Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ta bort felaktiga radbrytningar mer eller mindre automatiskt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-01-25 18:07

Hej alla.

Jag har några sidor från en tryckt bok som jag skannat in och ocr-at med Acrobat.
När jag monterar texten i InDesign CS5 blir det radbrytningar efter var rad. Jag vill ju ha texten flytande med radbrytning bara efter stycken.
För att fixa det använde jag sök/ersätt med GREP. Sökte på styckeslut följt av valfri gemen bokstav vilket fungerade bra. Men vid varje rad hade jag ju också en gemen markerad. Så kunde inte bara byta enterslaget mot mellanslag vilket hade fixat nästan alla fel utan jag fick skriva dit respektive gemener vart efter jag gick igenom texten.
Nåväl ganska enkelt gjort men jag blev nyfiken på om det finns nått smartare sätt.

// Poul

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-26 01:07

Ser den scannade texten ut ungefär såhär?

Jag brukar isåfall, av gammal vana, lösa det genom sök/ersätt i flera steg.

  1. Sök dubbla returer, ersätt med ”•” (eller annat valfritt tecken som ej används)

  2. Sök enkel retur, ersätt med ordmellanrum.

  3. Sök dubbla ordmellanrum, ersätt med enkelt.

  4. Sök ”•”, ersätt med retur.

Låter krångligare än det är.

  • Medlem
  • 2012-01-26 17:40

Hej filuren.
Tack för ditt svar.
Smart tänkt men tyvärr tror jag inte det funkar i mitt fall.
Jag tror jag skulle behöva kunna söka på valfri gemen bokstav men inte ersätta den med något annat.
Bifogar en bild som visar hur det ser ut i acrobat och InDesign.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-26 21:23

Hur är texten exporterad från Acrobat? Om du väljer ”tillgänglig” istället för ”normal” bör den, med lite tur, bli styckeindelad.

sånt där löser man med positiv/negativ "look-ahead/behind", dvs. att man säger att något ska föregå/följa den fras man egentligen söker.

Det är inget jag kommer ihåg på rak arm så du får pilla själv en stund, men då vet du iaf vad sökbegreppen heter när du ska googla

Börja t.ex. här:

Grep positive look behind at preceding paragraph | General InDesign Topics | Forum | InDesignSecrets

  • Medlem
  • 2012-01-29 01:01

Om det inte är jättemycket text brukar jag manuellt lägga in en extra blankrad där det ska vara nytt stycke och sedan ersätta ^p^p med ^p en gång. Färdigt!

  • Medlem
  • 2012-02-02 10:46

Tack för era förslag på lösning.
Skall testa dem och se hur det funkar.

  • Medlem
  • 2012-03-02 23:00

Hur gjorde du då?

1
Bevaka tråden