Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du valt svenskt eller engelskt språk i OS X?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-05 01:15

Har kört engelsk operativ sedan tio år. Just för att 99.99% av all information på nätet är på engelska.

Svenska, när det är möjligt, eftersom jag tycker det är skönare, eftersom det är effektivare att arbeta med modersmålet, och därför att merparten av mina kunder använder svenska versioner.

Engelska och engelska mappnamn.

Svenska här - vet egentligen inte varför!

Lade till en omröstning!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-12-10 21:23

Jag tycker det är viktigt att man slår vakt om sitt modersmål, så jag installerar alltid svenska versioner så långt jag kan. Vet att det blir lite problematiskt ibland, som när man söker hjälp och får de engelska menyalternativen, men det kan jag leva med. Svenska språket är vackert och något som man kan vara stolt över.

Svenska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 00:20

För ett tag sen hade jag svarat engelska. Men nu svarar jag svenska. Tycker som många andra här att man ska vara stolt över sitt modersmål och faktiskt så fungerar översättningen från engelska till svenska bra i OS X. I övriga sammanhang (en del namngivningar på mappar t.ex) passar engelskan bättre in.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 00:26

Engelska. Helt klart pga att de svenska översättningar är rätt dåliga men huvud anledningen var att just Adobe var så sega med släppa uppdaterare för Svenska versioner. Det har blivit bättre men det är inte värt att betala översättnings skatten. Har man problem så får man hjälpt rätt snabbt på webben utan att leta på engelska namnen först.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 04:46

Engelska för att slippa strul. Och för att de flesta jag jobbar med när jag använder datorn pratar engelska. Och för att i princip all kod, alla manualer, alla forum och annat jag använder är på engelska. Namnger gör jag på det språk som passar för stunden.

Också historisk anledning. Började använda Macintosh 1986 och körde självklart på engelska då. Det har hängt kvar.

Som någon annan skrev, skulle jag byta till svenska skulle jag inte hitta nånting...

Jag gör det också för att hålla igång mina engelskakunskaper. Ungefär som att jag läser böcker på engelska om de är skrivna på det språket samt ser på engelsk film utan undertexter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 09:13

Ser också engelsktalande filmer utan text. Slipper ha en vit textsträng liggande i botten av skärmen (som ändå bara är i vägen).

Ursprungligen av marf:

Engelska för att slippa strul. Och för att de flesta jag jobbar med när jag använder datorn pratar engelska. Och för att i princip all kod, alla manualer, alla forum och annat jag använder är på engelska. Namnger gör jag på det språk som passar för stunden.

Också historisk anledning. Började använda Macintosh 1986 och körde självklart på engelska då. Det har hängt kvar.

Som någon annan skrev, skulle jag byta till svenska skulle jag inte hitta nånting...

Jag gör det också för att hålla igång mina engelskakunskaper. Ungefär som att jag läser böcker på engelska om de är skrivna på det språket samt ser på engelsk film utan undertexter.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-12-11 09:38

Engelska...för att jag helt enkelt trivs bättre med engelska än med svenska...det gäller det mesta i mitt liv...jag läser nästan uteslutande böcker på engelska...ser oftast engelsktalande film och TV utan text...allt textmateriel jag producerar på jobbet är på engelska...jobbar ihop med människor som inte pratar svenska så alla möten sker på engelska...etc...

Svenska
Utom speciella program/tillämpningar som endast används i engelskspråkiga projekt. Där kör jag engelska för att använda samma termer som övriga i projekten.

Däremot läser jag oftast litteratur på originalspråk, om jag kan, men det handlar mest om att jag inte vill ha ett lager av tolkningar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-11 10:15

Svenska. Bor i Sverige, pratar svenska, i princip alla jag känner pratar, skriver och läser svenska men betydligt färre av mina bekanta läser/skriver/pratar engelska tillräckligt bra för att fungera bra på en dator utan svenska (1-2% kanske). Några % klarar knappt av svenskan ens.

