Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optiska enheten blockerad

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-22 15:51

Jag har en Mac Mini 2010 som jag köpte för lite drygt ett år sedan. Jag har använt den som mediaspelare till tvn. Eftersom jag också har en PS3 så har jag använt den för att spela upp DVD och Bluray. Jag har därför aldrig använt den optiska läsaren på Mac Minin.

Igår skulle jag dock kolla på en DVD som är region 1. Eftersom den inte går att spela i PS3 så tänkte jag använda mig av min Mac Mini. Döm om min förvåning när skivan inte gick att stoppa in. En tredjedel av skivan går in sen tar det fysiskt stopp, som om det när något där inne som blockerar. Eftersom jag aldrig tidigare använt läsaren kan det inte vara en annan skiva. Trots detta har jag försökt att tvångsutmata (ex starta om och hålla inne F12). Läsaren verkar dock helt död.

Jag har Lion 10.7.2 installerat.

Någon som vet ett kommando för att resetta läsare? Andra tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-22 16:26

Jag har likadant på en MacBook. Läsaren "tror" att det sitter en skiva i, dvs mekanismen har "åkt ner" i läsläge, och jag kan inte få ut den igen.
Kanske måste plocka isär den....

Om man håller nere en musknapp vid uppstart så ska läsaren mata ut eventuella skivor. Kan det fungera för er kanske?
Musen behöver vara ansluten via USB om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-23 11:54

Provat det mesta. Musen vid uppstart, ejectknappen vid uppstart. Försökt med "drutil eject" från terminalen. Zappat PRAM. mfl. Verkar lönlöst.

Det enda jag inte lyckats med är Apple Hardware Check. Den ligger på min Snow Leopard-skiva som, av förklarliga skäl, inte går att använda. Till Lion händer ingenting när jag håller in D vid uppstart.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-27 22:23

Sjukt, provade idag och helt plötsligt fungerar det. Oförklarligt. Glad är jag iaf!

1
Bevaka tråden