Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har köpt C3 Technologies

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det visar sig att Apple nu köpt ett tredje företag vars arbete är relaterat till kartor. Först var det Placebase, sedan Poly9, nu är det C3 Technologies.

Apple acquired mind-blowing 3D mapping company C3 Technologies, looking to take iOS Maps to the next level | 9to5Mac | Apple Intelligence

Senast redigerat 2011-10-30 10:07

Trevligt!

Snart i en artikel nära dig.

Man kan kanske tänka sig att nästa version av iOS innehåller ett nytt "Maps". Vi ser ju hur deras köp av företag gav oss Siri, nästa år är det kanske dags för Googles kartor att försvinna från våra iOS-enheter.

Ursprungligen av Capeman:

Man kan kanske tänka sig att nästa version av iOS innehåller ett nytt "Maps". Vi ser ju hur deras köp av företag gav oss Siri, nästa år är det kanske dags för Googles kartor att försvinna från våra iOS-enheter.

Ser man verkligen fram emot, så länge det händer saker utanför USA också, men det är jag säker på att det gör så småningom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-29 20:18

Kartapplikationen i iOS är nog det jag mest av allt vill se en uppdatering på nu, så detta var bara positivt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-10-29 20:25

Riktigt kul, har velat ha en vettig kartfunktion i Apples produkter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 23:07

Lite kul att det är ett svenskt bolag. Om inte jag har missuppfattat något.

Ursprungligen av Fred!:

Lite kul att det är ett svenskt bolag. Om inte jag har missuppfattat något.

Stämmer bra, C3/Sputnik.

edit: http://www.chiphazard.com/2011/10/29/apple-acquired-swedish-3d-mapping-company-c3-technologies/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 09:57

Då har de köpt 3 företag. Placebase, Poly9 och nu detta. Spännande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 10:21

Har kollat lite, det är ju en spännande teknisk lösning men utförandet är ju inte 100%. All grafik är taggig och känns lågupplöst. Lite som videosamtal när det kom i början av 2000-talet. Men Apple kanske putsar till det och använder det till något annat än det som visas i demon.

Putsas detta till ytterligare tror jag att det blir succé - framförallt på iPad och Mac där en stor skärm gör det hela riktigt hanterligt. Idealet är att även kunna gå ner på gatunivå och utforska en plats ur den vyn, med god prestanda då man vandrar omkring. Det är nackdelen med Google Earth, det blir ingen mjukt glidande rörelse då man panorerar omkring.

Idealet för min del är att kunna "köra i 50 km/h" i en stad för att lära sig orientera bättre. Då talar jag om en mjuk scroll då man "kör framåt" och det är där det går långsamt då man nyttjar Googles tjänst.

Jag tror att Apple kommer att ha en riktigt bra kartlösning i.o.m detta uppköp men då företrädesvis för iPad som därmed kan bli en riktigt bra karta, istället för att veckla upp en turistkarta tar man sin iPad och kollar.

För den som är intresserad så visade faktiskt C3 upp sin iPad App redan på CES 2011 innan de blev uppköpta av Apple ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 16:23

Har Apple köpt en lösning som Google skulle kunna ta efter eller är det här en unik lösning med en massa patent kopplat till den?

Patenterat lär det vara - om det går att ta sig runt är en annan fråga. Patenten verkar bla vara kopplade till hur insamling och bearbetning av 3D data sker från flygplan .

"
The C3 Technologies solution is based upon a patented process, where aerial photography taken from many angles, are automatically processed to create a large scale photorealistic 3D model"

Tror detta hör ihop med C3 ( Saab ägde ju större delen av företaget ) : SAAB RAPID 3D MAPPING - YouTube

1
Bevaka tråden