Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Lion - Slå ihop två användarkonton?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 15:04

Har just köpt en MacBook Air till frun - kom installerad med Lion.

Vid installationen fick jag möjlighet att köra Flyttassistenten, men hade inte tillgång till hennes gamla PC just då så jag körde den igår enl. följande instruktioner: OS X Lion: Om Windows Flyttassistent

Som det står på ovanstående sida:
Obs! Den här processen kommer att skapa ett nytt användarkonto på din Mac som kommer att innehålla den information från Windows-datorn som flyttas över. Den kommer inte att slå ihop informationen med ett existerande användarkonto på Mac-datorn.

Har hur som helst lyckats överföra Outlook mails, bilder m.m. från hennes gamla PC med Flyttassistenten, men nu har vi 2 användar konton i datorn - ett som skapades vid den initiala installationen - 'Maria', samt ett som skapades vid överföringen av Windows filerna (inkl. alla Outlook mails etc) samt kontot 'Mia'.

Men eftersom vi redan gjort en hel del inställningar och installationer av Office paketet m.m. på det första kontot 'Maria' så skulle jag vilja "lägga ihop" de två kontona till ett ('Maria') eller på något sätt lyckas flytta över alla gamla outlookmails, bilder etc. (som just nu ligger på 'Mia' kontot) till 'Maria' kontot. Finns det några sätt, eller hur gör man ?
För det känns ju inte rimligt att behöva logga ut och in med en annan användare för att kunna använda mailen.

Eller måste man t.o.m. göra en total ominstallation (går det?) och direkt när man får upp frågan om att flytta över filer med flyttassistenten göra det då (hamnar det då i ett konto ???) ?

Tacksam för tips och ideer !
Clabbe

Installation av office osv spelar ju ingen roll. De är ju inte bundet till någon specifik användare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 16:46

=JoNaZ=

Det stämmer ju iof, men om man man nu vill fimpa en av användarna - bör man då mao fimpa 'maria' kontot och behålla 'mia' kontot (eftersom det är dit som alla gamla e-mails etc. som min fru vill ha kvar har kopierats) ??

Eller - skulle en total ominstallation där man kör flytt assistenten redan under grundinstallationen göra så att man bara får ETT användar konto?

// Clabbe

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-01 18:04
Ursprungligen av ClabbeW:

Eller - skulle en total ominstallation där man kör flytt assistenten redan under grundinstallationen göra så att man bara får ETT användar konto?

Ja, om du har tid skulle en ominstallation fungera. Men insatsen kan diskuteras...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-01 18:03

Som den ofrivillige Windows-användaren jag är (på jobbet) så förstår jag TS fråga. Men rest asure - du behöver inte köra någon Office-installation igen på varje konto (som jag upptäckt sker under Windows). En gång är - just det - en gång. Du kan med gott samvete ta bort Maria (men inte din fru!) och behålla Mia... Det enda som du flyttar är dokument (från Marias konto).

Vill du spara ngt från en användare så flytta dennes dokumentmapp (och kanske "skrivbord"-mappen) till någon extern disk.
Det räcker flytta utanför hem-katalogen men lägg det på en annan disk för säkerhets skull.

Din fru lär ju inte bli så glad på dig om du raderar hälften av hennes dokument.

Adressboken? Markera listan med alla personer, markera alla, dra till skrivbordet.
Filen du får innehåller alla personer, dra till extern disk....

Du kan även markera iPhoto-biblioteket på den användare du vill ta bort, välj i högerklicket "Visa paketets innehåll" och gå sedan in och kopiera nappen med "masters" ut till samma externa disk.

Nu har du kopierat bilder och dokument.

Har man gjort ngn iWeb-site eller liknande får man gå in på djupet.
Säg till i så fall så tar vi det då.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 19:47

Vill låna tråden lite då jag har liknande bekymmer. Köpte en ny MacBook Pro 13" i Hong Kong förra veckan och när jag nu använt mig av den förnämliga flyttassistenten efter hemkomst så blev det givetvis två användarkonton på datorn (inte lika förnämligt givet mina behov). Jag skulle vilja ha allt under ett konto; materialet från min gamla dator som nu ligger under ett separat konto, och materialet som jag hunnit lägga in under det ursprungliga kontot på den nya datorn (program etc). Är det någon som har något förslag på hur man bäst gör detta?

Tacksamt, Claes

1
Bevaka tråden