Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gfortran vill inte kompilera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 08:36

Har någon lyckats kompilera fortran med gfortran (eller något annat)? Jag får upp följande varje gång jag försöka: error trying to exec 'f951': execvp: No such file or directory
Jag har kollat hos gcc bugzilla och hitta just detta i en numera avslutat bug report från 2007 men lösningarna som föreslås där gäller inte i mitt fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-04 09:37

Kan du ge lite mer utförlig beskrivning hur du gick tillväga med att installera gfortran innan du försöker med fortran (ytterligare en kompilator?)? Du kan också gärna få berätta vilket bug-ID som du hittade hos Bugzilla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 09:49

Här är den: Bug 33814 – Failure of gfortran n Mac Mini
Jag har redan lämnat en comment där om samma problem men förvänta mig inte ett svar, det anses ju vara ett Mac problem och inte ett gfortran problem.
Installationen av gfortran gjorde jag först med hjälp av den binary som finns hos gcc (GFortranBinaries - GCC Wiki) men det funkade inte. Jag hittade en annan g95 compiler som jag installerade (make install) men den vill inte heller funka. Jag har försökt att radera allt som har med fortran att göra från datorn och kört gcc binary filen igen men får samma problem.
En sak till, om du läser min comment på gcc sidan står det att /usr/libexec/gcc/i686-apple-darwin11/4.2.1 är tom men nu innehåller det ett par filer fast problemet består.

jag installerar gcc med gfortran via macports och har aldrig haft något problem med det.
kör dock 10.6, vet inte hur väl det fungerar i lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 14:08

Ja, macports. Jag glömde skriva att jag hade testat den varianten också, eller jag försökte men macports krånglade innan jag kunde ens försöka med gfortran. Men nu verkar det som att hela min OSX installation är skadad. Jag ska göra en helt ny install av OSX (och alla program).

ja, det verkar ju som att något har gått sönder.
hur fungerar det att kompilera annat? via xcode exempelvis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 16:02

Det har fungerat tidigare med c i både Xcode och med gcc i terminalen. Just nu håller min maskin på att dö. Ska köra en clean install nu.

1
Bevaka tråden