorde en mätbar del av landets Macnördar. Idag kör "alla" Mac och det som då var unikt är idag vardag. Självklart påverkar det oss eftersom diskussionerna i snitt håller en lägre nivå men för sajten som helhet är det fantastiskt eftersom målgruppen tiodubblats.

Jag tror på det sociala klistret. Det kan göra hela skillnaden.

  • Medlem
  • 2012-02-02 22:14

Jag är gärna social på webben och har egentligen inget emot att det finns ett OT-forum, men jag tappar sugen att gå till ett forum för kunskapsinhämtning om man inte kan lita på att folk som inte kan bidra i en tråd håller sig från att skriva i den. En fokuserad tråd kan gärna få bära iväg ot om det är relevant för frågeställningen, men när klåpare sölar ner seriöst menade frågor blir man leds. MacWorld hade (har?) alldeles för mycket sådant. Ibland bär det iväg här också mitt i en intressant diskussion.
Om kärnan är avhandlad gör det väl detsamma, men så länge trådens ämne lever vill jag ha fokus på på ämnet.

Ursprungligen av Baron:

Jag är gärna social på webben och har egentligen inget emot att det finns ett OT-forum, men jag tappar sugen att gå till ett forum för kunskapsinhämtning om man inte kan lita på att folk som inte kan bidra i en tråd håller sig från att skriva i den. En fokuserad tråd kan gärna få bära iväg ot om det är relevant för frågeställningen, men när klåpare sölar ner seriöst menade frågor blir man leds. MacWorld hade (har?) alldeles för mycket sådant. Ibland bär det iväg här också mitt i en intressant diskussion.
Om kärnan är avhandlad gör det väl detsamma, men så länge trådens ämne lever vill jag ha fokus på på ämnet.

Trådarna i sig är väl ganska fokuserade här. Det är därför som det finns ett defilerat OT forum för sånt.

Kul med massa bra feedback. Här är en relevant artikel i sammanhanget, om hur man bör sköta om ett community från någon som vet (Jeff Atwood som driver Stack Overflow och andra Stack Exchange-sajter):

Coding Horror: Listen to Your Community, But Don't Let Them Tell You What to Do

Ursprungligen av Adrian B:

Kul med massa bra feedback. Här är en relevant artikel i sammanhanget, om hur man bör sköta om ett community från någon som vet (Jeff Atwood som driver Stack Overflow och andra Stack Exchange-sajter):

Coding Horror: Listen to Your Community, But Don't Let Them Tell You What to Do

Jag tror just att jag gjorde min första Gilla ... För Den här artikeln du tips om adrian var inte bara bra .. den var mer än bra ..

Som mjukvaru utvecklare
(OT: hatar ordet App utvecklare .. det har blivit förstört i mina öron pga av alla wannabees .. ush låter illa men de är sant) ...

ok .. Som mjukvaru utvecklare så är artikeln du tipsa om Guld ...
Jag tror tom att jag fick en mig en rejäl och behövlig käftsmäll när jag läste artikeln ..

Jag har nog gått på varenda nitt på listan .. men nu är det slut på det .. Tack för länken ... !!!

Tänk vad mycket bra om hänt sedan den här tråden skakade om 99mac

99mac har blivit mycket bättre och trevligare att vara på och läsa , har fått mycket hjälp o tipps tack!

Bevaka tråden