Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man skapa relativa alias?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-10-05 16:41

Jag skulle vilja kunna distribuera ett alias som pekar ner i hemkatalogen, men som ska kunna fungera oberoende av vad hemkatalogen heter? Det kanske går med helt vanliga Finderalias?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-05 17:07

~ (tilde) pekar alltid på användarens hemkatalog, så '~/Documents' pekar på din dokumentmapp om du använder den sökvägen och på min dokumentmapp om jag använder den.

Men det kanske var något annat du menade med 'alias' ?

Vad skulle du vilja peka till vad? Ett exempel hade varit trevligt så kanske vi kan klura ut hur det går att göra, om det går.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 17:21

Kom igen, det är väl tydligt vad han menar? Iaf jag förstår det som att Baronen vill kunna skapa en genväg/alias som han kan ge till massor av användare för att de i olika sammanhang snabbt ska kunna se innehållet i sin hemkatalog. Eftersom alla användare heter olika så har även hemkatalogen olika namn men aliaset ska vara detsamma och fungera för alla.

Alltså, ett alias som pekar på "~/" eller något...om det nu går att skapa. Som macmic beskriver

  • Medlem
  • 2011-10-05 17:22

Det är inte sökvägen som sträng jag vill åt, utan själva Finderaliaset. Jag vill kunna skicka ut ett alias till folk där de kan lägga saker så att det hamnar långt ner i Preferences.

Ja, då är det väl bara att skapa ett sånt.
Som redan skrivits så kan du länka till hembiblioteket genom att ange ~ .

Jag skulle använt symlinks till det.

Se lite exempel här: A brief tutorial on symbolic links - Mac OS X Hints

  • Medlem
  • 2011-10-06 10:14

Jag testade lite senare med att skapa ett helt vanligt Finderalias som jag först zippade innan jag gav den till en kollega. När han packar upp den fungerar den lokalt i hans dator.

1
Bevaka tråden