Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda Air med laddare för vit MacBook ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-14 13:02

Min MBA pendlar med mig mellan jobb o hem, o i helgen blev laddaren kvar på jobbet...

Sambon har en vit MacBook sedan tidigare, och magsafe-kontakten för denna passar fysiskt med MBA. Jag läste i de små manualerna för vardera mac att det är olika spänning från laddaren, MBA använder 14,5 V o MB 16,5 V om jag minns rätt. Kan det skada MBA's batteri att använda laddaren för den vita MacBooken ?

Nej, det går bra att använda samma. Jämför med Cinema Display som kan ladda alla olika MacBook-varianter med olika spänningar etc.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-11-14 16:08
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det går bra att använda samma. Jämför med Cinema Display som kan ladda alla olika MacBook-varianter med olika spänningar etc.

Nja, i det här fallet kanske det går bra men generellt finns det några begränsningar i vad Apple själva rekommenderar:
Bärbara Intel-baserade Apple-datorer: Identifiera rätt strömadapter och -kabel -- USA

Macbook och Air är väl 60 Watt? Så - man kan givetvis växla laddare mellan dessa modeller.
Macbook Pro är dock 85 W och en laddare från Macbook eller Air orkar nog inte driva den särskilt länge - däremot kan man givetvis köra en Macbook och Air på en 85 W laddare från en Macbook pro.
Skärmarna ger 85 W och kan då driva vilketsom.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-11-14 19:35

Enligt länken ovan har alla gamla air 45W. Senaste finns inte med i listan. Dessutom finns anmärkningsvärt nog också en kommentar om att äldre airladdare inte ska användas med nya air, trots samma watt-tal.

Men kort och gott, använd en laddare med minst samma W som original.

1
Bevaka tråden