Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetproblem stoppade 99mac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jaså? Jag trodde de var en del av Sunets backbone, eftersom det är Umdac som driver NorrNod (eller?), men så är det alltså inte?

Nej, företag som ansluter sig till NorrNod, tex. bostream, köper sin internet kapacitet av Telias 150Mb/s uplink dom har till NorrNod, detta gäller all trafik till det kommersiella internet, trafik till andra universitet i sverige går via sunet.

Det är väl antagligen för att Sunet inte vill ha en massa kommersiell trafik på sitt nät, som dom inte får betalt för (:

Ah, ja det upplägget låter ju rätt rimligt, det borde jag nästan ha förstått själv...

Vår bostadsrättförening har skrivit ett nytt avtal med Bostream förresten. Förut fanns det en DMZ som det var fri trafik inom och utanför var det strikt begränsat. Nu kommer ett nytt avtal där det är "i princip" fri trafik (vad nu det innebär) oavsett var man surfar. Detta ska ske genom att vi kopplar in oss på Bostreams nya backbone (som jag förstått det), vilket bland annat innebär nya IP-nummer.

Vad detta nya backbone innebär vet jag inte, men jag hoppas att vi inte blir lika beroende av det uppenbarligen sårbara Telia.

  • Medlem
  • 2003-06-22 21:55

Ingen uppkoppling... Slår på radion där de rapporterar på ekot att Telia kladdat till det... efter en halvtimme: "Vi har lite tekniska problem just nu så ni får lyssna på lite musik istället för den ordinarie programtablån"... Apu flyr storstan ut på landet där man iaf har en vedspis och ett fullmatat trädgårdsland.

[edit: formatering]

Senast redigerat 2003-06-22 23:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 22:36

Hej,

har som de flesta andra haft problem med Telia...
Ngn som kan hjälpa mig att sparka igång min airport igen?
Allt fungerar om jag kör via kabel, men så fort jag ska köra via airporten så får jag felmeddelandet "servern kunde ej hittas"...
Har varit med om detta tidigare men har ju glömt hur man ordnar till det...

//mmi:confused:

Bevaka tråden