Har aldrig haft något problem med att använda svenska som systemspråk. Förutom den gången då en uppdatering i OS 8.x eller 9.x lade till dubletter i språkstödet.

Har märkt att några typer av människor tycker att det är värt att skryta om sina engelska språkkunskaper genom att inte se filmer med text eller att ha sitt dator-os på engelska. Många av dessa kan då inte tillgodogöra sig tex filmen på ett bra sätt då stora delar av dialogen går förlorad för dem.

Fascinerande att 1/3 av användarna kör Engelskt OS!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-11 10:41

Nja, 1/3 av läsarna av denna tråd de senaste 14 timmarna. Jag gissar att den tysta massan kör svenskt.

Det ligger i sakens natur att en sån här fråga får en skevfördelning bland respondenterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-01 13:18

Jag vet inte om jag vill ha det på engelska eller på svenska. Jag tycker det känns konstigt när man har på svenska och sedan har man program som bara finns på engelska. Samma sak för iOS.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2011-10-02 23:34

Kör med svenska sen jag konverterade till OSX - På gamla MacOS 7-8-9 tiden så körde jag Intl English, då det bara var massa strul med utlänska program om man körde svenskt - med OSX så spelar det ju ingen roll

Alltid engelska för enkelhetens skull.

Oberoende OS eller plattform är det alltid lättare att hitta lösning på problem i rätt språk.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-03 00:02

Svenska... för att jag inte vet hur man byter

Jag kör både och.
Engelska på jobbdator och jobbrelaterade saker (mappar, dokument osv).
Svenska på hemdatorerna.

Undantaget är programmering, där blir både variabler och kommentarer på engelska, även om applikationen är på svenska.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 10:31

UNIX världen har väl haft otroligt svårt för att överge ascii-only. På den punkten har ju microsoft, t.ex., varit betydligt mera progressiv med implementering av unicode.

Jag kör också mitt Mac OS X på engelska. Numera är det mer naturligt då allt är på engelska här men jag började redan på OS 9-tiden, framförallt då det började strula med uppdateringar av OS 9.1 och 9.2.x då det dröjde. Sista systemen jag körde på svenska var 8.5, 8.6 och 9.0.4 samt en viss tid med 9.1 men jag gick över till engelska där, inte minst då Mac OS X Public Beta krävde det för att Classic skulle fungera.

Mac OS X har jag kört i engelsk version hela tiden, d.v.s från Public Betas dagar (vilket är den första versionen jag använde). Samtliga tredjepartsprogram är på engelska och att köra ett tvåspråkigt system och växla mellan språken fungerar inte så bra för min del. Jag har också erfarenhet från andra plattformar (bl.a Windows Mobile men även desktop-Windows) att program kan strula då mappar inte heter samma sak eller så blir det lustiga problem med skräptecken mm.

Jag har också hållit mig till engelska i nallen av samma skäl.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-10-07 09:32

Alltid kört alla OS/program på engelska.
Översättningarna brukar vara rätt usla, särskilt gällande termer som inte borde översättas.
(Det värsta skräckexemplet måste ju vara excel där formler är översatta.)

Och äldre Windows (95,98 åtminstone) var betydligt buggigare i de översatta versionerna.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-13 10:38

Jag kör på svenska, mest för att min fru hade blivit vansinnig på mig om det hade varit på något annat språk.

Min Windowsmaskin på jobb har av någon konstig anledning blivit installerad på engelska, men det har ju inte med saken att göra.

  • Medlem
  • 2011-10-13 10:49

Jag kör på svenska och har inga problem med att översätta för att söka information. Däremot har jag lagt till ett engelskt (brittiskt) tangentbord i iOS.

Det enda som är problem är i Numbers där formlerna är översatta, men det använder jag ganska sällan än så länge, så det har inte inneburit några större problem.

Adobeprogram kör jag på engelska för att det är ... billigare.

Bevaka tråden