Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildbibliotek och felaktiga dubblett-mappar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Jag har en iPhone 3G, och använder en MacBook Pro. För att synka bilder har jag skapat en katalog på min dator som heter "iPhone-foton". I den finns för närvarande femton bilder. I iTunes har jag angett att det är den enda mappen som ska synkas med min telefon. Efter synk ser allt kanon ut, klickar (duttar?) jag på "Bilder"-ikonen på min telefon får jag upp tre fotoalbum:

1. Kamerarulle
2. Bildbibliotek
3. iPhone-foton

Frågan är varför jag får tre album? Det borde vara 1 följt av antingen 2 eller 3, men inte både 2 och 3. Öppnar jag 2 resp 3 innehåller de exakt samma bilder. Har någon annan stött på det problemet? Det existerade även innan jag uppgraderade mjukvaran i telefonen till 3.0.

Alla tips är välkomna.

Hälsn Henrik

Samma här. Irriterande men inte direkt skadligt. Finns det någon som har lösningen.

Jo, jag har lösningen! Det är väl så enkelt att 'Bildbiblioteket' är en samlingsmapp för alla bilder/bildmappar som finns synkroniserade på telefonen (alla utom de som är tagna med den inbyggda kameran).

Om jag kollar på min egen iPhone så visar 'Bildbibliotek' totalt 93 bilder. Undermappen 'Blommor' har 61 bilder. Undermappen 'Träd' har 32 bilder. Alltså sammanfattningsvis: 61+32=93.

EDIT: Så länge man bara synkroniserat en bildmapp är det alltså normalt med exakt samma bilder i mapparna 'Bildbibliotek' och 'iPhone-foton'.

Ja, men HUR får man bort mappen "Bildbibliotek"? Hade den inte tidigare, iaf inte när jag bara hade en undermapp synkad, känns ju rätt dumt att ha två mappar med exakt samma innehåll. Jag hade förstått det om man hade fler mappar synkade, men nu har jag bara en synkad mapp igen och mappen "Bildbibliotek" finns kvar i telefonen. :-/

2. Bildbibliotek = Alla bilder.

Alla bilddatabaser - Aperture, iPhoto, Lightroom - har detta. Alla. Har det inte funnits förr i iPhone så var det på tiden att dom la dit det - dom såg väl missen och fixade det med senaste uppdäjten. I don't know.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-12 15:01

jag förstår inte riktigt, kan någon förklara;
jag har två mappar, "bildbibliotek" och "pictures", de är exakt likadana och (minst) en måste bort - hur gör jag?

tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-12 15:42

Bildbibliotek är en systemmapp som visar alla bilder som finns på din telefon. Din andra mapp, "pictures", är en som du har synkat in. Dock så tar inte bilderna upp dubbelplats på din telefon, det är endast två vägar in till samma bilder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-12 21:37

okej, nu förstår jag! men jag gillar det inte riktigt (en mapp räcker) ... fast inget att göra, verkar det som, eller ... ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-13 09:50

Det är ju smidigt att ha det på detta sätt. Säg att man letar efter en specifik bild men vet inte i vilket album/vilken händelse man har den sparad i, då är det ju smidigare att bara skrolla igenom alla bilder istället för att behöva gå ut och in i varje händelse på jakt efter den aktuella bilden.

1
Bevaka tråden