Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa checklista/formulär som man kan fylla i i en iPad?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-12-08 19:17

Börjar med att be om ursäkt om jag har lagt detta fel.

Jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med.
Så här är det. Jag har en checklista/formulär som är skapat i word. Denna checklista kan jag på datorn fylla i. Den innehåller även ett par kryssrutor som man kan kryssa i.
Problemet är att när jag skickar den till en ipad och öppnar i pages så kan jag inte fylla i textrutorna eller kryssa i kryssrutorna. Det jag kan göra är att ändra texten i dokumentet,men det vill jag inte kunna göra. Jag har testat att göra om den till pdf oxå men det löser inte problemet. Textrutorna och kryssrutorna försvinner på vägen. Hur ska jag göra

Hoppas ni förstår min halvtaskiga formulering men jag sitter med en nyfödd bebis i famnen som inte alls är nöjd med att jag sitter framför datorn så han stressade mig lite...:)

Pages klarar inte av så avancerad Word-dokument. Mig veterligen finns det ingen programvara för iPad som klarar sådana program, så du är i princip torsk, så länge du håller fast vid Word.

Däremot kan du såklart skapa ett PDF-dokument etc. med motsvarande kryssrutor/formulärelement och använda den i Adobe Reader (Acrobat Reader) som även finns gratis för iPad (Apples inbyggda PDF-läsare hanterar inte formulär särskilt väl)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-12-08 21:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Pages klarar inte av så avancerad Word-dokument. Mig veterligen finns det ingen programvara för iPad som klarar sådana program, så du är i princip torsk, så länge du håller fast vid Word.

Däremot kan du såklart skapa ett PDF-dokument etc. med motsvarande kryssrutor/formulärelement och använda den i Adobe Reader (Acrobat Reader) som även finns gratis för iPad (Apples inbyggda PDF-läsare hanterar inte formulär särskilt väl)

Ok. Finns det något sätt att importera worddokumentet till pdf så jag får till de funktionerna? Eller måste jag göra om allt i adobe reader? Dokumentet är ganska stort och det tog ganska lång tid att göra det från början. Det skulle vara surt att behöva göra om allt!

Ursprungligen av Qvarna:

Ok. Finns det något sätt att importera worddokumentet till pdf så jag får till de funktionerna? Eller måste jag göra om allt i adobe reader? Dokumentet är ganska stort och det tog ganska lång tid att göra det från början. Det skulle vara surt att behöva göra om allt!

Vet inte om du kör Word på Mac eller PC eller vilken version du har. Office 2010 till Windows har iaf stöd för att spara som PDF.

Ursprungligen av Qvarna:

Ok. Finns det något sätt att importera worddokumentet till pdf så jag får till de funktionerna? Eller måste jag göra om allt i adobe reader? Dokumentet är ganska stort och det tog ganska lång tid att göra det från början. Det skulle vara surt att behöva göra om allt!

Adobe Reader kan inte skapa PDF-filer, bara visa och fylla i redan skapade. För att skapa behöver du fullversionen av Acrobat (för PDF-filer med formulär-fält)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-08 22:05

Nu vet jag inte vad du ska med formuläret till, men det låter som att en tjänst som exempelvis Wufoo kan vara smidig för datainsamling. Ja, om du ändå måste göra om formuläret (som går att klippa och klistra, förmodar jag).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-12-08 22:23

Tack för alla svar. Det verkar som jag får skaffa acrobat för att lösa detta.

1
Bevaka tråden