Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine vill ha onödigt mycket plats

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är inget stort problem men jag är lite nyfiken på vad det kan bero på. Den senaste tiden..kanske 1-2 månader har Time Machine börjat kräva 3-5 Gb ledigt på usb-driven jag använder. Jag brukar stuva undan diverse andra filer där så jag har röjt upp när det har behövts men sen gör den ändå bara backup på typ 200Mb. Visste krävs det lite arbetsutrymme men inte så mycket och den har aldrig hållit på så förut.

Jag har Macbook med Snöleopard, allt är uppdaterat.

  • Medlem
  • 2012-01-04 17:49

3-5 GB ledig på en hårddisk är väl inte mycket? Det räcker ju knappt till någonting. Skaffa en större disk alt. NAS att ha din viktiga filer på och ha en ren Time Machine-disk istället.

Nävisst, jag har plats men jag var nyfiken på varför den plötsligt börjar göra så, verkar ologiskt bara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-04 22:50

När TM tycker att disken börjar bli full, så måste den ju radera den äldsta backupen. Eftersom alla nyare backuper av samma fil endast är alias, så måste den gamla originalfilen kopieras om till ett senare datum, innan den kan raderas. Därför vill TM ha en del temporärt utrymme under tiden den flyttar om filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-05 08:45
Ursprungligen av kenjon:

När TM tycker att disken börjar bli full, så måste den ju radera den äldsta backupen. Eftersom alla nyare backuper av samma fil endast är alias, så måste den gamla originalfilen kopieras om till ett senare datum, innan den kan raderas. Därför vill TM ha en del temporärt utrymme under tiden den flyttar om filerna.

Nej, TM kopierar inte filer. Och den använder inte "alias" utan hårda länkar. Exakt samma fil refereras av flera namn från olika mappar. Då TM tar bort ett namn ur en mapp så ligger filen kvar om den är refererad av ett annat namn och inget behöver flyttas.

Till trådskaparen: Jag vet inte exakt hur TM resonerar men jag antar att den vill ha ett visst svängrum för att jobba. Eventuellt kan du se mer information om du startar programmet "Systemmeddelanden", kollar på "alla meddelanden" under "databassökningar" och filtrerar på "backupd".

  • Medlem
  • Falköping
  • 2012-08-17 10:16

Hej!
Kommer hem från semester i fyra veckor och startar datorn. Kopplar i TM disken som varit på annan plats under semestern.
TM börjar med attb gnälla om att det finns bara 64gb av 2TB att nyttja. det har hänt förut att Den inte fattar att den ska fortsätt på befintlig backupp?
jag formaterar om disken och försöker göra en ny TM backupp.
Slutar med att jag får välja bort en massa källor ur datorns HD på 2TB använda 1,6TB för huvudtaget få igång TM??? Slutar med att jag backar kanske upp 1TB. Känns som orimligt mycket platts TM behöver?
Måste va något galet.
Kan man varva två diskar till TM nu för tiden? tänkte ha som man har en på annan ort o varvar med som sitter i pluggad.
Går det eller måste den skriva om från början varje gång?

Ursprungligen av streith:

Hej!
Kommer hem från semester i fyra veckor och startar datorn. Kopplar i TM disken som varit på annan plats under semestern.
TM börjar med attb gnälla om att det finns bara 64gb av 2TB att nyttja. det har hänt förut att Den inte fattar att den ska fortsätt på befintlig backupp?
jag formaterar om disken och försöker göra en ny TM backupp.
Slutar med att jag får välja bort en massa källor ur datorns HD på 2TB använda 1,6TB för huvudtaget få igång TM??? Slutar med att jag backar kanske upp 1TB. Känns som orimligt mycket platts TM behöver?
Måste va något galet.
Kan man varva två diskar till TM nu för tiden? tänkte ha som man har en på annan ort o varvar med som sitter i pluggad.
Går det eller måste den skriva om från början varje gång?

Man kan varva flera diskar med TM. Fram till och med 10.7 Lion måste du manuellt tala om för TM vilken disk den ska köra mot varje gång du byter. Från och med 10.8 Mountain Lion behöver du bara ange varje disk första gången, sen sköter TM resten själv.

1
Bevaka tråden