Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS inbyggda "filtaggningsfunktioner"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-09-20 20:17

Det finns flera program för att märka och att organisera filer i Mac OS; men OpenMeta som bland annat används för detta, är inget som stöds direkt av Apple. Om jag inte har fått det hela om bakfoten.

Själva har Apple Spotlight-kommentarer och nyckelord i dokumentegenskaperna, men det tycks inte vara särskilt genomarbetat.

Spotlight-kommentarer läggs till via filinformationen och det finns inte något sätt att organisera och överblicka de kommentarer som man lagt till olika dokument.

Nyckelord läggs, som sagt, till i dokumentegenskaperna inifrån filen. Här finns ett visst mått av organisation. Lägger man till nyckelord i textredigeraren så fungerar autofyll om man vill lägga till samma nyckelord i ett pdf-dokument. Dock fungerar inte autofyll mellan dokument i textredigeraren – och någon överblick av de nyckelord som har använts tidigare, går ej att få.

Nyckelord och Spotlight-kommentarer tycks dessutom inte ha någon som helst form av koppling till varandra.

Min fråga lyder som följer: Finns det något program som gör det möjligt att överblicka och redigera de "taggar" som är är inbyggda i Mac OS?

Allra helst önskar jag att Apple själva har någon genomtänkt lösning, som har lyckats undgå mig...

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2011-09-21 08:26

Punakea kanske kan hjälpa dig?!?

Punakea | nudge:nudge

Själv så använder jag mig av Tagit och Leap 2 från Ironic Software. De kör med OpenMeta istället för Metadata som Spotlight verkar köra med.

Ironic Software

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 08:48
Ursprungligen av hupp:

Min fråga lyder som följer: Finns det något program som gör det möjligt att överblicka och redigera de "taggar" som är är inbyggda i Mac OS?

Allra helst önskar jag att Apple själva har någon genomtänkt lösning, som har lyckats undgå mig...

Du kan klicka på mer info i Finder's höger fält för att se och redigera Spotlight kommentarer för den markerade filen, eller använda: cmd + alt + i för att få ett flytande info fönster som visar info för de filer du markerar.

Automator stöder också tillägg av Spotlight kommentarer, jag har lagt till en tjänst som taggar markerade filer t.ex.

Leap funkar bra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-09-21 14:55
Ursprungligen av Jedih:

Punakea kanske kan hjälpa dig?!?
[...]
Själv så använder jag mig av Tagit och Leap 2 från Ironic Software. De kör med OpenMeta istället för Metadata som Spotlight verkar köra med.

Ironic Software

Ursprungligen av tommy_r:

Leap funkar bra

Dessa använder som sagt OpenMeta; tänkte om det fanns något som stödjer den inbyggda metadatan.

Ursprungligen av Fred!:

Du kan klicka på mer info i Finder's höger fält för att se och redigera Spotlight kommentarer för den markerade filen, eller använda: cmd + alt + i för att få ett flytande info fönster som visar info för de filer du markerar.

Automator stöder också tillägg av Spotlight kommentarer, jag har lagt till en tjänst som taggar markerade filer t.ex.

Frågan är om det finns något program som gör det lätt att överblicka alla nyckelord/kommentarer som används i systemet. Alltså motsvarande exempelvis Tagit (även om det inte är det bästa exemplet), fast med Apples metadatasystem.

Min tanke är att de är bättre att hålla sig till systemets (Apples) alternativ för att ha metadatan framtidssäkrad; men OpenMeta kanske fungerar bättre? Någon som är djupare insatt i skillnaderna mellan dessa?

1
Bevaka tråden