Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns program och dokument kvar efter installation av 10.7?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 11:53

Skriver jag över dokument, program och licenser när jag installerar 10.7?
Måste program och plug-ins ominstalleras?

Nej allt fungerar som innan, allt är kvar vid en uppgradering till 10.7

Men man har ju alltid backup ändå.

Det enkla svaret på frågorna är naturligtvis nej. Inget försvinner, och inget behöver installeras om.

Om nuvarande system är ett fullt uppgraderat 10.6...
Om man använder standardinställningarna vid installationen...
Om man inte har några gamla PowerPC-program (som inte fungerar i 10.7)...
...så bör det inte vara några problem.

Men jag tycker att det är lite farligt att gå ut och lova att allting finns kvar, och att allting kommer att fungera.
Tänk om personen ifråga drar igång Skivverktyg och blåser hårddisken först? ("Men ni sa ju att allt skulle finnas kvar...")
Eller om personen har PowerPC-program som inte funkar i 10.7? ("Men ni sa ju att allt skulle fungera som tidigare...")

Vi har ingen aning om personens kunskapsnivå.
Och vi vet inte hur installationen är tänkt att göras - från Mac App Store, från USB-minne, eller något annat sätt.
Och vi vet inte vilket system man uppgraderar från.
Och vi vet inte vilka program och versioner man har idag.

Jag har förtydligat trådens rubrik.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 12:23

Tack för omtanken Jesper och för era svar.

Jag tänkte installera från en skivavbild. Jag kör 10.6.8.

Jag sitter mitt i ett filmprojekt och klipper med FCP. Lite känsligt läge med mängder av renderingar, osv. Betyder det att jag kan installera och bara köra på? Och slippa lägga en arbetsdag på att installera om program och plug-ins.

Naturligtvis har jag backup på allt.

Senast redigerat 2011-11-02 13:22
Ursprungligen av T.Abu:

Jag sitter mitt i ett filmprojekt och klipper med FCP. Lite känsligt läge med mängder av renderingar, osv. Betyder det att jag kan installera och bara köra på? Och slippa lägga en arbetsdag på att installera om program och plug-ins.

Det märker du, ingen här kan säga att det kommer funka.

Kolla så dina program (versioner) du använder har stöd i Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 13:42

Du måste kolla att dina viktiga program fungerar i Lion. Power PC-program fungerar inte i Lion. Dom finns kvar men fungerar inte. Jag vet inte om FCP funkar i Lion eller om din version måste uppdateras. Dessutom bör du alltid kolla hårddisken med Skivverktyg "Kontrollera skiva" för att se att disken är ok innan du uppdaterar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 14:05
Citat:

Kolla så dina program (versioner) du använder har stöd i Lion.

Ok, bortsett från att program och pluggar har stöd eller inte i Lion så verkar allt annat bara rulla på alltså.
Har sökt efter svar på denna grundläggande fråga på nätet tidigare men inte inget funnit. Nu vet jag.

Tack alla

Ursprungligen av T.Abu:

...Lite känsligt läge med mängder av renderingar, osv...

Om det är känsligt läge, varför ska du göra uppgraderingen nu?

Finns det något speciellt skäl till varför du måste ha in Lion precis nu?

Om inte, så är det väl bättre att vänta tills projektet är avslutat - eller åtminstone tills det är inne i en lugnare fas.

Håler fullständigt med Jesper, måste du göra det just nu? Jag skulle aldrig våga uppdatera systemet om det är kritiskt att det fungerar NU. Tänk om du får strul och förlorar ett par dagar - eller ännu värre, data?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-02 21:06

Jag skulle nog säga uppgradera ABSOLUT INTE, känsliga lägen behöver inte extra retningar, det får dom iallafall.
Gör färdigt jobbet, gör flera backuper och testa sedan med att uppgradera.

1
Bevaka tråden