Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se Steve Jobs WWDC-keynote

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:02

Jag har en L-formad stålarm som bär upp datorn under skrivbordet så att man kommer åt att dammsuga under datorn, men det funkar ju med vilken trälåda eller ölback som helst. Man kan ju också hänga upp Macen i handtagen med hjälp av ett kraftigt spännband eller rep. Ett annat tips är att ta en massiv träplatta och montera fyra hjul under den så att man kan flytta på datorn vid behov.

Det som återigen slår mig när jag ser keynoten är den idérikedom och fantasi som finns hos Apple.

Det är helt otroligt hur geniala, enkla, roliga och lättanvända deras lösningar är. Och i efterhand så är de så himla logiska och självklara.

Microsoft lägger ned flera gånger mer pengar i R&D men lyckas till slut bara komma med dåliga Apple-ripoffs. Det är faktiskt sant som SJ en gång sa, de har helt enkelt ingen smak

Om det inte vore för Apple (och framför allt Mac OS) skulle Windows fortfarande se ut som Windows 2.0.

Och Långhorn skulle bli färdigt 2012...

Tyckte det var så jävla kul när Steve sa att "... så att de har något att kopiera".

Dessutom var ju klippen med pantern och kossan så jävla snygga!

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Tyckte det var så jävla kul när Steve sa att "... så att de har något att kopiera".

Dessutom var ju klippen med pantern och kossan så jävla snygga!

Jag såg Steve visa longhorn-kossan runt midnatt igår och jag tror jag väckte hela huset när jag la av ett asgarv utan dess like.

Vilken fantastisk metafor detta är egentligen. Apple den lilla uppstickaren med sina finurligheter (och nu också snabbheten) har en panter som symbol för sitt system. Den trista klunsen Dumdum väljer en kossa som sin symbol. De behöver ju inte anstränga sig så en ko är ju lika bra som vad som helst annars. Ingen smak som sagts förut...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag såg Steve visa longhorn-kossan runt midnatt igår och jag tror jag väckte hela huset när jag la av ett asgarv utan dess like.

Vilken fantastisk metafor detta är egentligen. Apple den lilla uppstickaren med sina finurligheter (och nu också snabbheten) har en panter som symbol för sitt system. Den trista klunsen Dumdum väljer en kossa som sin symbol. De behöver ju inte anstränga sig så en ko är ju lika bra som vad som helst annars. Ingen smak som sagts förut...

Aha, fattade inte kossan när jag såg det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Stämmer nog. 35 dBa vid normalt användande i rumstemperatur.

Undrar hur bullrig den blir med tung belastning på ett sommarvarmt kontor?

Jätte..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Stämmer nog. 35 dBa vid normalt användande i rumstemperatur.

Undrar hur bullrig den blir med tung belastning på ett sommarvarmt kontor?

Redan 35db är en ganska hög ljudnivå. Nu kan du kan köpa CPU-kylare o ATX-nätdelar som ligger runt 19db och det är gränsen för vad en människa kan höra.

3 db motsvarar ju en fördubbling av ljudtrycket

nån som vet om (isf vart?) "macosx - state of the union" kommer att finnas att titta på snart???

det brukar ju vara på dom man får se lite mera av nya osx versionerna...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 14:54

Hmm, den här gången gick det inte alls bra för mig att se keynoten. Jag har OsX .2.6 och quicktime 6.3, men qt-spelaren hänger sig efter 3 sekunder varje gång jag provar! Några tips?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-25 16:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
Hmm, den här gången gick det inte alls bra för mig att se keynoten. Jag har OsX .2.6 och quicktime 6.3, men qt-spelaren hänger sig efter 3 sekunder varje gång jag provar! Några tips?

Prova att ändra strömningsbufferten till kort under quick time-inställningarna i systeminställningar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Redan 35db är en ganska hög ljudnivå. Nu kan du kan köpa CPU-kylare o ATX-nätdelar som ligger runt 19db och det är gränsen för vad en människa kan höra.

Upplever man 35 dB som en obekvämt hög ljudnivå har man rejäla problem; det måste ju vara rent handikappande. Som jämförelse ligger en viskning på 5 meters avstånd och ljudnivån i en skog nattetid på runt 30 dB. Ett tyst kontor eller ett sovrum nattetid är runt 40 dB, och en diskmaskin i ett närliggande rum ligger på ca. 50 dB. Nivåer över 60 dB brukar uppfattas som inkräktande.

