Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och comhem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-25 14:15

Utan någon framgång har jag nu i en vecka åt en kund försökt konfigurera en Airport Extreme med COmhem kabelmodem. När jag kopplar mig direkt mot modemet är allt frid och fröjd. Man går ju till comhems sida http://login1.comhem.se och loggar in och får en ip adress. Hur är det tänkt att basstationen ska prata med kabelmodemet? Ska basstationen logga in? Hur fungerar det när ingen är inloggad, har bastationen då kontakt med comhem, den vet ju inte att den får en adress från login1.comhem.se? Jag är inte så instatt i hur adsl eller kabelmodem fungerar med det verkar ju inte vara som vanlig dhcp. Är det någon som fått detta fungera? Kabelmodemet är av märket Motorola och Airport Extreme bastationen har firmware 5.1.

Tacksam för all hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 14:47

Hej,

Ta detta med en nypa salt:

Efter kabelmodemet så ansluts en dator eller "router" som får en DHCP adress... Denna har DNS adress 10.0.0.1 (10.0.0.2) för att prata ut... DHCP-adress får den så fort den kopplas in... För att logga in är MacICX hur jäkla suvvo som helst... Sätt den på att ge DHCP och sätt anslutna på att ta emot...

Kan vara lite ideer

Som jag gjort med BBB och Airport. Koppla in ADSL i datorn logga in och flytta kabeln till Airport basstationen.
Jag vet inte om ComHem låser sig mot MAC-adressen.

  • Medlem
  • 2003-06-25 16:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
...
Jag vet inte om ComHem låser sig mot MAC-adressen.

Det gör de.

  • Medlem
  • 2003-06-25 16:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av shrek
Utan någon framgång har jag nu i en vecka åt en kund försökt konfigurera en Airport Extreme med COmhem kabelmodem. När jag kopplar mig direkt mot modemet är allt frid och fröjd. Man går ju till comhems sida http://login1.comhem.se och loggar in och får en ip adress. Hur är det tänkt att basstationen ska prata med kabelmodemet? Ska basstationen logga in? Hur fungerar det när ingen är inloggad, har bastationen då kontakt med comhem, den vet ju inte att den får en adress från login1.comhem.se? Jag är inte så instatt i hur adsl eller kabelmodem fungerar med det verkar ju inte vara som vanlig dhcp. Är det någon som fått detta fungera? Kabelmodemet är av märket Motorola och Airport Extreme bastationen har firmware 5.1.

Tacksam för all hjälp!

Titta i den här tråden. Kolla på det 10:de inlägget (mitt inlägg). Där har jag lagt upp skärmdumpar på inställningar för Airport och Comhem. Observera speciellt "bilden som är inringad med rött".
Det kanske kan hjälpa. Lycka till.

/Z

  • Medlem
  • 2003-06-25 20:46

Tack! Jag tror att jag testat som du visar på bilderna utan framgång men jag ska för säkerhets skull testa en gång till imorgon speciellt med dns inställningen. Ska jag logga in med en direktansluten dator innan jag kopplar basstationen till modemet? Kommer den inte att klaga på macadressen då?

Hur funkar det med macICX...kommer den att logga in genom basstationen eller vad är skillnaden mot att logga in via webbläsaren som om man vore kopplad direkt via modemet?

:rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-06-25 21:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av shrek
...
Ska jag logga in med en direktansluten dator innan jag kopplar basstationen till modemet? Kommer den inte att klaga på macadressen då?
...
:rolleyes:

Jo, det kommer den att göra. Den kommer att klaga. Fast det är ingenting du ser direkt förutom att du i AirPorten kommer att få en IP-adress som börjar på 169.

Citat:

Skrevs ursprungligen av shrek
...
Hur funkar det med macICX...kommer den att logga in genom basstationen eller vad är skillnaden mot att logga in via webbläsaren som om man vore kopplad direkt via modemet?

:rolleyes:

Om du har Com hem då måste du logga in via webläsaren i vilket fall.
macICX gör ingen nytta, mig vetterligen, om du är uppkopplad med AirPorten. AirPorten håller uppkopplingen.
För mig händer det ibland att jag blir "utsläng" men det är bara att logga in igen.

Tips. När du har gjort alla inställningar med AirPorten (som jag hänvisar till ovan), försök att trycka på startsida (för Com hem) och stopkappen med jämna mellanrum. Com hem brukar ge sig efter ett tag och släpper en IP-adress så du kan logga in. Det har funkat för mig. Inte särskilt inovativt men det funkar.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Om du har Com hem då måste du logga in via webläsaren i vilket fall.
macICX gör ingen nytta, mig vetterligen, om du är uppkopplad med AirPorten.

Tja... den gör väl så att man inte behöver gå till den "comhem"-sidan och skriva...

Citat:

Com hem brukar ge sig efter ett tag och släpper en IP-adress så du kan logga in. Det har funkat för mig. Inte särskilt inovativt men det funkar.
Lycka till.

Tror dom säger att dom skall släppa kopplingen av adressen till MAC-adressen efter en kvart... men fan vet

1
Bevaka tråden