Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en0: faktisk max hastighet på iMac 27" late 09

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Arrgh,

Äntligen fick jag Comhems 200Mbit uppkoppling.

Men när jag börjar mäta så upptäcker jag att jag sällan får ut mer än ca 90Mbit...(via kabel så klart) Den första reaktionen blir ju och skälla på Comhem, men det visar sig vid efterforskning att:

  • iMac 27" late 09 90Mbit

  • PC WIn7 198Mbit

  • Macbook Pro 195Mbit

Alla på samma nät med samma kablage.

Efter att ha efterforskat lite till så visar det sig att Apple har belutat sig för att spara sådär 10$ vid tillverkningen och satt in ett sämre nätverks chip i min modell.

https://discussions.apple.com/thread/2236017?start=0&tstart=0

Finns det någon som har förslag på nåt tweak för att få ut mer än 10% av "Gigabit" ?

Inte med det nätverkskortet som sitter i.

Du kan koppla in USB-nätverkskort som har stöd för jumboframes.

T.ex. detta; LevelOne Global - USB-0401 USB Gigabit Ethernet Adapter

Ursprungligen av keptang:

Inte med det nätverkskortet som sitter i.

Du kan koppla in USB-nätverkskort som har stöd för jumboframes.

T.ex. detta; LevelOne Global - USB-0401 USB Gigabit Ethernet Adapter

Intressant är det samma som:

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

månne ?

Kjell nämner inget om OSX på sin sida.

Den jag länkade till är USB-0401, den som Kjell har ser ut att vara USB-0201.

Så inte samma produkt.

Här finns 0401: LevelOne USB-0401 - Ntverkskort - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Efter att ha efterforskat lite till så visar det sig att Apple har belutat sig för att spara sådär 10$ vid tillverkningen och satt in ett sämre nätverks chip i min modell.

Inte bara din, utan ingen av iMacarna från "late 2009" och frammåt har stöd för Jumbo Frames (JF), vilket alla Intel-iMacar hade tidigare. Detsamma gäller Macbook Pro från 2009, medan andra modeller haft det längre. Numera är det bara Mac Pro som har stöd för JF. (Eller om du hittar en Macbook via nån skola).

Jag har en iMac samma generation som din, fast 21-tum, och en Macbook från 2007. Dem emellan kommer jag upp i över 900 Mbit/sek bevisligen utan JF, men är det alltså så att just bredbandet kräver JF?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har en iMac samma generation som din, fast 21-tum, och en Macbook från 2007. Dem emellan kommer jag upp i över 900 Mbit/sek bevisligen utan JF, men är det alltså så att just bredbandet kräver JF?

Vet ej, men alla hastighets tester till speedtest.net och bredbandskollen vägrar komma upp i mer än ca 100Mbit på iMac:en men som sagt full speed på alla andra datorer

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2011-10-11 19:40

Gäller det även Imac late 2010??Om någon vet vad late 2010 Imac och Mac air late 2020 har för hastighet då ?Var kan man kolla vad man har för nätverkskort då?Ganska ny på Mac..

Mvh /LG

Har du testat att sätta Gigabit hårt under Ethernet->Maskinvara, det kan ju hända att din dator förhandlar upp 100Mbit/s bara, ibland kan autosense strula mellan olika tillverkare av nätverkskort ( iofs oftas i samband med duplex men men..)

Ursprungligen av lilledanne:

Har du testat att sätta Gigabit hårt under Ethernet->Maskinvara, det kan ju hända att din dator förhandlar upp 100Mbit/s bara, ibland kan autosense strula mellan olika tillverkare av nätverkskort ( iofs oftas i samband med duplex men men..)

Jajamesan prövat allt (?)

det här är max vad jag får ut

Ehmm...jumbo frames är bara av nytta om du har utr hela vägen till destinationen som stödjer MTU över 1500 bytes. Detta kan möjligen stödjas inom ett LAN med hyggligt fräsch switch utr. Så fort du lämnar LAN:et och kommer ut på internet är det 1500bytes MTU ( på ethernet ) som gäller. Om du skulle skicka 9000bytes så kommer närmsta router/firewall nästan garanterat fragmentera paketet och stycka upp i 1500 bytes paket. Så i stort sett omöjligt att detta är vad som skulle orsaka ditt problem.

1
Bevaka tråden