Gränsen för vad en människa kan höra är 0 dB, eftersom den dB-skala som används för ljud (dB är ju alltid en angivelse av den logaritmiska skillnaden mellan två värden) är definierad just utifrån det lägsta ljudtryck ett normalt öra kan uppfatta.

Citat:

3 db motsvarar ju en fördubbling av ljudtrycket

Jo, men det du glömmer är att förhållandet mellan verkligt ljudtryck och upplevd ljudnivå inte är linjär hos oss människor. Det är för övrigt just därför som en logaritmisk skala används för att gradera ljudtryck. Även om en ökning med 3 dB är tämligen betydande om man ser till vilket ljudtryck det motsvarar, ger det bara en liten förändring i upplevd ljudnivå - märkbar för de flesta, men inte mer än så. För att den av oss människor upplevda ljudnivån ska fördubblas måste man faktiskt upp hela 10 dB på decibelskalan.

  • Medlem
  • 2003-06-25 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Prova att ändra strömningsbufferten till kort under quick time-inställningarna i systeminställningar.

Mitt hänger sig ändå... Det blir badboll efter ett par sekunder. Är 2,5mbits uppkoppling för lite?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 17:54

Fungerar dessvärre inte. Den bara tvärdör.. Jag har testat att installera om quicktime, att köra från olika browsrar, men inget hjälper..

hmmm tänkte se strömmen från WWDC igen. den här gången på en PC med QT6.3 installerat men det blir fel får bara ljudet

är det ngn som upplevt detta och har en lösning?

alla andra grejor jag tittar på verkar fungera....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Upplever man 35 dB som en obekvämt hög ljudnivå har man rejäla problem; det måste ju vara rent handikappande."

"Gränsen för vad en människa kan höra är 0 dB, eftersom den dB-skala som används för ljud (dB är ju alltid en angivelse av den logaritmiska skillnaden mellan två värden) är definierad just utifrån det lägsta ljudtryck ett normalt öra kan uppfatta.

.

Du kanske forskat mer i ämnet än vad företaget Zalman gjort, men den seriösa tillverkaren anser att en ohörbar nätdel producerar ett ljudtryck på 20db. Tror du att 35bb är ohörbart bara föra att SJ säger så? Tro det är mång PM-användare som skulle vilja ha en dator som kan vara igång i ett sovrum om natten. Jag vet i alla fall att en 7200 rpm HD låter tillräckligt för att jag ska höra den. Varför tror du många vill ha en ny Kub?

"When the temperature inside the power supply is 55Deg C or less, the cooling fan will operate in 'Quiet' or 'Silent' mode.

*CNPS(Computer Noise Prevention System) refers to a system that reduces a conventional computer's noise (30dB or more) to an inaudible level (20dB or less). In order to create a true noise-free computer, Zalman's NP CPU Cooler and NP Video Card, along with an NP HDD from popular manufacturers should be used together with this product.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 18:45

Det här med ljud och dess inverkan på oss människor är en rätt komplicerad sak. Ljudnivå uttrycks som bekant i decibel (dB) och är ett uttryck för energi som man påverkar yta. Sen att denna yta är trummhinnan i örat är ju en annan sak. Ljudnivån L=10lg(I/I0) där I är ljudets intensitet och I0 är 10^-12W/m^2 vilket är ljudintensiteten vid hörbarhetsgränsen för frekvensen 1kHz. Hörbarhetsgränsen vid 1kHz ligger på 0 dB(A). Andning i ett ekofritt rum ligger på 10dB(A), och en svagviskning vid 35dB. Så det hänger alltså på mer än bara energimängden hur mycket ett ljud stör, det hänger en hel del på vilken frekvens ljudet ligger på, sen också hur det låter och i vilket sammanhanget är. Det var som någon sa tidigare, en stilla skog ligger på 30dB och är både tyst och vilsam, en klockas tickande i en ljudstudio ligger på ca 20 och kan vara riktigt störande.

Men var vill jag komma då? Jo, om det nu stämmer att G5an har en ljudnivå på 35dB(A), så är inte direkt störande, så länge det är av rätt frekvens, och man ställer ner den under skrivbordet.

Vore verkligen kul att se steves keynote - om det hade gått...

