Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja "rätt" skrivare i ett manus före en loop med en utskriftsserie?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 09:29

Mitt problem är att under en manus-körning, inne i ett manus och INNAN en loop som skriver ut flera sidor startar, vill kunna välja en skrivare via systemets "skrivarval" samt utnyttja skrivarnas olika inställningar. (det kan ske flera olika utskrifter i samma manus-slinga)

Jag vill ju inte "visa utskriftsval" inne i loopen, (x50ggr) utan sätta denna INNAN utskriftsloopen startar i manussteget i steget/raden före loopens början - utan att behöva göra en "provutskrift" .

Som det är nu ser jag bara två val:
1. Styra "befintliga skrivare" via manussteget med "fråga användaren" och en if-sats till ett manus "utför manussteg" för varje skrivare, (med försatta egenskaper om duplex mm) vilket blir en mardröm i en bärbar dator - med flera platser att skriva ut ifrån...eller

2. Skriva ut en provsida i manussteget INNAN loopen startar - vilket är slöseri med dyra papper och blanketter...

ÄR det någon som har en idé på ett fiffigare sätt, där man under manus-körningen kan få upp "systemmenyn" och sätta valen före varje utskrift av en serie utskrifter? - Och därmed bestämma unika utskriftsegenskaper för olika serier, var för sig.

Jag brukar ofta tjata om versioner, och nu gör jag det igen...

Det är ju inte säkert att alla tips fungerar i alla versioner. Låt säga att du kör FileMaker 10, och så får du ett tips som bara fungerar i FileMaker 11. Det är bortslösad tid både för den som frågade och den som svarade.

Ju mer information man lämnar från början, desto färre motfrågor och kontrollfrågor behövs innan man kommer fram till att lösa själva problemet.

Så FileMaker-version och operativsystem-version är väl bra information att börja med i det här fallet.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 12:23

Korrekt kritik - jag var lite "glömsk".O:-)

Det gäller alltså FM 11 och Snow leopard. Men det ska funka på andra system också ( gärna även PC - om det går)

Kolla in denna
myFMbutler

1
Bevaka tråden