Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 - problem med tethering via WiFi

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-12-20 10:04

När jag jag aktiverar internetdelning på telefonen så kan datorn inte hitta wifi signalen 8 av 10 gånger. Det fungerar galant med bluetooth/usb men vill gärna använda mig av wifi.

Har försökt med flera olika datorer och det är samma problem där. Är det någon annan som har samma problem? Det fungerade perfekt när jag körde iOS 4.x, nu kör jag senaste uppdateringen 5.0.1.

Datorn är en macbook pro och telefonen är en iPhone 4.

Någon?

Jag måste varje gång jag ska ansluta en enhet öppna upp "Personal Hotspot" på telefonen för att det ska fungera. Har du provat det?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-12-20 15:56

Vart hittar personal hotspot i inställningarna? hittar inte den funktionen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-20 17:58

Från 4S användarhandbok:

Internetdelning

Du kan använda Internetdelning (iPhone 4 eller senare) till att dela en Internetanslutning med en dator eller annan enhet – exempelvis en iPod, iPad eller en annan iPhone – som är ansluten till iPhone via Wi-Fi.
Du kan också använda Internetdelning till att dela en Internetanslutning med en dator som är ansluten till iPhone via Bluetooth eller USB.
Internetdelning fungerar bara om iPhone är ansluten till Internet via mobildatanätverket.
Obs!
Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i alla områden. Ytterligare avgifter kan tillkomma.
Kontakta mobiloperatören för mer information.

Så här delar du en Internetanslutning:
Öppna Inställningar > Allmänt > Nätverk och tryck på Ställ in Internetdelning, om alternativet visas.
Ställ sedan in tjänsten med din leverantör.

När du har aktiverat Internetdelning kan andra enheter ansluta på följande sätt:
- Wi-Fi: Välj iPhone på enheten från listan över tillgängliga Wi-Fi-nätverk.

- USB:

Anslut datorn till iPhone med en dockkontakt-till-USB-kabel.
I datorns nätverksinställningar väljer du iPhone och konfigurerar nätverksinställningarna.

- Bluetooth: På iPhone går du till Inställningar > Allmänt > Bluetooth och aktiverar Bluetooth. Information om hur du parkopplar och ansluter iPhone till enheten finns i dokumentationen som hör till datorn.

När en enhet är ansluten visas ett blått streck högst upp på skärmen på iPhone.
Internetdelning förblir aktivt när du ansluter via USB, även om du inte aktivt använder Internetanslutningen. Obs! Symbolen för Internetdelning visas i statusfältet på en iOS-enhet som använder Internetdelning.

Någon mer som har problem med att internetdelningen via Wifi dör efter ca 15-20 min?

Jag bytte häromdagen min iPhone 4 mot en ny iPhone 4S. På min iPhone 4 hade jag aldrig detta problem när jag körde internetdelning med min MacBookPro timme efter timme utan att det gick ner.

Men nu på min 4S så dör det hela tiden efter ca 15-20 min. Macen har fortfarande koppling till iPhonen men det går inte att surfa. På iPhonen fungerar det dock utmärkt att surfa, så det är inga problem med täckningen. Kör jag internetdelning via USB så fungerar allt bra.

Både min iPhone 4 och 4S kör senaste iOS versionen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-23 17:31

Kan det möjligen vara TS2756:

Citat:

Obs! Om du lämnar skärmen Internetdelning eller sätter iPhone i vila sänder iPhone bara ut Wi-Fi-nätverket i 90 sekunder till. Om inga enheter ansluts till Wi-Fi-nätverket under den tiden slutar iPhone sända ut ditt Wi-Fi-nätverk. Du kan börja sända ut Wi-Fi-nätverket igen genom att trycka på Inställningar > Internetdelning.

Ursprungligen av frazze:

Kan det möjligen vara TS2756:

Hej, nej det är inte det.

Det händer bara helt plötsligt. Jag kan tex lyssna på webbradio, surfa, streama video mm... och helt plötsligt lägger internet av. Det handlar alltså inte om att iPhonen eller datorn går ner/kommer tillbaka från något viloläge.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-23 19:02
Ursprungligen av andreasdrake:

Hej, nej det är inte det.

Det händer bara helt plötsligt. Jag kan tex lyssna på webbradio, surfa, streama video mm... och helt plötsligt lägger internet av. Det handlar alltså inte om att iPhonen eller datorn går ner/kommer tillbaka från något viloläge.

Tappar den täckning vid tillfället?

Nej det är det som är så lustigt, på iPhonen fungerar det utmärkt att surfa.
På min gamla iPhone 4 har jag däremot aldrig detta problemet.

Jag såg nu att MacWorld också hade uppmärksammat felet.

Andreas, jag har samma problem. Det funkar en stund, tills det bara dör eller går VÄÄÄLDIGT långsamt. Har emellanåt även haft problem med att trådbunden USB-uppkoppling går galet segt, även fast iPhonen visar bra signal. (iPhone 4S - 5.0.1 och MBP - 10.7.3) Köpte just denna lösning pga att jag i mitt yrke reser mycket, men är det så här ostabilt måste jag hitta en annan lösning.

1
Bevaka tråden