QuickTime Player hänger sig varje gång....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Vore verkligen kul att se steves keynote - om det hade gått...

QuickTime Player hänger sig varje gång....

Flera med samma bekymmer alltså... kan man gissa att Apple har problem då kanske?

Ge er inte bara... bästa keynote jag sett under alla mina år som mac-iot.

Här är ett smakprov:

Senast redigerat 2007-10-03 13:09

Och min ström funkar hur bra som helst just nu... Apple 300 k webcast står det i fönstrets namnlist och jag kan köra den i fullskärm på 17-tummarn här bredvid utan problem. grymmaste ström jag sett faktiskt. Jag har 1 mbit ner.

Kanske har jag så bra ström just nu för att så många har problem att komma in... ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-25 21:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Det här med ljud och dess inverkan på oss människor är en rätt komplicerad sak. Ljudnivå uttrycks som bekant i decibel (dB) och är ett uttryck för energi som man påverkar yta. Sen att denna yta är trummhinnan i örat är ju en annan sak. Ljudnivån L=10lg(I/I0) där I är ljudets intensitet och I0 är 10^-12W/m^2 vilket är ljudintensiteten vid hörbarhetsgränsen för frekvensen 1kHz. Hörbarhetsgränsen vid 1kHz ligger på 0 dB(A). Andning i ett ekofritt rum ligger på 10dB(A), och en svagviskning vid 35dB. Så det hänger alltså på mer än bara energimängden hur mycket ett ljud stör, det hänger en hel del på vilken frekvens ljudet ligger på, sen också hur det låter och i vilket sammanhanget är. Det var som någon sa tidigare, en stilla skog ligger på 30dB och är både tyst och vilsam, en klockas tickande i en ljudstudio ligger på ca 20 och kan vara riktigt störande.

Men var vill jag komma då? Jo, om det nu stämmer att G5an har en ljudnivå på 35dB(A), så är inte direkt störande, så länge det är av rätt frekvens, och man ställer ner den under skrivbordet.

Ja, det är viktigt att det är av rätt frekvens så att det är inte störande.
Apple är smarta nog har lagt in STORA fläktar i G5, flera st. faktiskt. Det har stort betydelse med ljudbild ihop med stora fläktar. Bra att Apple börjar med stora fläktar (det är på tiden de har lyssnat på ljudteknikerna)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 21:32

beskriv vilken hårdvara/mjukvara du sitter på Anders!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
beskriv vilken hårdvara/mjukvara du sitter på Anders!

G4 dubbelpropp 1 GHz, 1,5 gig RAM. En ichat-kompis sitter å kollar han med på en iMac 15".

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 22:03

Hmm, jag sitter och testar på en Win XP-maskin nu. Fungerar inte det heller. Kan det vara för att man sitter bakom en brandvägg?

  • Medlem
  • 2003-06-25 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Vore verkligen kul att se steves keynote - om det hade gått...

QuickTime Player hänger sig varje gång....

Plocka bort eventuella tredjeparts-tillägg, typ 3ivx från "Bibliotek/Quicktime". 3ivx-tillägget försöker också koda av mpeg4-strömmen och Quicktime hänger sig.

Kan man strömma ner filmen till hårddisken med något program?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-25 22:26

Jag kollade streamen på TV.n via en gammal Performa 5400 med G3/300, funkade klockrent!

Gissar att det är 3ivX, brandvägg eller Windows som krånglar om det inte fungerar, berätta gärna vilket det var!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-25 22:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kan man strömma ner filmen till hårddisken med något program?

Jag har själv tittat efter något sådant program utan resultat, blir till att plugga in DV- eller VHS bandaren till videoutgången på datorn och sedan mata tillbaka till datorn och koda i lämpligt format...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-25 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kan man strömma ner filmen till hårddisken med något program?

Om man har QuickTime Pro så kan man spara det till hårddisken.
Men det beror på de som sänder kan spärra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Om man har QuickTime Pro så kan man spara det till hårddisken.
Men det beror på de som sänder kan spärra.

Det har jag. Hur gör man då?

Hur vet man om de spärrat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-25 23:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Det har jag. Hur gör man då?

Hur vet man om de spärrat?

Jo, efter filmen har gått slut ska man gå till menyn Arkiv och sedan Spara som.
Häpp

PS: det går inte innan filmen eller under filmen DS

Bevaka tråden